Wednesday, August 22, 2007

Tunang

Semasa kecil dulu, saya ditunangkan dengan Bakar, anak Bibik Liya. Kerana sepupu saya itu berkulit gelap, saya menangis bagai nak rak setiap kali diajuk akan berkahwin dengan Bakar. Pak Lang Usop paling suka menyakat kami. Mendengar pantun dua keratnya, saya pasti meraung sekuat-kuat hati.

Hitam hitam si tampuk manggis
Sungguh pun hitam senyumnya manis!

Entah kenapa, Bakar yang tiga tahun lebih tua daripada saya itu sedikit pun tidak marah. Mungkin dia suka dipadankan dengan saya.

“Kalau kau berani kahwin dengan aku, nanti aku bagi kau makan cacing!” saya menjerit sambil menghentak-hentak kaki dan menjeling Bakar.

Apabila tangisan saya menjadi-jadi, nenek yang selalu datang memujuk. Katanya kami bertunang olok-olok saja, bukannya betul-betul. Mendengar cakap nenek itu saya pun senyap.

“Dah besar nanti barulah boleh kahwin betul-betul,” usik Pak Lang Usop.

Saya melalak lagi. Yang paling menyakitkan hati saya ialah gelagat kaum keluarga kami. Mereka asyik ketawa macam kena geletek. Suka sangat dia orang menyakat. Bakar pula hanya berdiam diri, matanya saja yang terkebil-kebil. Saya yang tidak tahan kena sakat, menjeling Bakar berlilit-lilit. Menjeling bakal tunang!

Apabila orang di sekeliling berhenti mengusik, saya bermain semula dengan Bakar. Sebenarnya, dia budak baik dan selalu beralah dengan saya. Kalau kami bermain di bangsal tempat orang menumbuk padi nenek, Bakar menolong saya buat kuih daripada tanah. Kami main terap kuih menggunakan kulit kerang. Kalau bergaduh, saya selalu mencubit dan memulas telinganya tapi Bakar tidak pernah membalas.

Apabila dewasa kami buat hal sendiri-sendiri. Saya meneruskan pelajaran hingga ke universiti. Bakar jadi drebar lori. Dia berkahwin dengan gadis pilihannya dan mereka hidup bahagia dengan beberapa orang anak. Itu kisah tunang saya semasa kecil dulu. Bila diingatkan semula terasa amat lucu.

Kesian Si Bakar yang menjadi mangsa cubitan saya. Tidak berbaloi pun dia tahankan badannya sampai berbintat kena cubitan saya, sebab dia tidak dapat berkahwin pun dengan perempuan garang ini!

Sejak zaman persekolahan sehingga ke UiTM, saya tidak pernah ada boyfriend. Mungkin sebab saya ini jenis square atau ‘skima’ ikut istilah budak-budak sekarang. Bukan tidak teringin ber’pakwe’, tapi perasaan malu terlalu tebal. Jadi selama tiga tahun di kampus, saya simpan secret heartthrob saja. Kawan-kawan sebilik asrama saya, semua ada seorang satu ‘buah hati rahsia’. Kami ‘berjumpa’ secret heartthrob masing-masing di dewan makan.

Sambil beratur menunggu giliran hendak mengambil nasi, kami intailah ‘buah hati’ kami yang sedang menjamu selera. Setiap semester kami menukar ‘buah hati’ baru. Kami cari yang handsome dan bergaya saja. Pilihan saya mestilah yang berbadan kurus, tinggi, berkulit sawo matang dan memakai cermin mata. Tapi ‘si dia’ itu tidak kenal saya pun! Sampai tamat pengajian di UiTM, saya masih solo.

Masuk ke alam pekerjaan, saya sudah pandai bergaya. Mula tahu pakai gincu dan beg tangan yang sebelum itu asing bagi saya. Ketika itu umur saya masih muda, baru 21 tahun, tentulah comel-loteh. Di pekan kecil tempat saya bertugas dulu, memang tidak ramai orang muda-muda, jadi calon boyfriend memang tidak ada di sana. Tapi saya tidak kisah sangat sebab belum terfikir pun hal kahwin.

Hasrat di hati mahu enjoy dan layan diri dulu. Mahu beli kebaya nyonya, kain batik wiron yang berkipas di depan, beg tangan, kasut tumit tinggi, gincu, minyak wangi, mekap, cincin, gelang, rantai dan 1001 macam lagi. Itu belum termasuk mahu belikan emak saya almari dapur, set kerusi makan, set pinggan pyrex dan lagi dan lagi. Soal boyfriend memang tidak menjadi prioriti ketika itu.

Pada suatu hari, pejabat saya dikunjungi seorang Pembantu Teknik daripada Kementerian. Beliau ditugaskan membuat soil test di sebuah tapak projek yang akan didirikan sebuah pasar dua tingkat. PT itu orangnya agak tinggi, berumur lebih kurang 24 tahun, berkaca mata dan masih bujang. Pada mulanya, dia tidak sedar pun kehadiran saya di pejabat, maklumlah perempuan ini pemalu! Selang beberapa hari barulah dia perasan dan mula menegur saya. Anak dara muda, di mana ada bunga di situ si kumbang hinggap…

“Hai, apa khabar? Saya Ali. Ali bin Baba,” PT itu memperkenalkan dirinya.

“Baru hari ini saya nampak you,” tambahnya lagi dengan senyuman lebar.

“Saya Norlela. Awak ni Ali Baba? Saya pernah dengar nama you ni. Yang 40 orang lagi di mana?” tanya saya.

Lelaki itu tergamam seketika, kemudian ketawa besar. Dia baru teringat kisah Ali Baba dengan 40 orang penyamun!!! Bermula dari situ kami menjadi kawan. Setiap pagi sebelum mulakan tugas dia duduk di depan meja saya. Kami berbual. Sejak sudah berkawan, waktu lunch kami pergi makan bersama.

Dia membeli nasi bungkus dan makan di depan meja saya. Habis waktu kerja, sementara menunggu bas sampai di stesen, Ali Baba dan saya berbual lagi. Dia suka bercakap, ada-ada saja ceritanya. Saya ini pun apa kurang. Kata orang bertepuk sebelah tangan masakan berbunyi. Ali bertugas di pejabat saya hampir tiga minggu. Selepas selesai kerjanya dia kembali ke KL.

Sejak awal lagi saya dapat rasakan kami serasi. Ali yang bertubuh kurus dan berkulit sawo matang itu baik orangnya. Hanya satu perkara yang merimaskan saya tentang dia iaitu asap rokoknya. Itu saja. Yang lain semua wokey! Sejak dia balik ke KL, Ali kerap menelefon saya di pejabat. Malah dia juga mengirim surat dan kad ucapan.

Suatu hari dia meminta nombor telefon saya di rumah, katanya hendak hubungi saya pada hujung minggu. Tapi saya tidak dapat berikan sebab nombor telefon rumah saya P&C. Semuanya kerana ayah sayalah. Ayah saya itu kalau ada orang lelaki menelefon di rumah kami, dia akan soal selidik si pemanggil itu. Soalan cepu emas dalam ‘temuduga’ spontan ayah saya lazimnya berbunyi begini…

“Di mana awak kenal anak pakcik? Apa hubungan awak dengan anak pakcik? Awak ni nak berkahwin dengan anak pakcik ke?”

Hah, manalah saya tidak cemas!!! Ayah saya memang tidak sporting dalam bab ini. Dia cemburu habis. Jadi untuk elakkan konflik, saya minta Ali menelefon di pejabat saja. Agak lama kami berhubungan. Suatu hari Ali memberitahu saya dia menerima tawaran melanjutkan pelajaran ke UK. Dia berjanji akan terus berutus-surat dengan saya semasa di sana. Kalau ada jodoh dan panjang usia, kata Ali, kami akan berjumpa lagi.

Pada malam Ali berangkat ke Glasgow, saya mula memikirkan masa depan bersamanya. Apakah kesudahan hubungan kami berdua? Adakah dia akan terus mengingati saya selama berada di UK? Adakah wajar saya mengharapkan apa-apa daripada dia? Kami pernah berbicara soal hati dan perasaan tapi tidak sampai menyentuh hal masa depan bersama. Entahlah.

Sejak malam itu, saya agak pasti, tidak akan ada apa-apa hubungan istimewa antara kami berdua. Saya yang pemalu ini tidak mungkin akan bertanya dia soal-soal yang terlalu peribadi kalau bukan Ali yang memulakan.

Surat-surat Ali sampai satu demi satu ke pangkuan saya dari UK, sebahagiannya agak tebal sehingga dapat saya bayangkan dengan jelas suasana dan keadaan kehidupannya di negara mat saleh itu. Dia kirimkan sekeping potret dirinya memakai kot tebal, bersarung tangan dan topi sedang berdiri berlatar-belakangkan salji memutih. Makin lama gambar itu saya tatap, semakin tawar hati saya. Entahlah. Hendak tunggu dia balik 4 tahun kemudian bukannya sekejap. Silap haribulan saya menjadi pungguk merindukan bulan…

Hendak dijadikan cerita, ketika itulah Zainal mula menelefon saya. Asalnya, dia hanya mahu bertanya tentang keputusan ujian TOEFL saya. Tapi sejak membuat panggilan kali pertama itu, dia macam ketagih pula. Esok lusanya dia telefon lagi sampai saya jadi rimas. Kekadang dia menelefon saya sehingga tiga kali sehari. Waktu itu Zainal bertugas sebagai Pegawai Trafik di Johore Port dan masa kerjanya mengikut shif.

Orang telefon, saya jawablah, masakan hendak marah-marah pula. Siapa sangka dalam diam-diam, saya yang dikatakan square dan ‘skima’ ini pernah ada dua orang boyfriend dalam satu masa! Seorang di Pasir Gudang dan seorang lagi di seberang laut. Senario saya ketika itu bak lirik dalam lagu Farrah AF2 itu... “ku pasang dua”!!! Tuah badan saya, beb!!!

Saya sebenarnya bukan seorang yang mata keranjang tapi saya “pasang dua” kerana perasaan ketika itu terlalu boring. Waktu itu saya bertugas di pekan kecil yang tidak happening langsung. Rutin harian saya hanya berulang-alik ke pejabat. Hendak pergi jalan-jalan ke bandar, ada had masa tertentu sebab ayah pakai sistem punch card. Saya tidak diizinkan balik ke rumah lebih lewat daripada pukul 6.00 petang. Macam mana tidak boring maa???

Di pendekkan cerita, pada suatu hari Zainal yang mabuk cinta itu, melamar saya. Saya tidak mengambil masa yang panjang untuk membuat keputusan. Daripada menunggu Ali yang belum tahu hujung pangkalnya, lebih baiklah saya bersikap praktikal iaitu menerima lamaran Zainal. Keesokkan harinya, pada 4 Februari, 1984, keluarga Zainal dengan resmi masuk meminang saya. Ayah saya mengenakan empat syarat sebelum menerima peminangan Zainal itu.

Yang pertama, Zainal kena izinkan saya melanjutkan pelajaran ke peringkat yang saya hajati. Yang kedua, dia kena izinkan saya bekerja. Ketiga, dia tidak boleh menganiayai saya iaitu tidak boleh memukul-bantai atau mengusir daripada rumah. Yang keempat, dia tidak boleh memadukan saya.

Kesemua syarat ayah saya itu dipersetujui pihak Zainal. Anda mahu tahu apa yang terjadi selepas rombongan peminangannya meninggalkan rumah kami? Saya disakat Kak Long menyebabkan saya menangis sehingga bengkak mata. Ceritanya begini.

Semasa ayah saya ditanya oleh pihak lelaki mengenai wang hantaran, dia meletakkan harga RM3,000 bersih. Ibu saudara Zainal menawar, minta kurang RM500. Mereka syorkan wang hantaran RM2,500 serba satu. Itulah puncanya saya kena sakat. Kata Kak Long dia tidak pernah dengar orang menawar wang hantaran. Mulanya saya tidak rasa apa-apa tapi apabila ahli keluarga lain turut mengusik dan mentertawakan saya, apa lagi turunlah ‘hujan ribut’!

Saya menangis sampai bengkak mata sebab rasa terhina. Akhirnya ayah panggil saya dan dia berikan satu nasihat yang sampai kini masih saya ingati. Kata ayah, orang yang tidak tahu bersyukur di atas segala nikmatNya akan dimurkai Allah.

“Ramai anak dara yang tidak pernah dipinang orang sampai jadi andartu. Kau baru kena tawar RM500, nak merajuk? Apa hinanya? Sampai bila nak menangis? Kenapa jadi macam ni, kau tak bersyukur pada Allah???” tanya ayah saya bertalu-talu.

“Mereka terima kesemua empat syarat yang Bak tetapkan. Itu yang penting,” Ayah memujuk saya lagi.

Mendengar nasihat ayah itu, tangisan saya menjadi reda. Kini, ketika saya mengenang semula peristiwa tersebut, timbul rasa kesal di hati saya. Kenapalah saya sanggup membuang air mata hanya kerana usikan nakal ahli keluarga.

Sebenarnya ketika menulis kisah ini hati saya terasa amat rindu pada Bak. Sebagai ayah, dia terlalu memikirkan masa depan anak-anaknya. Kalaulah dia masih hidup ketika ini, pasti akan saya peluk dan cium pipinya. Saya ingin ucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepadanya kerana Bak memilihkan suami yang amat menyayangi diri saya.

Saya dan Zainal bertunang pada 11 Mac, 1984. Beberapa bulan kemudian, kami bernikah. Saya mengirim sekeping kad kahwin kami kepada Ali Baba di UK dengan harapan dia mengerti sendiri antara dia dan saya sudah tiada hubungan apa-apa lagi.

Selain itu, surat-surat Ali yang tersimpan dalam laci meja saya di pejabat, saya bakar semuanya. Setelah menjadi seorang isteri, saya berikrar tidak mahu lagi ada hubungan istimewa dengan sesiapa pun. Hati ini saya bulatkan hanya untuk suami saya seorang saja.

Sebenarnya nilai hantaran tidak menentukan kebahagiaan sesebuah perkahwinan. Begitu juga dengan saiz majlis kahwin. Bukan kecil besarnya yang menentukan jodoh kekal ke akhir hayat. Kadang-kadang kita terlupa semua itu dan kalau boleh hendak yang besssssst saja.

Wang hantaran mahu tinggi. Hadiah hantaran hendak yang paling berharga dan paling cantik. Kad jemputan yang paling kelas gitu. Majlis kahwin mesti paling happening dan berbulan madu di tempat paling top.

Kalau tidak lengkap semuanya bagaikan tidak sah kerja kahwin itu. Sebenarnya yang penting sekali ialah kita memohon keberkatan daripada Allah. Semoga diberiNya kebahagiaan berumahtangga dan kasih sayang yang kekal abadi hingga ke akhir hayat. Sekarang ini apabila rasa tidak sihat, saya pasti akan mengusik Zainal begini…

“Itulah, masa meminang saya dulu, hantaran saya kena tawar. Kalau tidak tawar, tentu you tak rugi macam ni. Sebab mintak diskaun RM500, you dapat bini banyak penyakit. Duit ubat saja dah habis beribu-ribu. Hehehe, padan muka!!!”

Zainal ketawa geli-geli hati setiap kali saya mengungkit cerita hantaran kena tawar itu. Dia kata sepatutnya wang hantaran itu kena tawar lebih lagi dan kena minta diskaun 50% sebab saya ini banyak sangat defects!!!

Hah, bagi sesiapa yang mungkin terfikir hendak meminta diskaun wang hantaran, berawaslah. Takut-takut nanti anda pun jadi macam suami saya yang dapat isteri ala-ala barang ‘reject shop’!!!

2 comments:

  1. Salam puan,

    Di mana Ali sekarang? Tak kan tak terhidu daripada jauh-jauh.

    RM2500 tu kira OKlah tu. Lebih murah lebih berbahagia!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Prof,
    Saya tak tahu di mana dia sekarang. Pernah terlihat dia di airport 10 tahun lalu tapi tidak bertegur-sapa,saya takut tersilap orang. Dia sudah BTRT, Prof!

    ReplyDelete