Friday, April 18, 2008

Coaching Practicum

19 April, 2008 adalah tarikh dijadualkan UMCCed bagi sesi latihan coaching bersama coachee sebenar. Kami yang seramai 20 orang dibahagi kepada 2 kumpulan. Setiap orang akan menjadi coach dan menjalani sesi coaching selama 30 minit mengikut giliran yang sudah ditetapkan. Markah bagi latihan coaching ini ialah 25 mata.

Sesi coaching practicum ini akan diadakan dalam sebuah bilik yang siap dipasang kamera dan perakam video. Para peserta lain akan mengikuti sesi coaching itu secara siaran langsung di bilik bersebelahan. Apabila selesai satu sesi coaching, para peserta yang menonton video akan memberi komen terhadap teknik coaching yang aplikasikan oleh Si Coach.

Sesi saya adalah pada pukul 4:00 hingga 4:30 petang. Coachee saya disediakan oleh UMCCed kerana saya tiada calon sendiri. Beberapa hari lalu UMCCed meng-emel kepada saya butiran diri coachee saya itu lalu saya menghubungi beliau untuk berkenalan.

Namanya HH, seorang pelajar kolej dalam bidang multi-media. Umurnya 26 tahun, tinggal di Putrajaya dan bahasa Inggerisnya kedengaran amat baik. Kami sekadar berkenalan dan tidak langsung menyentuh tentang coaching issue. Saya beritahu dia perkara itu akan dibincang semasa sesi coaching sebenar nanti.

Saya tidak risau sangat tentang sesi coaching esok. InsyaAllah saya akan cuba melakukan yang terbaik (macam gaya Si Bob AF2, hehehe!). Sebenarnya saya sudah cuba meng-coach 3 orang baru-baru ini ketika menghadiri Career & Entrepreneurship Fair di MMU Melaka.

Secara kebetulan mereka singgah di booth saya dan apabila diberitahu saya sedang belajar menjadi business coach, mereka bertanya beberapa perkara. Saya pun mencubalah ilmu coaching yang baru saya pelajari. Kata trainers saya, ilmu coaching perlu dipraktikkan, barulah tahu di mana salah dan silap sendiri.

Antara isu yang ditanya para coachee saya waktu itu ialah perasaan buntu sama ada mahu berhenti kerja dan menumpu sepenuh masa kepada bisnes unit-trust atau terus bekerja dan membuat bisnes unit-trust secara sambilan. Juga tentang isu mencari kerja tanpa pengalaman dan isu konflik dalam diri.

Saya gunakan teknik-teknik coaching seperti mendengar dengan penuh perhatian dan bertanya soalan-soalan yang berhubung kait dengan maklumat yang saya dengar daripada mulut coachee sendiri. Saya juga mengaplikasi solution-focused approach. Antara reaksi yang saya terima berbunyi seperti berikut :-

Thank you, Madam. I think I know what to do now.
Thank you so much for your help. I appreciate it very much.
May God bless you. I hope we can meet again.


Adakah itu petanda baik buat saya? Hmmm, doakan saya semoga sesi esok berjalan lancar. Saya ingin menulis lebih lanjut tentang pendekatan solution-focus tetapi masa agak lewat waktu ini. Saya perlu tidur sekarang kerana selepas subuh esok, InsyaAllah, saya perlu bertolak ke KL. 'Supir' saya sudah lama menganyam mimpi di Bukit Katil (tidur tergolek atas katil)! InsyaAllah saya akan menulis tentang pendekatan solution-focus dalam coaching di entri yang akan datang.

No comments:

Post a Comment