Wednesday, August 22, 2007

Apabila Tsunamiku Melanda

Telefon bimbit berbunyi tatkala saya dan Alum dalam perjalanan pulang dari Alor Gajah. Sayup-sayup melodi ringtoneAll Rise’, lagu kumpulan Blue dalam beg tangan saya. Panggilan itu datangnya daripada Mimah The Carpenter.

Hairan saya sebab Mimah jarang telefon. Sekian lama tiada berita, mengapa Mimah telefon? Mungkin dia mahu jelaskan hutang lapuk itu, bisik hati kecil. Namun sangkaan itu meleset. Mimah membawa berita buruk untuk saya…

“Kakkk!!! Akak kat mana???? Maafkan saya, Kakkkk!!! Saya nak bagi tahu Akak satu hal. Hal penting niiii!!! Hal rumah tangga Akakkk!!! Tolong jangan marah saya. Ini hal rumah tangga Akak. Saya cuma nak selamatkan rumah tangga, Akakk!!! Jangan sampai jadi porak peranda macam rumah tangga saya.”

Berdesing telinga saya dengar kata-kata Mimah itu. Suaranya kelam-kabut. Dalam pada itu, jantung saya berdebar laju. Apa pula halnya dengan rumah tangga saya? Kenapa Mimah jadi kalut dan tidak tentu arah?

“Bertenang, Mimah. Cakaplah betul-betul. Kenapa ni?” tanya saya.

“Tolong jangan marah saya, Kak. Akak kena janji dulu. Kalau Akak marah, saya tak sanggup nak cakap. Ini soal rumah tangga Akak. Saya cuma nak tolong. Nanti Akak menyesal,” jawab Mimah.

Kata-kata Mimah yang penuh misteri itu buat saya keliru.

“Kalau nak cakap, cakap sajalah. Jangan nak acah-acah,” kata saya.

“Saya nampak Abang Zainal, Kak. Dia dengan sorang perempuan kat Café Subaidah. Saya ingatkan perempuan itu Akak, rupa-rupanya Tina, Kak. Saya nampak dia orang berdua tengah minum, mesra sangat, Kak. Gelak-gelak. Tina tu kan kawan Akak. Kenapa dia keluar dengan Abang Zainal??? Akak tahu tak dia orang keluar berdua?”

Saya tergamam. Memang saya terkejut mendengar berita itu. Ia memang janggal. Apa hal suami saya keluar minum berdua dengan Tina, janda beranak empat itu? Biasanya Zainal tidak lakukan hal-hal seperti itu. Sekurang-kurang pun dia akan beritahu saya terlebih dulu. Apa pula urusan Tina dengan Zainal?

“Kalau Akak masih tak percaya, Akak pergilah ke Café Subaidah sekarang. Dia orang masih ada di sana. Pergilah Akak selidik sendiri. Mana tahu dia orang ada hubungan sulit. Saya kesian pada Akak. Akak banyak tolong saya. Saya terhutang budi. Sekarang saya kena tolong Akak. Dulu bekas suami saya buat hal macam ini juga. Keluar curi-curi dengan pompuan dangdut. Lama-lama dia orang kahwin. Rumah tangga saya hancur. Saya tak mahu hal ini terjadi pada Akak. Kalau Akak susah saya pun…bla…bla…bla…”

Saya mematikan handset walau pun Mimah belum habis bercakap. Kepala saya ligat berfikir, lalu saya mengajak Alum terus ke Café Subaidah yang terletak berhampiran bangunan MITC. Sebaik kami sampai di sana, kelihatan suami saya memandu Terranonya keluar parkir kereta.

Di belakang kenderaannya, kelihatan Tina, juga sedang beredar dari kawasan Café Subaidah. Nampak gayanya sahlah mereka keluar berdua. Melihat saya dan Alum tiba-tiba terpacul, Zainal mengangkat lampu. Tambah mendebarkan dada saya, Tina juga memain lampunya ke arah kami. Saya terus mendail handset Zainal.

“Abang dari mana? Abang keluar minum dengan siapa?” tanya saya.

“Eh, abang tak pergi minum pun. Kebetulan saja Abang lalu kat MITC ni. Ela dengan Anak dari mana?” jawab Zainal seperti tiada apa-apa yang berlaku.

Darah saya terus menyirap.

“Abang janganlah bohong. Abang keluar dengan Tina, kan???”

“Taklah. Abang tadi… Abang tadi…,” suara Zainal terputus-putus.

Aduhai, suami saya sudah pandai main wayang rupanya. Sudahlah begitu, dia tidak mahu mengaku. Saya matikan telefon dan terus mengajak Alum pulang ke rumah yang tidak sampai 2 km dari MITC. Zainal sudah sampai lebih dulu ketika kami tiba. Dia menunggu saya di muka pintu. Sebaik saya melangkah masuk, dia menarik tangan saya.

“Abang mintak maaf. Abang sebenarnya tadi…”

Belum pun sempat Zainal habis berkata-kata, saya menolak tangannya, lalu masuk ke bilik. Apa-apa pun, sama ada hendak bertumbuk atau bermain pedang, biarlah saya tunaikan solat asar dahulu. Jam sudah pukul 6:00, hampir luput waktu asar. Selesai solat, saya melipat telekong dan duduk di sisi katil. Rasa terkejut melihat Zainal dan Tina di kawasan Café Subaidah masih belum hilang.

Saya fikir Mimah mengada-adakan cerita. Rupa-rupanya benar. Memang saya tidak sangka. Apa hubungan suami saya dengan Tina, tanya hati kecil. Tiba-tiba telefon saya berbunyi, ada SMS masuk ke mailbox. Mesej itu daripada Tina… “Hi! Long time no news. How r u?”

Saya menjawab mesej Tina itu tanpa berlengah… “I’m ok. Saw u with my hubby, what’s up?”

Mesej itu tidak dijawab oleh Tina. Seketika kemudian saya dengar handset Zainal berbunyi. Telefon Zainal itu ada di atas almari solek, lalu saya mengambilnya. Nombor yang tertera di skrin tidak lain tidak bukan, nombor Tina.

Mungkin dia mahu beritahu Zainal tentang mesej yang baru diterimanya daripada saya. Bedebah punya Tina, hati saya mula menyumpah. Perempuan itu memang hendak kena tumbuk dengan saya…

Selang lima minit, Zainal masuk ke bilik. Perlahan-lahan dia duduk di sisi. Tangan saya dipegangnya. Seperti biasa (kalau sedang naik angin), saya menolak tangannya sambil menjeling. Zainal memujuk sambil rambut saya dibelai-belainya.

“Maafkan Abang. Abang bukan nak bohong. Abang terkejut sangat tadi bila nampak Ela dengan Alum tiba-tiba tersepa depan Abang,” kata Zainal.

“Abang terkejut sebab kami nampak Abang dengan Tina, kan? Abang ni kenapa?” tanya saya.

“Abang mintak maaf. Hal ini terjadi tiba-tiba. Tadi Tina call Abang, dia ucap Happy Birthday (hari jadi Zainal jatuh pada hari sebelumnya). Abang tanya dia, tak ada hadiah ke? Itu yang dia ajak Abang minum teh tarik. Bukan apa-apa pun, Abang tak ada apa-apa dengan dia. Sumpah.”

“Dah selalu Abang buat hubungan dengan Tina? Saya tak tahu dia ada contact Abang sebelum ini,” jawab saya.

“Maafkan Abang. Tolonglah, maafkan Abang. Abang tak fikir apa-apa pun masa dia pelawa tadi. Tapi bila dah sampai kat Café, Abang rasa tak sedap hati. Rasa macam tak kena. Tapi, Abang dah berjanji, jadi Abang teruskan juga.”

Saya diam seribu bahasa.

“Abang sampai dulu dan cari meja betul-betul sebelah kaunter mamak tebar roti. Tempat itu terang, banyak orang sekeliling, tidak tersorok. Dia datang saja, order teh, tak sampai ½ jam kami beredar.”

Saya masih diam membatu.

“Abang memang nak beritahu Ela hal ini bila dah balik rumah, tapi Ela tiba-tiba aje dah tahu dulu. Itu yang Abang terkejut sangat. Maafkan Abang. Please, maafkan Abang. Percayalah pada Abang. I love you, sayang. I love you so much.”

Saya masih tidak berkata sepatah pun. Namun airmata keluar membuak-buak macam paip pecah. Walau pun Zainal kata tiada apa-apa di antara dia dan Tina, hati saya bagaikan kaca terhempas. Bagai kain dikoyak rabak.

Alum datang memujuk saya. Dia tidak berkata apa-apa kepada Zainal. Sebaliknya dia memeluk ayahnya, setelah itu memeluk saya semula. Selepas solat magrib, Alum minta izin untuk keluar bertemu kawan. Saya tahu dia rasa tidak selesa dalam keadaan itu dan mahu memberi ruang kami menyelesaikan kekusutan.

Sebaik saja Alum keluar, Zainal memujuk saya lagi dengan bermacam-macam cara. Tapi saya tidak makan dipujuk. Telinga saya bagaikan pekak dan mata bagaikan buta. Saya buat tidak endah dan menjauhkan diri sepanjang malam.

Sambil duduk menaip di depan PC, saya meluahkan isi hati. Lamunan saya terbang jauh mengenang saat bertemu Tina pertama kali awal tahun 1990an. Dia seorang wakil syarikat insuran yang menggantikan tempat En. Zainun, orang yang sebelum itu berurusan dengan saya. Ketika itu Tina masih isteri orang, belum berstatus janda.

