Monday, March 2, 2009

Tentang Tawakkal & Rasuah

Dua orang kontraktor binaan bertemu di sebuah majlis perkahwinan. Sambil menikmati hidangan, mereka bercerita tentang senario bisnes semasa yang banyak melibatkan pemberian rasuah. Encik Malungun berkata : Saya tahu memberi rasuah itu haram, tetapi jika saya tidak mahu beri, susahlah hendak dapat peluang bisnes. Jawab Encik Chalit : Kita perlu yakin rezeki kita di tangan Allah, bukan di tangan manusia. Encik Malungun mengeleng-geleng kepalanya sambil berkata : Itu saya tahu tetapi dalam bisnes tindakan kita perlu praktikal. Jika tidak ikut trend, kita terlepas peluang. Ini realiti dalam bisnes. Encik Chalit tersenyum sambil mengunyah lauk, kemudian berkata lagi : Kita kena bertawakkal kepada Allah.

Sketsa di atas ini bukanlah rahsia besar. Hampir setiap hari kes-kes rasuah dilaporkan di dada-dada akhbar. Yang menyedihkan ialah ia banyak berlaku di kalangan orang-orang Islam. Yang meminta rasuah itu adalah orang Islam. Yang memberi rasuah pun adalah orang Islam. Ramai orang percaya pemberian rezeki ditentukan oleh Allah. Bagaimana pun mereka tidak begitu yakin untuk bertawakkal kepadaNya dalam bab rezeki ini.

Bertawakkal yang saya maksudkan di sini ialah berusaha dahulu, kemudian disusuli dengan memohon doa kepada Allah. Contohnya apabila membida tender kerja, proses mengisi borang tender, mengisi nilai BQ, meletak harga, penyediaan profil syarikat (dengan pengalaman-pengalaman kerjanya) dan memasukkan pekej borang tender itu ke dalam peti tender (sebelum tarikh tutupnya), semua itu termasuk dalam bab usaha. Kemudian, kita berdoalah banyak-banyak. Sama ada tender itu berjaya atau tidak, kita serahkan sahaja kepada Allah.

Namun bagi sesetengah orang bisnes, usahanya tidak terhenti di situ. Ia disusuli dengan proses melobi dan membuat perhitungan tertentu dengan pihak yang berkuasa membuat keputusan. Bagi sesetengah orang Islam, meminta dan memberi rasuah adalah normal dan adat dalam bisnes. Malang sekali jika amalan rasuah ini terus-menerus tidak dipandang hina dan jijik oleh orang-orang Islam sendiri. Menyentuh bab tawakkal, sila ikuti kisah berikut :-

Seorang lelaki sedang memanjat sebuah gunung, tiba-tiba dia tergelincir dan melurut jatuh ke bawah. Sambil menjerit-jerit meminta pertolongan, dia cuba berpaut kepada sebuah batu. Lelaki itu memeluk batu itu kuat-kuat. Kemudian dia cuba mengintai ke bawah dan ternampak sebuah gaung yang dalam. Lelaki itu merintih-rintih kesedihan : Ya Tuhanku, tolonglah aku! Tolonglah aku! Jika tidak engakau yang menolong aku, pasti aku mati. Tiada daya aku hendak memanjat ke atas. Bahkan tenagaku semakin lemah. Ya Tuhan, tolonglah aku! Jika tidak, aku akan jatuh ke dalam gaung! Matilah aku!

Tiba-tiba terdengar suatu suara berkata-kata : Lepaskan tanganmu itu. Nanti engkau akan jatuh ke bawah tetapi engkau pasti selamat. Lelaki itu terkejut besar lalu bertanya : Siapa engkau? Hoi suara, siapa engkau? Jawab suara itu : Akulah Tuhanmu. Lepaskan tanganmu. Nanti engkau akan jatuh dengan selamat. Jawab lelaki itu : Aku tidak percaya! Aku tidak percaya! Hoi suara, ada sesiapa lagikah di atas sana yang boleh tolong tarik aku ke atas? Soalan lelaki itu tidak mendapat jawapan.

Kisah di atas ini diilhamkan oleh seorang bukan Muslim. Oleh itu ia tidak syariah-compliant. Bagaimana pun iktibar yang boleh diambil ialah kisah ini hendak menunjukkan tahap tawakkal seorang insan kepada Tuhannya. Ramai orang Islam mengaku beriman tetapi tahap tawakkalnya sama sahaja seperti lelaki yang berpaut kepada batu itu dan Encik Malangun seperti dalam 2 kisah di atas.

Maksud Ayat 1000 dinar (Surah Ah Thalaaq, ayat 2-3) : Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.

5 comments:

  1. Rasuah bukan alasan untuk mendapatkan projek.. berdasarkan kepada pengalaman mengurus permohonan pembelian kita sering berdepan dengan pembekal2 yang inginkan jalan mudah dengan memberi rasuah.. tapi apa yang kita nilai bukan nilai rasuah yang diberi.. tapi kualiti barang dan perkhidmatan.. apabila barang yang sama kualiti yang ditawarkan.. kita berpegang kepada kepercayaan terhadap syarikat tersebut.. bagi membentuk kepercayaan ramai yang mensalah erti dengan memberi rasuah.. tapi apa yang penting hanya servis berterusan kalau dalam pengurusan perniagaan kita panggil atau guna kaedah CRM (Customer Relationship Management).. Just my personal opinion.

    ReplyDelete
  2. Tuan Faisal,

    Alhamdulillah tuan mengamalkan etika kerja yang betul, beramanah dan menitikberatkan punca rezeki halal bersumberkan hasil yang baik-baik.

    Mudahan-mudahan lebih ramai lagi orang-orang yang berkuasa membuat keputusan (dalam pemberian tender dan urusan pembelian) bersikap seperti tuan.

    Ini satu cara mengajar orang bisnes yang suka mimilih jalan mudah melalui pemberian rasuah supaya belajar etika bisnes yang mengikut syariat Islam.

    Bak kata pepatah, "it takes two to tango" atau bertepuk sebelah tangan tidak berbunyi.

    ReplyDelete
  3. me insaf dgn kekurangan n kelemahan diri me yg inih.. hi akak lela, salammms dr me dikejauhannns

    ReplyDelete
  4. Ada tak rasuah yang halal?Contohnya bagi hadiah harijadi buat isteri kerana nak memujuknya setelah merajuk?Bagi hadiah kat Bos kerana nak tarik perhatiannya?Jadi apakah rasuah ini tiada penghujungnya?Mungkin seorang kekasih sanggup merelakan dirinya ternoda kerana demi ingin melobi kekasihnya yg sdg memilih yg terbaik antara 2 org calon itu?

    ReplyDelete
  5. Hadiah untuk pujuk isteri itu bukan rasuah... isy... isy... isy...

    Hadiah untuk tarik perhatian bos, hhhmmm... jika sekadar tanda ingatan, apa salahnya... Bos pun sesekali suka hendak dapat hadiah daripada stafnya... Selalunya bos sahaja yang beri hadiah sedang staf tidak ingat pun hendak memberi... Ini bukan rasuah selagi niatnya sekadar hendak ambil hati...

    Yang ketiga itu, nauzubillah... itu kerja gila...

    ReplyDelete