Tuesday, December 2, 2008

Coaching Untuk Peserta Kursus

Ahad lalu sekali lagi saya dijemput ke program kursus keusahawanan anjuran TMS Consultant Sdn. Bhd., syarikat milik sahabat saya, En. Mohamad Fuad Ariff dan isterinya, Puan Anita Othman. Program itu diadakan sempena pembukaan dan perasmian pusat latihan mereka, TMS-PLK Training Center terletak di Subang Desa, U15, Shah Alam pada hari sebelumnya.

Kursus Asas Pembentukan Usahawan Cemerlang adalah siri pertama dalam program keusahawanan yang akan diadakan di pusat latihan itu. Kelmarin ia dihadiri 18 orang peserta. Saya diberi slot menyampaikan tip-tip do’s & don’ts dalam pengurusan bisnes keluarga.

Sebahagian peserta kursus sudah mempunyai pengalaman berniaga, antaranya bisnes membaiki komputer, bisnes insuran, bisnes tanaman nenas, bisnes pasar Ramadan, bisnes homestay dan bisnes food stall. Meski pun masih muda, mereka berani mencuba dan ada yang pernah gagal beberapa kali dalam bisnes kecil-kecilan yang diusahakan.

Saya diminta 2 orang peserta untuk memberi sesi coaching ketika waktu rehat. Peserta A membawa isu perbalahan dengan rakan kongsinya. Dia dan rakan kongsi itu sama-sama bekerja di syarikat mereka. Rakan kongsi itu juga merupakan ahli keluarganya.

Ini antara kata-kata peserta A : Saya cerewet tentang mutu kerja. Saya sangat rapi bab kebersihan tetapi dia tidak. Jadi saya selalu tegur dia. Bila saya tegur dia ikut, lepas itu dia berbalik kepada asal. Akhirnya saya ambil keputusan buat kerja itu sendiri tetapi saya selalu membebel. Dia pula suka diam. Saya beritahu dalam meeting mingguan kami, jika ada perkara dia tidak puas hati, kami boleh berbincang. Tapi dia tidak mahu bercakap. Puan tolong beri idea apa yang saya perlu buat?

Dalam kesempatan yang terhad itu, saya memulakan sesi coaching dengan peserta A. Saya banyak mendengar dan bertanya soalan-soalan kepada peserta A. Akhirnya beliau merumuskan begini : Saya perlu ubah cara saya bercakap dengan rakan kongsi saya. Dia pernah beri beberapa idea sebelum ini tetapi saya potong-potong cakap dia. Mungkin dia terasa hati dengan sikap saya. Saya pun jarang puji dia. Sebenarnya dia ok tetapi sebab dia degil, saya malas hendak beri pujian.

Wajahnya tampak lega. Sebelum sesi setengah jam itu ditutup saya meminta peserta A menyatakan 3 langkah yang akan beliau ambil serta-merta untuk menangani isu yang beliau kemukakan itu. Peserta A pun menyatakan 3 langkah berikut :-

1. Saya akan ubah cara saya bercakap dengan rakan kongsi saya. Saya akan guna cara lebih lembut dan tidak mengarah-arah dia.

2. Saya akan cari peluang untuk memuji sesuatu tentang hasil kerja dia. Saya hendak dia tahu bahawa saya menghargai apa yang dia buat untuk bisnes kami.

3. Saya akan minta pendapat dia bagaimana untuk meningkatkan prestasi bisnes kami. Masa itu nanti saya akan cari ruang untuk selitkan sedikit tentang pentingnya bab menjaga kebersihan. Saya perlu beri dia masa untuk berubah.

Peserta A berjanji akan memaklumkan perkembangan seterusnya kepada saya melaui e-mel atau telefon. Tanpa berlengah, peserta B muncul seraya memberi arahan kepada peserta A : Kamu sudah siap, bukan? Sekarang ke tepilah kamu... Giliran saya pula sekarang ini. Ok puan, isu saya begini... bla... bla... bla...

Saya terus mendengar. Dalam bisnes terdapat berbagai isu yang perlu ditangani. Ada yang tampak kecil tetapi masih perlu dicarikan penyelesaian. Sesi coaching dengan peserta B terpaksa dihentikan separuh jalan kerana kesuntukan masa. Kata peserta B : Puan masih berhutang dengan saya. Hmmm, no problem... Hubungilah saya dan kita boleh sambung semula sesi coaching yang tertangguh tempoh hari.

Jika anda ada isu bisnes untuk dibincang dan memerlukan khidmat coaching, sila hubungi saya di norlelazubir@yahoo.com

2 comments:

  1. assalammualaikum puan....
    nampak gayanya...sayalah peserta b tu....puan "hutang dgn saya" :-)

    ReplyDelete
  2. Alaikumsalam Tuan,

    Maaf kerana tidak sempat sambung sesi coaching petang itu. Selepas program tamat, saya terlupa terus janji saya kepada tuan.

    E-mail kepada saya isu tuan itu ya. InsyaAllah, kita sambung sesi coaching.

    ReplyDelete