Saya mengambil insuran dengan Tina untuk segala macam perlindungan – untuk mesin, stok, bangunan kilang, projek pemasangan pagar dan lain-lain. Setelah bertahun-tahun berurusan dengannya, kami jadi akrab.

Saya dan Tina selalu keluar makan tengahari bersama. Hubungan kami jadi renggang apabila saya berhenti kerja. Sejak ketiadaan saya, Tina berurusan dengan Zainal. Tapi setahu saya, hubungan mereka setakat di pejabat saja, tidak pernah lebih daripada itu.

Awal tahun 2000, Tina mengalami masaalah rumahtangga, kemudian bercerai. Ketika itu dia hubungi saya, meminta izin menamakan Zainal sebagai muhrim bagi membolehkan dia turut serta dalam satu rombongan umrah yang kami turut sertai. Ketika di tanah suci itulah saya berpeluang mengenali Tina dengan lebih dekat.

Kata Tina, bekas suaminya tidak jujur. Mereka bercerai kerana kehadiran orang ketiga. Kembali daripada umrah, hubungan kami terputus. Setahun kemudian, ketika saya menyertai bisnes MLM, saya hubungi Tina semula.

Saya mempelawa dia sertai bisnes MLM itu dan Tina bersetuju. Sejak dia menjadi downline saya, kami kerap bertemu tapi itu pun tidak lama. Seperti saya, Tina tidak serasi dengan syarikat MLM yang kami sertai. Begitulah kisah saya dengan Tina.

Rajuk saya masih belum reda keesokan harinya. Zainal memohon maaf lagi tatkala hendak ke pejabat. Saya masih diam membisu. Kalau diikutkan hati, mahu saja saya jeritkan sekuat-kuatnya – I HATE YOU!!!

Pagi itu Alum bertolak ke KL dengan teman-temannya. Mereka sudah buat rancangan seminggu lebih awal. Sebelum pergi, Alum memujuk saya. Katanya, dia juga tidak bersetuju dengan apa yang dilakukan Zainal. Dia memujuk saya supaya cepat-cepat memaafkan ayahnya. Sejurus keluar rumah, Alum mengirim SMS berbunyi begini…

“Mak, jangan gaduh lama-lama ya. Anak sayang Mak dan Abah.”

Airmata saya menitis. Kalau tidak memikirkan Alum, mahu saja saya turutkan hati pergi jauh-jauh meninggalkan Zainal. Kepercayaan saya kepadanya sudah luntur. Sejak melihat dia dengan Tina, perasaan saya jadi curiga, apakah mereka berdua ada hubungan sulit? Mungkinkah mereka selalu berjumpa, hanya saya yang tidak tahu.

Saya mengambil wudhu, kemudian dirikan solat dhuha. Selesai mengerjakannya, saya mencapai handset lalu menaip mesej kepada Tina. Kami berbalas SMS…

Saya - I’m still waiting 4 ur reply. Since when you start dating my hubby?

Tina - I’m sorry. I x pernah date ur hubby b4 this. Never. I cuma belanja dia minum semalam, that’s all. Not more than that.

Saya - Perbuatan itu manis ke? Somebody saw u with my hubby and call me bagai nak rak. U x malu ke orang kata u ada affair dgn Zainal? I x sangka u buat hubungan dgn suami I.

Tina - Demi Allah, I x ada affair dgn Zainal. I minta maaf. I x ada niat nak khianati hubungan kita. This is my mistake. Sorry.

Saya - Walau apa pun alasan, sepatutnya u tahu batasnya. Suami u dulu buat affair, kan? U marah tapi u sendiri apa kurang? I warn u, jangan call Zainal ever again. I saw ur miss call di hp Zainal yesterday. U ni kenapa? What do u have in mind? Tolong jangan ganggu rumah tangga saya lagi.

Hati saya masih terbuku. Mula-mula memanglah tiada apa-apa, kalau sudah berlanjutan, macam mana? Semua hubungan sulit bermula seperti itu. Lama-lama jadi biasa dan mula bercinta. Apabila sudah timbul perasaan kasih dan sayang, apa lagi… tentulah hendak kahwin. Kononnya sudah jodoh. Semua itu trick yang bukan susah difahami. Tina membalas mesej saya.

Tina - I’ve known u for 13 yrs. U should have trust in me.

Saya - I am never suspicious of u b4 this. But u ruin my trust. When u date my hubby, what do u expect me to feel? Happy?

Tina - I already said, I x ada affair dengan Zainal. Kalau u x mahu percaya, terpulanglah. I swear, I x ada affair dengan Zainal.

Saya - U take advantage of our friendship.

Tina - I x sangka hubungan kita berakhir begini.

Saya - U r responsible 4 all this mess, not me.

Sampai di situ ‘perang’ SMS kami. Harapan saya semoga Tina akan ingat selalu batas pergaulannya dengan suami orang. Selesai ‘berperang’ dengan Tina, badan saya terasa amat letih. Namun perasaan beransur lega.

Petang itu ketika Zainal pulang daripada pejabat, dia belikan saya sejambak bunga. Siap dengan kad ucapan memohon maaf tersisip di celah kuntuman-kuntuman ros merah hati yang memikat.

Esoknya dia bawa saya ke Tanjung Agas, Muar, untuk makan mee rebus. Lusanya dia bawa saya ke Air Hitam, untuk beli pasu bunga dan singgah di Muar, beli murtabak Singapura. Tulat, langkat… saya terus dilayan macam Sang Puteri (puteri otai!!!).

Akhirnya hati saya pun sejuk. Kata orang, kerak nasi direndam akan kembang. Sebenarnya ada perkara menyentuh hati yang membuat saya terpanggil memaafkan Zainal. Katanya…

“Selama 21 tahun kita kahwin (perkara itu berlaku tahun 2005), cuba Ela ingat-ingat, ada tak Ela buat perkara-perkara yang menyinggung perasaan Abang? Pernah tak? Fikirkanlah.”

Saya diam seribu bahasa (ketika itu masih mogok tidak mahu bercakap)…

“Sebenarnya Ela pun ada lakukan perkara-perkara yang melukakan hati Abang. Tapi Abang masih boleh maafkan. Abang ampunkan semua salah-silap Ela sebab tak mahu Ela berdosa. Abang selalu ampunkan sebab Abang sayangkan Ela. Jadi, tak bolehkah maafkan Abang? Tolonglah maafkan Abang. Abang tahu Abang bersalah.”

Dengan izin Allah, terbuka hati saya untuk berdamai. Saya sedar, saya bukanlah baik sangat. Ya, saya sedar dosa-dosa saya terhadap suami bukan sedikit. Ketika saya sakit berbulan-bulan lamanya dulu, banyak tanggungjawab saya tidak dapat ditunaikan dengan sempurna.

Dia tidak pernah menyisihkan saya, malah memberi semangat supaya berusaha mengembalikan kesihatan. Masakan saya lupa segala budi baiknya. Dia tidak jemu menceriakan hari-hari saya yang suram ketika sakit dulu. Mengingatkan semua itu saya beristigfar dan memohon ampun kepada Allah. Di pendekkan cerita, rumahtangga kami yang berkocak kembali tenang.

Pada suatu hari, saya bertanya Zainal mengapa dia berbohong mengatakan dia tidak keluar dengan Tina, pada hal dia baru pergi minum dengan mak janda itu. Anda tahu apa jawapan Zainal? Begini dia jawab…

“Abang terperanjat masa ternampak Ela dengan Alum. Sebab terlalu terkejut, Abang tersasul. Abang takut sebenarnya. Hati Abang cakap, ‘alamak, macam mana bini aku boleh tahu ni? Dia ni Tok Bomoh ke?’

Saya menahan gelak.

“Memang Abang mati akal. Tak tahu nak cakap apa lagi. Abang rasa macam nak lari. Macam mana Ela boleh tahu hal ini?” Zainal cuba mengorek rahsia.

Saya kata padanya itu firasat seorang isteri. Sehingga kini Zainal masih tidak tahu Mimah The Carpenter yang menjadi Magnum PI (spy). Dia percaya saya ada power ‘Tok Bomoh’!!!

Mimah pula, apabila dia menelefon hendak tahu perkembangan, saya katakan padanya Zainal sudah hubungi peguam untuk menyaman dia di mahkamah kerana membuat fitnah.

“Janganlah Kakkkk!!! Kalau saya kena naik mahkamah, macam mana??? Saya tak ada duit, Kakkk!!!” rayu Mimah dengan suara terketar-ketar.

“Tolonglah Kakkk!!! Saya dah rasa nak terkencing niiii!!!” kata Mimah lagi.

“Itu saya tak tahu. Kau pergi cari lawyer, Mimah. Cari lawyer yang terror-camera sebab Zainal nak saman kau RM1 juta,” jawab saya sambil menahan gelak mendengar suara Mimah meraung di corong telefon.

2 comments:

  1. Puan,

    Dalam kebanyakan kes, masalah affair ni bermula dengan perempuan. Ada ke dia tu nak bagi hadiah pada husband kita.

    Orang lelaki, tak adalah nak mencari sangat tapi....

    Kah...kah...kah..

    ReplyDelete
  2. Tapi apa, Prof??? Test market??? Aduhai!!!

    ReplyDelete