Thursday, February 19, 2009

Langkah Pertama Bakal Usahawan

Dalam satu seminar, seorang usahawan agrobiz berkongsi pengalaman bagaimana beliau tercebur dalam bisnes memproses ikan keli salai. Cerita bermula dengan usahawan itu menyertai sebuah projek ternakan ikan keli secara kontrak. Mengikut perjanjian diantara dia dengan sebuah syarikat anchor, usahawan itu hanya perlu mengusahakan ternakan ikan, sementara syarikat anchor akan mengambil ikan-ikan itu untuk diproses menjadi produk seterusnya. Bagaimana pun syarikat anchor selalu lewat mengambil ikan-ikannya yang sudah membesar. Kos makanan ikan pula terus meningkat. Untuk mengelak menanggung rugi, usahawan itu mengambil tindakan menghasilkan sendiri ikan keli salai. Sekarang bisnesnya sedang berkembang.

Seorang lagi usahawan agrobiz berkongsi kisahnya menyertai projek ternakan lembu. Dalam projek usahasama itu (bermula dari ternakan hingga ke proses menghasilkan produk berasas daging lembu), dia dan rakan-rakannya melabur modal RM30 ribu seorang. Beliau kemudian dihantar menghadiri beberapa siri kursus di dalam negara dan di China. Apabila wang pinjaman untuk projek itu hendak dibayar oleh pihak bank, syarikat anchor mahu wang itu dimasukkan ke akaunnya sedangkan di pihak usahawan-usahawan yang terlibat tidak bersetuju. Maka projek usahasama itu pun tergantung dan sehingga kini belum ada penyelesaian lagi.

Bidang agrobiz amat popular ketika ini dan menarik minat ramai bakal usahawan. Bagaimana pun sebelum menceburi bidang ini, eloklah kita berhati-hati dan banyak bertanya kepada mereka yang sudah terlibat dengannya. Cerita-cerita kejayaan boleh menyuntik semangat, sementara yang sebaliknya boleh membantutkan niat mereka yang baru ingin mencuba. Hakikat berniaga memang begitu, sentiasa ada pasang dan surut, masa naik dan masa turun. Yang penting kita perlu tabah berusaha, disamping itu terus menambah ilmu dan mendapatkan maklumat baru dengan menghadiri kursus, membaca dan berinteraksi dengan usahawan-usahawan lain.

Baru-baru ini MISDEC Melaka mengadakan sesi taklimat program latihan bisnes untuk para pekerja kilang yang akan diberhentikan kerja (ekoran kelembapan ekonomi semasa). Program latihan bisnes secara intensif itu akan dijalankan selama 20 hari oleh BizCoach Firm Sdn. Bhd. dan dibiayai sepenuhnya oleh SMIDEC. Ramai perserta yang hadir taklimat tersebut menyatakan hasrat hendak menceburi bidang agrobiz seperti projek cacing, lintah, cili kulai, cili bangi, rosselle, ikan keli dan cendawan. Syarat utama dikenakan SMIDEC ialah bakal peserta program perlu komited untuk menceburi apa jua bisnes. Jika hati mereka berbelah bahagi dan masih ada niat bekerja makan gaji (seandainya mendapat tawaran kerja baru), mereka dinasihatkan tidak mengikuti program itu. Jika hati mereka sudah bulat, mereka dialu-alu memulakan langkah pertama menjadi usahawan! Dapatkan keterangan lanjut tentang program ActionCoach ini dengan menghubungi Coach Asri Jusoh di talian 012-2936464.

No comments:

Post a Comment