Friday, May 9, 2008

Life Is Too Short For The Wrong Job?

26 April, 2008 lalu, saya mengambil penilaian Profile XT. Ia dikendalikan secara online di makmal komputer UMCCed oleh e-Profiles Sdn. Bhd. Terdapat 6 bahagian dengan 314 soalan multiple choice perlu dijawab. Penilaian Profile XT bukanlah subjek wajib dalam coaching tetapi ia dijadikan nilai tambah dalam program Certified Business Coach anjuran UMCCed. Jika hendak mengambil ujian itu sendiri, kosnya hampir RM400.

Profile XT menguji beberapa perkara : stail berfikir, sifat/kelakuan serta minat/ kecenderungan. Tujuan mengambilnya untuk meramal sama ada saya sesuai menjadi Business Coach. Kesesuaian kerjaya dengan diri kita menentukan tahap produktiviti dalam bidang diceburi.

Kelmarin saya mendapat 5 laporan berhubung penilaian Profile XT itu. Secara keseluruhan keputusan saya menunjukkan kesesuaian 73% dengan kerjaya sebagai Business Coach. Pencapaian saya dari segi thinking style dan occupational interests agak tinggi. Namun tabiat saya dari segi sociability peratusnya sedikit rendah. Begitu juga dengan assertiveness, agak tebal ciri kemelayuan saya dari segi ini (kurang assertive). 2 perkara itu antara yang perlu saya pertingkatkan lagi untuk berjaya dalam kerjaya coaching.

Di kelas saya ada seorang-dua yang kurang gembira walau pun keputusan penilaian mereka mencecah 85%. Trainer kami, Dr. Chin, bertanya : If you have a low percentage, does it mean you cannot be a coach? Is it the end of the world?

Hmmm, persoalannya, bolehkah keputusan penilaian Profile XT dipercayai 100%? Mengikut amalan biasa dalam pemilihan staf baru contohnya, penilaian melalui temuduga diambilkira sebanyak 70% dan keputusan Profile XT hanya 30%. Yang penting Profile XT dapat memberi kesedaran di mana kelebihan dan kekurangan kita.

2 comments:

  1. Puan Norela,

    Kayu ukur yang digunakan dalam ujian-ujian ciptaan pakar Barat amat dipengaruhi oleh unsur-unsur nilai dan budaya Barat.

    Manakala kita menjawab sebagai orang Melayu-Islam, maka tentulah jawapan kita itu ada yang dikatakan 'salah'.

    Itu sebab pencapaian kita lebih rendah rendah dan tidak menggambarkan diri kita yang sebenar.

    ReplyDelete
  2. Puan Sifu,

    Saya setuju dengan Puan. Banyak unsur nilai dan kepercayaan antara Barat dan kita yang berbeza. Mengguna kayu ukur mereka semata-mata tentulah kurang tepat.

    Lagi pun banyak faktor lain yang juga penting dan boleh diukur untuk menggambarkan diri kita.

    Saya percaya ujian ini hanya satu ramalan. Yang pasti, pencapaian sebenar dinilai melalui perlaksanaan.

    ReplyDelete