Saturday, February 16, 2008

You Tak Pergi Salun???

En. Md. Dom menjalankan bisnes insuran. Sebagai ejen dan pakar runding insuran selama lebih 10 tahun, beliau mempunyai ramai pelanggan tetap terdiri daripada tauke dan pemilik pelbagai bisnes. Salah seorang daripada pelanggan utama En. Md. Dom ialah Puan Melisa, tuan punya sebuah syarikat pembinaan.

Puan Melisa seorang usahawan yang baik hati. Sejak mengenali En. Md. Dom dan mendapati perkhidmatan beliau amat bagus, Puan Melisa terus memberi peluang bisnes kepadanya. Setiap tahun, beliau menyerahkan semua urusan insuran syarikatnya yang meliputi insuran pembinaan, insuran lori dan kenderaan lain, insuran kebakaran, insuran pekerja dan sebagainya kepada En. Md. Dom.

Puan Melisa berpendapat lebih baik beliau menyokong En. Md. Dom kerana dengan cara itu dapat membantu anak-bangsa dan saudara seagamanya sendiri. Beliau turut merekomen En. Md. Dom kepada rakan-rakan bisnesnya yang lain. En. Md. Dom sangat menghargai bantuan Puan Melisa dan hubungan mereka menjadi bertambah mesra.

Pada suatu hari, En. Md. Dom datang ke syarikat Puan Melisa untuk menyerahkan dokumen. Kebetulan pada waktu itu, staf Puan Melisa yang ingin ditemuinya sedang keluar minum. Melihat En. Md. Dom menunggu agak lama, Puan Melisa yang baru selesai mengerjakan solat dhuha keluar menjemput En. Md. Dom masuk ke pejabatnya.

Mereka berbual-bual tentang kereta. Kebetulan Puan Melisa sangat meminati Volvo. Begitu juga dengan En. Md. Dom. Topik Volvo itulah yang selalu dibualkan setiap kali mereka bertemu. En. Md. Dom faham sangat dengan minat Puan Melisa itu dan beliau mengambil peluang membina hubungan-baik dengan Puan Melisa dengan bercerita macam-macam tentang model Volvo yang lama dan baru.

Melihat mood Puan Melisa yang sangat baik lagi mesra itu, En. Md. Dom pun berkata : Puan Melisa, jika saya beritahu sesuatu, puan marahkah? Saya ini kasihan dengan puan. Sudah lama saya ingin beritahu hal ini tetapi saya rasa serba-salah hendak bercakap. Manalah tahu nanti puan tidak suka dengar pula.

Puan Melisa sedikit terkejut mendengar kata-kata En. Md. Dom itu. Namun beliau tersenyum dan bertanya apa perkara yang hendak diperkatakan itu. En. Md. Dom berdehem lalu berkata : Saya lihat puan ini selalu tidak bersolek. Kenapa? Kulit muka puan nampak kering. Puan pergilah ke salun buat rawatan muka. Isteri saya selalu buat rawatan facial. Orang perempuan kena jagalah bab muka ini.

Puan Melisa terdiam seketika. Kemudian dengan wajahnya tersenyum manis beliau menjawab : Tadi saya ambil wudhu’ sebab hendak solat dhuha. Inilah sebabnya tidak berbedak. Terima kasihlah En. Md. Dom beritahu saya hal ini. Oya, lihat di luar sana, staf saya sudah sampai. En. Md. Dom bolehlah berjumpa dia sekarang.

En. Md. Dom pun meminta diri. Sejak hari itu, Puan Melisa tidak pernah lagi menegur mesra En. Md. Dom apabila terserempak dengannya di pejabat. Beliau sekadar tersenyum dan mengangguk sahaja. Secara berperingkat, urusan insuran juga diarahkan oleh Puan Melisa kepada staf beliau supaya dibuat dengan orang lain. Akhirnya bayang En. Md. Dom pun tidak pernah lagi kelihatan di pejabat Puan Melisa.

Iktibar buat peniaga :-

  1. Perlu diingati bahawa pelanggan adalah BIG BOS. Dia perlu sentiasa dihormati sebagai orang yang DI ATAS kita.
  1. Meski pun pelanggan bersikap mesra, jangan samakan dia seperti kawan baik kita. Biarlah dia hendak beramah-tamah tetapi kita sendiri perlu tahu diri. Jangan pula lupa bahawa dia yang menentukan periuk nasi kita berasap atau tidak. Ibaratkan dia seperti TUAN sementara kita pula KULI.
  1. Kita perlu kenal SIAPA yang membuat keputusan penting dalam syarikat pelanggan kita. Hati ORANG yang menanda-tangan cek yang bakal kita terima itu perlu dijaga dengan baik. Berhati-hatilah supaya tidak mengucapkan kata-kata atau melakukan sesuatu yang boleh menyinggung perasaan ORANG itu.

1 comment: