Friday, November 30, 2007

Pekerja Bangla

Projek kami di MAB Ipoh sudah 90% siap. InsyaAllah, jika tiada aral, pertengahan Disember nanti selesailah 100%. Sebenarnya kami sudah melewati tarikh siap asal iaitu 27 November lalu. Kami memohon masa tambahan selama 1 bulan. Kelulusan diberi berdasarkan laporan hujan yang di keluarkan oleh Jabatan Kaji Cuaca. Mengikut lapuran itu, hujan turun lebih 30 hari sepanjang bulan Oktober sehingga 20 November di tapak projek.

Petang tadi ketika kami berada di MAB Ipoh, hujan turun agak lebat. Pekerja kami (9 orang Bangla) duduk berlindung di bawah canvas, sementara Nordin (ketua) mengikut Zainal dan En. Hanafi (pegawai MAB) melihat kemajuan kerja di tapak. Mereka bertiga yang menaiki Pajero MAB kemudian singgah di kafe.

Mengikut cerita Nordin dan En. Hanafi, sejak musim hujan, kolam yang ada di tapak projek semakin banyak ikan di dalamnya. Minggu lalu mereka menjala di sana dan mendapat ikan tilapia dan patin hampir 50 kg. Khabarnya saiz ikan itu besar-besar belaka.

Menurut Nordin, 9 orang Bangla yang berada di bawah kelolaannya kini agak risau kerana kerja akan siap tidak lama lagi. Mereka adalah pekerja sementara yang tidak terikat dengan kami. Mereka dahulunya bekerja dengan seorang tauke Cina. Apabila syarikat tauke itu muflis, mereka dibebaskan untuk bekerja di mana-mana. Permit kerja masing-masing diperbaharui setiap tahun. Saya pun pelik bagaimana mereka mendapatkan kelulusan itu.

Sebelum ini 9 orang Bangla itu pernah bekerja dengan kami di Bekok iaitu projek bersama Ultimate Builders. Kemudian mereka mengikut kami ke Puchong iaitu projek bersama Perspec Prime. Ketika berpindah dari Puchong ke Ipoh, semua tikar-bantal mereka dibawa bersama. Barang-barang itu dimuatkan atas lori sementara mereka menaiki bas ke Ipoh.

Dalam 9 orang itu ada seorang yang menjadi ketua. Gajinya lebih sedikit daripada yang lain. Saya masih ingat, ketua Bangla ini berjumpa dengan Zainal untuk merunding gajinya dulu. Katanya dia boleh mengurus 8 orang Bangla yang lain kerana mereka mendengar arahannya. Gaji harian semua Bangla ialah RM40 sehari. Sebagai ketua, Zaman Bai meminta gaji RM50 sehari. Pembantu beliau bergaji RM45 sehari.

Biasanya apabila kami datang melawat tapak projek, Zainal akan memberi Nordin sejumlah wang untuk menjamu pekerja-pekerja kami. Walau pun hanya nasi bungkus dan air sirap, senyuman mereka lebar sehingga ke telinga sambil mengucap terima kasih.

Setiap kali mendapat gaji, 9 orang Bangla ini akan mengumpul duit masing-masing seperti sistem kutu untuk dikirim kepada keluarga salah seorang daripada mereka di kampung halaman. Dengan cara itu wang dikirim lebih banyak jumlahnya.

Antara 9 orang Bangla itu, ada 2 orang yang sangat kememeh. Setiap kali mendapat gaji mereka berdua akan menangis. Bukan kerana sedih tetapi bersyukur kepada Allah. Jarang sekali saya melihat orang menangis apabila mendapat gaji...

Saya kasihan melihat pekerja-pekerja kami membanting tulang, berpanas dan berhujan saban hari, sejak awal pagi sehingga matahari terbenam. Mereka meninggalkan tanah air dan kaum keluarga demi mencari rezeki. Antara kami dan mereka tiada beza. Ya, kami dan mereka sama-sama mencari rezeki halal di bumi Allah ini...

1 comment: