Saturday, July 21, 2007

Berjimat Cermat Dalam Bisnes

Orang yang terlalu berkira dalam soal duit digelar 'si tahi hidung masin'. Yang terlalu kedekut pula dipanggil 'sitangkai jering'. Namun dalam bisnes amat perlu kita berkira dalam hal-ehwal kewangan.

Arwah bapa saya pernah berpesan begini, "Ibarat orang menuang air ke dalam cawan, sampai air itu melimpah ke piring. Air yang tumpah ke piring itulah yang kau boleh minum. Yang ada dalam cawan itu jangan kau usik."

"Sebab?" tanya saya perlahan.

"Air yang dalam cawan itu ibarat 'modal'. Air yang tumpah ke piring itu 'untungnya'. Kalau modal itu pun kau habiskan, apa yang tinggal nanti?" jawab ayah saya sambil menjegilkan matanya.

Orang tua itu kalau bercakap soal duit, moodnya pasti serius.

"Ini kes THM alias TK (tahi hidung masin alias tangkai jering)," bisik saya kepada Zainal yang sedang duduk menaip di depan PC. Kami menahan ketawa.

Baru-baru ini ketika bertemu Puan Faiza Bawumi (tauke beras Faiza) di Batu Pahat, beliau bercerita tentang Munah (nama samaran) iaitu seorang stafnya yang cuba hendak berniaga untuk mencari wang tambahan. Si Munah membuat biskut yang dijualnya dengan harga 20 sen sekeping.

Modal untuk Munah membeli tepung, gula dan telor didahulukan oleh Puan Faiza. Beliau memberi Munah peluang membeli barang di pasar mininya secara kredit. Selang beberapa bulan, Si Munah tidak mahu lagi berniaga biskut. Dia memberitahu Puan Faiza yang dia mahu berhenti berniaga kerana bisnesnya rugi.

"Macam mana boleh rugi?" tanya Puan Faiza.

"Saya buat biskut macam biasa, tapi tidak untung. Modal harian saya RM10, jualan dapat RM7 sahaja. Daripada rugi setiap hari, lebih baik saya berhenti berniaga," jawab Munah sambil menunjukkan wang jualan hari itu yang tersimpan dalam kotak plastik.

"Tadi semasa saya datang ke sini, kawan awak datang dan awak sajikan biskut itu 10 keping. Dia makan sekeping saja. Apabila dia hendak pulang, awak bekalkan baki biskut 9 keping dalam piring itu dan awak tambah 5 lagi. Ada awak bayar harga biskut-biskut itu? Semuanya 15 keping, jadi RM3," kata Puan Faiza.

Munah menggeleng.

"Cuba awak ingat balik, anak awak makan berapa keping hari ini?" tanya Puan Faiza lagi.

"Anak saya 6 orang, seorang makan 2 keping. Saya dan suami makan sekeping seorang. Anak-anak jiran saya tadi ada 3 orang dan mereka makan 2 keping seorang. Semuanya 20 keping," jawab Munah.

"Itu sama juga dengan RM4. Awak ada bayar harga kuih-kuih itu?" tanya Puan Faiza.

Munah menggeleng.

"Sebenarnya jualan awak bukan RM7 tapi RM14. Modal awak RM10. Jadi awak ada untung RM4. Malangnya awak siang-siang lagi sudah makan untung awak itu," Puan Faiza menerangkan.

"Kalau hendak berniaga, 1 sen pun kita kena kira, Munah. Barulah tahu untung dan rugi. Lain kali kalau awak hendak makan biskut sendiri pun, kenalah bayar. Keluarkan duit daripada poket awak dan masukkan dalam kotak plastik itu, " Puan Faiza mengakhiri ceritanya.

Sambil mendengar celoteh Puan Faiza yang saya panggil 'Ummi' itu, saya terkenang arwah ayah yang sudah lebih 18 tahun meninggal dunia. Orang bisnes, sejak dahulu hingga sekarang, prinsip mereka tetap serupa.

Apabila memikirkan syarikat beliau telah dan sedang menaja program 'Bersamamu' di TV3 yang memakan belanja entah berapa juta RM sejak beberapa tahun yang lalu hingga kini, mana mungkin orang yang berkira soal duit seperti Puan Faiza Bawumi itu layak digelar 'si tahi hidung masin' atau 'si tangkai jering'.

No comments:

Post a Comment