Monday, July 21, 2008

NPL Part 1

Mingguan Malaysia semalam melapurkan Datuk Seri Najib Tun Razak (selepas menyempurnakan Majlis Penutup Konvensyen Ekonomi Bumiputera) berkata : Jika bank bertindak menarik kemudahan pinjaman atau overdraf, yang menjadi mangsa adalah peniaga kita sendiri. Kemungkinan mereka akan gulung tikar sekiranya ini berlaku. Saya meminta pihak bank tidak terlalu drastik dalam tindakan mereka kerana ia boleh menyebabkan pengusaha bumiputera dan bukan bumiputera menghadapi tekanan yang amat sukar.

TPM berkata demikian ketika mengulas kesan suasana ekonomi tidak menentu yang boleh melumpuhkan sektor perniagaan. Sebagai contoh dalam senario hari ini, para peniaga terutama mereka yang banyak menggunakan kemudahan pinjaman bank sedikit sebanyak pasti merasa terancam dengan kemungkinan berlakunya melesetan ekonomi ekoran gelombang ekonomi dunia yang semakin terumbang-ambing.

Persoalannya di sini, adakah gesaan yang dibuat oleh TPM itu suatu perkara yang benar-benar serius sehingga menjadi arahan yang perlu dipatuhi oleh pihak bank atau ia hanya satu gimik politik menjelang pemilihan UMNO? Hmmm, wallahua’lam! Sesungguhnya saya tidak berani hendak komen apa-apa pun.

Dalam entri kali ini dan beberapa entri seterusnya, insyaAllah, saya ingin membincang topik berkaitan tindakan bank ke atas para peniaga yang gagal membayar balik kemudahan pinjaman mereka. Saya merasakan perkara ini amat wajar dibincang supaya kesedaran wujud lebih awal di benak bakal peminjam tentang tindakan yang mungkin dihadapi ekoran kegagalan membayar balik pinjaman.

Dengan meningkatnya bidang keusahawanan sejak beberapa tahun kebelakangan ini, banyak bank yang menawarkan kemudahan pinjaman kepada mereka yang ingin menceburi bisnes. Antara kemudahan pinjaman yang biasanya ditawarkan bagi modal pusingan bisnes adalah berupa :-

  • Letter Of Credit (LC) - untuk pembelian bahan mentah
  • Bank Guarantee (BG) - untuk jaminan setuju terima tender kerja dan bekalan
  • Contract Financing (Factoring) - untuk pemfaktoran invois-invois jualan
  • Overdraf (OD) – untuk modal pusingan
  • Term Loan (TL) – untuk pembelian bangunan dan mesin

Di sebalik kerancakan tawaran kemudahan pinjaman yang pelbagai itu, adakah bakal-bakal peminjam menyedari apa yang akan berlaku seandainya kemudahan pinjaman mereka (di kemudian hari) bertukar menjadi NPL (Non Performing Loan). Apakah yang dimaksudkan dengan NPL? Dalam bahasa mudah, NPL adalah pinjaman yang gagal dibayarbalik.

(bersambung di entri akan datang)

No comments:

Post a Comment