Sunday, September 9, 2007

Personaliti dot dot dot

Antara subjek penting dalam bisnes ialah psikologi, interpersonal communication dan soft skills iaitu ilmu kemanusiaan. Mengapa subjek-subjek ini penting? Jawabnya mudah i.e. kerana dalam bisnes kita berurusan dengan manusia. Kali ini mari kita berbincang topik personaliti.

Kajian tentang personaliti manusia khabarnya sudah wujud sejak beribu tahun dulu. Kononnya orang Mesir, Eropah dan Yunani sudah lama mengkaji hal itu. Menurut sejarah psikologi, Hippocrates yang dianggap ‘bapa perubatan’ dan hidup lebih 2,300 tahun dulu membahagikan personaliti manusia kepada 4 jenis dikenali sebagai : Sanguine, Melancholic, Choleric dan Phlegmatic.

Sebenarnya kesemua 4 personaliti yang tersebut itu ok. Tiada satu pun yang lebih baik atau kurang baik. Malah tidak ada satu pun yang boleh diberi tempat pertama, kedua, ketiga atau corot. Bukankah Allah itu Maha Pencipta? Dialah yang menjadikan keempat-empat personaliti itu dengan kelebihan dan kekurangan masing-masing.

Tujuan kita mengenali jenis-jenis personaliti itu supaya dapat memahami diri sendiri dan orang lain. Ini kerana perbezaan personaliti kerap menimbulkan konflik dan salah faham di dalam hubungan sesama manusia. Biasanya kita bersikap prejudis terhadap orang lain yang peribadinya berbeza dengan kita.

Hanya kerana berlainan cara berfikir dan menilai sesuatu kita mungkin menganggap orang lain tidak serasi dengan kita. Hakikatnya, berlainan personaliti tidak bermakna diri kita atau orang lain itu jahat, baik, salah atau betul. Terimalah kejadian seseorang itu seadanya dan cuba fahami cara dia berfikir dan menilai sesuatu.

Dengan wujudnya pengertian, kita tidak mudah menghukum seseorang atau berprasangka buruk terhadapnya. Kita juga lebih bebas menjadi diri sendiri tanpa perlu berpura-pura atau ‘memakai topeng sosial’ di hadapan orang lain.

Di laman web OneIshy.com, anda boleh mengambil ujian personaliti secara on-line. Anda akan diminta menjawab 40 soalan tentang sikap dan tabiat peribadi anda. Untuk mendapat maklum balas tepat, perlulah bersikap jujur dan telus. Dalam beberapa saat saja, maklum balas diberi, sama ada personaliti anda jenis Sanguine, Melancholic, Choleric atau Phlegmatic.

Agak jarang seseorang itu mempunyai hanya satu jenis personaliti. Biasanya ia sedikit bercampur. Personaliti saya sendiri ialah Melancholic-Phlegmatic. Diantara 2 jenis personaliti itu, tabiat Melancholic lebih dominan bagi saya.

Sebenarnya personaliti dipengaruhi 2 faktor penting iaitu genetik dan persekitaran. Selain keturunan, pengaruh keluarga, kawan-kawan, cara hidup, fahaman agama, status ekonomi dan kerjaya turut menyumbang dalam pembentukan personaliti seseorang.

Jom kita bercerita tentang personaliti Sanguine. Agak mudah mengenali orang jenis ini. Si Sanguine mudah mesra dengan sesiapa pun. Apabila bertemu dengan orang tidak dikenali, dia terlebih dulu menegur sapa. Orang Sanguine sukakan warna-warna terang. Baik dari segi berpakaian atau pun apa saja yang menjadi milik mereka.

Warna, reka bentuk dan ciri-ciri yang mencuri perhatian adalah pilihan Si Sanguine. Dia gemar menjadi tumpuan orang. Di mana saja Si Sanguine berada, suasana pasti gamat dan ceria dengan kerenah candinya. Pendek kata Si Sanguine memang pandai bersosial. Dia suka memberi puji-pujian, sukakan benda-benda baru dan mempunyai bermacam idea menarik.

Sayangnya Si Sanguine agak pelupa. Janji-janjinya kekadang tidak ditepati. Maklum saja dia sukakan keseronokan, sekejap-kejap rancangannya berubah. Si Sanguine sebenarnya cepat bosan. Tumpuannya kepada sesuatu biasanya tidak lama. Sikapnya itulah yang menghampakan orang lain tapi Si Sanguine tidak ambil peduli sangat. Dia jarang merasa dirinya bersalah.

Ini kerana Si Sanguine selalu optimis dan tidak suka melayan perasaan dengan memikir hal-hal negatif. Walau pun begitu jangan sangka orang jenis Sanguine tidak sensitif. Dia pun perasa orangnya, lebih-lebih lagi di saat moodnya kurang baik.

Orang Melancholic senang berada dalam kumpulan kecil dan di kalangan kelompok yang dia sudah biasa. Si Melancholic kurang selesa menjadi tumpuan ramai. Sifatnya teliti dan rapi. Apabila buat kerja, semuanya sebaik mungkin. Kemas, teratur dan lengkap sehingga susah mencari cacat celanya. Kekadang, dek kerana teliti sangat, Si Melancholic menjadi lembab. Dia banyak membuang masa dengan merancang dan mengatur sesuatu.

Orang jenis Melancholic sanggup bersusah-payah untuk orang lain. Hatinya lembut dan mudah bersimpati. Sayangnya perasaan Si Melancholic mudah tersinggung. Si Melancholic juga mudah risau. Hal-hal belum terjadi pun dia fikirkan. Tabiatnya yang suka memendam perasaan itu yang merimaskan orang lain.

Orang Choleric jenis yang tegas. Dia sentiasa ada matlamat dan gol tertentu yang hendak dicapai. Orang jenis ini selalu bersemangat melaksanakan sesuatu tugasan. Dia akan berusaha sampai menjadi, walau dengan apa cara sekali pun. Andainya perlu kerah orang, marah, jerit atau maki-hamun pun, Si Choleric sanggup lakukan.

Dia tidak ambil peduli sangat perasaan orang demi mencapai matlamat yang diingini. Orang lain yang tidak tahan dengan sikap Si Choleric. Siapa yang selesa duduk dengannya, salah sikit sudah mengamuk. Apabila sudah marah, dia bercakap lepas saja. Tiada tapis-tapis. Buruk baik habis dihamburkan. Ini kerana Si Choleric kurang sabar apabila naik darah.

Orang Choleric paling tidak tahan berurusan dengan orang lembab. Dia jadi stres berhadapan dengan orang yang lambat bertindak, malah semangatnya mudah kantoi apabila menghadapi kerenah remeh-temeh. Bagusnya orang Choleric ini, panas barannya cepat reda. Apabila hatinya sudah sejuk, dia ok. Dia tidak suka simpan perasaan lama-lama dan tidak mengungkit hal-hal yang sudah lepas.

Orang Phlegmatic jenis yang cool memanjang. Orangnya tidak moody, tidak suka marah-marah dan selalu relaks. Dalam keadaan apa pun Si Plegmatic tampak tenang. Apabila hatinya gembira, tidak tampak sangat keriangannya. Begitu juga apabila dia dalam kesedihan. Malah dalam keadaan kelam-kabut pun Si Phlegmatic tidak nampak gabra. Dia pandai mengawal perasaan dan tidak mudah panik atau gelabah.

Orang Phlegmatic tidak menonjol tapi mempunyai ramai kawan dan sangat disenangi orang. Si Phlegmatic ada kekuatan tersendiri di dalam dirinya. Isu orang Phlegmatic ialah dia selalu berada di zon selesa. Akibat perasaannya yang selalu selesa, dia pemalas sedikit. Terutama dalam membuat perubahan untuk memajukan diri sendiri. Baginya cukuplah dengan apa yang ada. Jangan pening-pening kepala. Mungkin motto yang menjadi pegangan orang Phlegmatic ialah Don’t worry. Be happy!

Sudah kenal 4 personaliti itu, bolehlah kita gunakan ilmu ini dalam kehidupan harian, bisnes dan kerjaya. Bergembiralah andainya anda mempunyai rakan kongsi atau staf jenis Sanguine. Dia dapat menceriakan suasana. Tapi janganlah ambil peduli sangat akan segala janji-janji manisnya. Dia mungkin ingat dan mungkin terlupa. Anda kena ingat, orang Sanguine jarang merasa dirinya bersalah. Jadi janganlah harapkan dia mengaku salah dengan rela hati.

Bagaimana berurusan dengan orang berpersonaliti Melancholic? Fahamilah bahawa dia mudah rasa tertekan. Apabila dia buat kesilapan dan anda hendak menegur, berpada-padalah. Ini kerana perasaan Si Melancholic itu sendiri sudah menghukum dirinya. Janganlah anda menambah lagi beban perasaannya dengan kata-kata yang boleh mengguris hati. Orang jenis Melancholic mahu dipujuk. Dia perlu selalu dihargai.

Andainya anda sukakan cabaran, bergaullah dengan orang Choleric. Tapi awas! Anda tahanlah sedikit dengan kerenahnya yang kuat meletup itu. Apabila bercakap dengannya, beringat-ingat, jangan timbulkan kemarahan Si Choleric. Dia bukan macam Si Melancholic yang tidak melawan. Jangan lupa orang Choleric itu ada angin pus-pus!

Andainya anda hendak belajar bertenang, dampingilah Si Phlegmatic. Untuk makluman anda, bergaduh dengan orang Phlegmatic paling tidak syok sebab dia tidak melawan. Saya bercakap melalui pengalaman. Bayangkan kalau anda sedang marah berapi-api, lawan anda pula buat ‘dono’ saja. Tidak ada fight, macam mana mahu bergaduh?

Andainya anda jenis Choleric, mungkin anda cepat melupakan kata-kata pedas yang pernah diucapkan. Tapi jangan lupa, rakan kongsi, staf dan orang-orang yang berurusan dengan anda dari jenis Melancholic akan sentiasa ingat kata-kata kesat anda itu. Oleh itu, berhati-hatilah.

Apabila anda berurusan dengan orang jenis Sanguine, cubalah bersikap toleransi dengannya. Bagi mengelak konflik, janganlah anda terlalu berkira dengannya. Orang jenis Sanguine amat sesuai bekerja secara berkumpulan. Apabila bersendirian, dia cepat jemu.

Bagi staf-staf anda dari jenis Phlegmatic, mereka bagus kerana tidak mudah panik. Namun mereka perlu selalu didorong. Jika tidak, mereka akan leka dan lalai. Anda perlu sesekali bersikap tegas dengan orang jenis Phlegmatic, barulah kata-kata anda memberi kesan.

Teori personaliti ibarat sebuah peta. Ia bukanlah tepat sangat tapi dapat memberi panduan. Dengan teori personaliti, kita mampu sedikit sebanyak memahami tabiat manusia. Mudah-mudahan dengan adanya ilmu ini kita dapat membaiki hubungan sesama insan. Jangan selalu melihat kepada perbezaan, sebaliknya cubalah cari pengertian agar terbina hubungan silaturrahim yang sihat.

Dalam bahasa Inggeris ada ungkapan your true colors, bermaksud tabiat sebenar kita. Kekadang kita menyamar untuk menutupi ‘warna’ diri. Atau dengan kata lain, kita memakai ‘topeng sosial’ dan berlagak menjadi orang lain. Saya pernah cuba meniru personaliti orang Sanguine, tapi tidak bertahan lama kerana terasa penat dan letih. Lebih selesa kita menjadi diri sendiri dengan personaliti ‘ori’.

5 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. Hi there! I'm at work browsing your blog from my new apple
    iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts!
    Keep up the great work!

    My webpage :: unit repaired

    ReplyDelete