Tuesday, August 28, 2007

X-C-Den

Saya mendapat lesen memandu tahun 1978 ketika menunggu keputusan MCE (setaraf SPM sekarang). Sejak memegang lesen lebih 2 dekad lalu, saya tidak pernah disaman polis atau JPJ. Juga tidak pernah terlibat dalam kemalangan jalan raya. Namun tahun lalu, rekod itu terpecah tanpa sengaja…

Peristiwa berlaku pada satu pagi ketika hendak keluar ke bandar Melaka. Seperti biasa saya mengundur Terrano sehingga melepasi pintu pagar. Driveway rumah saya agak panjang, lebih kurang 10 meter.

Bagi yang tidak biasa, mungkin terkial-kial ketika mengundur kereta di driveway saya itu. Tapi saya, dengan pejam mata pun boleh melakukannya. Maklumlah sudah biasa. Malangnya hari itu, lain pula yang terjadi. Sedang saya mengundur kereta, tiba-tiba terdengar bunyi dentuman. Saya terkejut, terus menekan brek dan melihat ke side mirror. Alamakkk!!! Saya sudah terlanggar kereta orang…

Dengan jantung berdegup laju saya meluru turun dari Terrano. Kereta yang saya langgar itu jenis Charade, berwarna kelabu. Sesungguhnya memang saya tidak perasan langsung ada kenderaan sedang parking berdekatan luar pagar rumah saya.

Kereta comel separuh umur itu remuk di bahagian pintu depannya, sebelah pemandu. Dinding pintu itu terperosok ke dalam macam tin Coke dipenyekkan. Saya memeriksa Terrano tapi tiada berbekas satu calar pun. Kemudian saya pergi memeriksa kereta Charade itu dari dekat. Memang agak teruk keadaannya…

“Siapalah tuan empunya kereta yang malang ini,” bisik hati saya.

Mata liar memandang kawasan sekeliling tapi tidak kelihatan sesiapa pun. Ketika itu tergerak hati hendak cabut lari tapi dirundung rasa bersalah. Tidak sampai hati saya hendak langgar lari walau pun peluang terbuka luas.

Sedang saya mencongak-congak mencari akal apa yang patut dibuat, dari arah jalan besar kelihatan seorang lelaki berlari-lari anak menuju ke arah saya. Hati saya mula resah gelisah. Apabila dia semakin dekat, terdengar lelaki dalam usia 30an itu beristigfar berkali-kali…

“Astagfirullah… Astagfirullah… apa dah jadi ni Kak???”

Lelaki itu bersuara agak kuat. Kepalanya menggeleng melihat keadaan keretanya yang remuk. Mulut saya bagaikan terkunci sebab takut. Kaki dan tangan menjadi sejuk macam ais. Dada semakin kencang debak-debuknya. Mahu tidak mahu saya memberanikan diri menegur lelaki itu. Hendak lari pun bukannya sempat lagi.

“Tolonglah jangan marah saya, Encik. Saya tak sengaja,” saya merayu kepadanya.

“Akak tak boleh kena marah. Sikit pun Akak tak boleh kena marah. Tolonglah jangan marah Akak ya,” saya merayu lagi.

“Tak boleh kena marah???” tanya lelaki itu dengan kening berkerut.

Saya mengangguk. Sebenarnya saya pun tidak tahu mengapa saya memberi alasan bodoh itu kepadanya. Kemudian dengan penuh sopan santun saya menyusun kata-kata sambil cuba tersenyum padanya.

“Maaf ya, Encik. Akak tak sengaja. Ini kereta awak, kan??? Memang Akak yang langgar kereta ni. Tapi bukan sengaja. Akak terlanggar. Encik tolong tunggu sekejap, Akak nak telefon lawyer. Ehhh, sori, bukan lawyer. Nak telefon orang rumah Akak.”

Lelaki itu mengangguk tanpa bersuara sepatah pun. Saya segera mencari handset dalam beg tangan. Sambil menekan nombor telefon Zainal, saya bertanyakan nama lelaki itu.

“Shafie,” pendek dan cepat dia menjawab.

Tangan kiri lelaki itu sesekali memegang dagu, kemudian mengusap-usap kepala sendiri. Agaknya dia sedang memujuk dirinya supaya bertenang.

“Saya dah terlanggar kereta orang kat depan rumah kita,” saya mengadu kepada Zainal yang ketika itu baru sampai ke tempat kerjanya.

Sudah tentu suami saya terkejut dengan berita kemalangan itu.

“Ei, betul ke ni? Bukan ke Ela pemandu paling berhemah dalam dunia? Macam mana boleh langgar kereta orang?” suami saya masih sempat mengusik, dia fikir saya bergurau.

“Betullah, I dah langgar kereta orang! Penyek kereta tu. Abang kena tolong, please…” saya merayu kepada Zainal.

Belum pun sempat saya menyambung kata-kata, lelaki bernama Shafie itu menyampuk cakap saya.

“Ini bukan langgar tau Kak. Ini namanya radak!”

Saya tergamam seketika. Mendengar perkataan ‘radak’ itu hati saya bagai digeletek orang. Dengan sepontan saya ketawa terkekek-kekek. Hilang segala rasa cemas dan takut. Melihat saya ketawa berderai, Shafie pun tergelak sama. Sejuk hati saya tengok dia tersenyum…

Owner kereta yang I ‘radak’ ni namanya Shafie. Dia ada kat sini. Abang tolonglah cakap dengan dia ya. Cakap baik-baik tau sebab I yang bersalah.”

Saya hulurkan hanset pada Shafie supaya dia boleh berbincang dengan Zainal. Setelah berunding, saya lihat dia mengangguk-angguk. Tambah lega hati saya. Semasa Shafie mengembalikan telefon bimbit, sekali lagi saya memohon maaf kepadanya.

Mengikut perundingan antara mereka berdua, Zainal minta Shafie bawa keretanya ke workshop untuk ditaksir kos membaiki kerosakkan pintu keretanya itu. Dan minta dia datang semula ke rumah kami pada pukul 2:00 petang itu untuk mengambil cek.

Mujurlah lelaki itu bersetuju dan tidak marahkan saya sedikit pun. Rupa-rupanya dia jurutera yang sedang kendalikan projek lebuhraya berdekatan rumah saya. Menurut Shafie, dia pernah beberapa kali meletak keretanya berdekatan pintu pagar saya sebelum itu. Saya yang tidak perasan.

Seperti dijanjikan, petang itu Shafie datang mengambil ceknya bernilai RM400 sebagai bayaran gantirugi. Setelah saling halal-berhalal diantara kami, Shafie pun balik. Saya bersyukur peristiwa malang itu tidak menimbul kekecohan besar. Malah berkesudahan dengan suasana harmoni. Kepada suami, saya ucapkan terima kasih yang tidak terhingga dan berkali-kali saya mohon maaf kepadanya.

“Ampun kandaku beribu-ribu ampun! Aaasif ya zauji! Tuepuchi laoban!”

Saya benar-benar menyesal kerana menyusahkan orang lain hari itu. Bukan saja Shafie yang terganggu tugasnya, malah poket Zainal ‘terkoyak’ RM400 disebabkan kecuaian saya. Namun apa mahu buat, malang tidak berbau.

Mujurlah Zainal tidak marahkan saya sedikit pun. Bersyukur saya kepada Allah. Jika tidak, banjirlah rumah kami hari itu dengan airmata saya. Maklumlah sudah tua-tua begini kalau dimarahi suami, siapa yang tidak sedih.

Tambahan lagi saya ini mahluk sejenis Neng Yatimah, apabila sudah menangis, susah hendak berhenti. Tentulah pening kepala Zainal hendak memujuk saya. Siapa pula yang mahu memasak untuk dia nanti…

Mesej saya, andainya anda seorang perempuan, pandai-pandailah gunakan taktik lemah lembut untuk mengatasi apa-apa konflik yang anda hadapi. Mana ada orang lelaki yang tidak cair hati dengan pujuk rayu dan budi bahasa, betul tidak? Taktik ini namanya soft skills orang perempuan!

Gunakanlah soft skills anda apabila perlu, lebih-lebih lagi dengan suami sendiri. Buaikan perasaan dia dengan kelembutan. InsyaAllah selesai masalah kita. Tapi jangan salah guna taktik ini untuk mengambil kesempatan ke atas orang lain. Selamat Mencuba!

1 comment: