Sunday, November 25, 2007

A Different Chinese

Baru-baru ini sewaktu kami merayau-rayau di MPH Ipoh, Zainal menunjukkan sebuah buku bertajuk A Different Chinese (ADC). Katanya : Abang mahu beli, nampak macam best. Saya mencemik sambil menunjukkan buku pilihan saya bertajuk Nama Beta Sultan Alauddin (NBSA) karya Faisal Tehrani. Kata saya : Yang ini lagi best.

Balik ke hotel, Zainal menonton TV, kemudian terlelap. Jam sudah 11:00 malam. Saya pula sejak sampai ke bilik terus bergolek atas katil bersama buku NBSA. Buku itu kisah sejarah kesultanan Melaka yang ditulis dengan gaya cerita: seorang datuk bercerita kisah sejarah kepada 3 orang cucunya yang pulang bercuti di kampung. Buku itu memang best!!! Tepat jam 12:00 malam, saya sudah selesai beberapa bab.

Buat seketika mata saya meleret kepada buku Zainal : A Different Chinese. Buku itu masih belum terusik. Hati saya melonjak hendak melihatnya, lalu buku NBSA saya letak di tepi meja lampu. Sebaik saja membuka muka surat pertama, saya terus membacanya. Ha, buku ADC itu pun best!!! Tepat jam 1:00 pagi, saya sudah selesai beberapa bab.

Aduhai, mata saya terus tidak mahu tidur. Fe'el saya memang suka membaca 2 atau 3 buku serentak. Saya meletakkan kedua-kedua buku itu sebelah-menyebelah dan memandang mereka ibarat hendak memilih air tebu dengan cendol ketika hendak berbuka puasa. Aduhai, rambangnya mataku!!!

A Different Chinese ditulis oleh CQ, seorang penulis Cina kelahiran Bukit Katil, Melaka. Di dalam buku itu beliau membuat perbandingan di antara kaum-kaum Cina di seluruh dunia : Cina negeri China, Cina Taiwan, Cina Hong Kong, Cina Singapura, Cina Filipina, Cina Thailand, Cina Indonesia dan Cina Malaysia.

CQ seorang yang berpengalaman luas dalam dunia bisnes, khasnya di bidang pemasaran peringkat global. Beliau banyak berinteraksi dengan berbagai peringkat usahawan Cina dan berkesempatan meneliti tabiat dan ciri yang wujud dalam komuniti bisnes kaum Cina di seluruh dunia.

Pada pandangan umum, orang-orang Cina semuanya sama. Rupa-rupanya tidak. Mereka berlainan dan berbeza daripada pelbagai segi walau pun tampak seperti sama. Antara yang diceritakan CQ ialah, diantara semua bangsa Cina, Cina Malaysialah yang paling berbudi bahasa dan mudah bertolak ansur.

Bagi kita di Malaysia, kaum Cinalah yang paling rajin dan proaktif berbanding bangsa lain. Tapi di mata komuniti Cina peringkat global, Cina Malaysia suka relaks, bak kata CQ : The Malaysian Chinese are said to lack the fighting spirit... Maksudnya, tidak cukup kiasu!!!

Saya teringat suasana di kota suci Mekah, ketika melewati kedai-kedai di mana-mana pun, peniaga-peniaga di sana akan berkata : Malaysia Bagus!!! Orang Malaysia (Melayu) memang terkenal dengan sikap berbudi bahasa dan bertolak-ansur berbanding dengan bangsa-bangsa lain yang kasar dan suka bertelagah.

Lalu saya terbayang kaum Cina Malaysia yang berada di luar negara. Rupa2nya mereka juga dipuji dengan gelaran: Malaysia Bagus!!!

Andainya Cina Malaysia yang sangat proaktif di mata kita di Malaysia dianggap suka relaks, cuba bayangkan anggapan terhadap bangsa Melayu di mata komuniti Cina peringkat global... Sudah bersediakah kita untuk bersaing dengan mereka???

No comments:

Post a Comment