Monday, December 15, 2008

Dolah

Ketika hujan turun renyai-renyai petang Sabtu minggu lalu, saya mendapat berita Dolah meninggal dunia. Khabarnya dia pitam di bilik air rumahnya, lalu terus tidak sedarkan diri. Menurut birasnya, Hanif, sejak kebelakangan ini Dolah kerap memakan daging kambing di majlis kenduri. Mungkin dia mengidap penyakit darah tinggi. Wallahua’lam. Ketika berita itu saya ketahui, jenazah Dolah sudah pun dikebumikan di kampung halamannya di Nyalas, Melaka.

Dolah adalah bekas operator mesin di syarikat keluarga saya. Dia sudah lama berhenti kerja, kira-kira 13 tahun yang lalu. Saya membuka album lama untuk mencari gambar Dolah dan saya temui gambar di sebelah ini. Lelaki nombor dua dari kanan itulah Dolah. Waktu itu dia berusia lewat 20an dan masih bujang. Kini di usia 40an, dia sudah beristeri dan mempunyai seorang anak.

Sejak Dolah berhenti kerja, saya tidak pernah bertemunya. Saya cuba mengingat semula mengapa Dolah berhenti kerja sedangkan Hanif, birasnya, masih bersama kami sehingga ke hari ini. Lalu saya teringat beberapa peristiwa (datang kerja lewat dan lain-lain) yang menyebabkan saya terpaksa memberi surat amaran kepadanya. Lantaran surat itu, Dolah mengambil keputusan berhenti kerja.

Dolah sebenarnya pandai bertukang. Apabila orang kampung memanggilnya untuk membuat rumah, dia akan mengambil cuti berhari-hari untuk bertukang. Mungkin itulah yang mendorong Dolah mengambil keputusan berhenti kerja iaitu untuk menumpukan perhatian kepada kerja-kerja pertukangan rumah.

Apabila kita menjalankan bisnes dan perlu menggaji pekerja, adalah wajar bagi kita memiliki kemahiran yang dipanggil the skills to hire and fire. To hire tidaklah susah benar tetapi to fire, yang dimulai dengan mengeluar surat-surat amaran, bagi saya agak sukar. Adakalanya kita dirundung rasa bersalah dan perasaan kesal, namun mahu atau tidak ia terpaksa juga dilakukan.

Semoga Allah cucuri rahmat ke atas roh Dolah…

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete