Wednesday, July 25, 2007

Mercedes Mata Belalang

Tengahari tadi Zainal ke pejabat Datuk Lim. Saudagar Cina itu yang menjemputnya datang. Beliau meminta Zainal membuat sebutharga bagi beberapa kerja pembinaan di kilangnya. Kilang Datuk Lim adalah antara yang terbesar di Kawasan Perindustrian Krubong, Melaka.

"En. Zainal tolong beri saya harga baik-baik punya. Saya suka bekerja dengan orang yang gentleman. Siap kerja nanti, saya bayar tunai," kata Datuk Lim.

Setelah berjanji akan memberi sebutharga pada esok hari, Zainal memohon diri untuk pulang. Ketika hendak beredar, Zainal terserempak dengan sebuah mercedes mata belalang model baru yang meluncur dan berhenti tepat di hadapan pintu masuk ke pejabat Datuk Lim.

Pemandu mercedes itu seorang lelaki Melayu. Sebaik kereta itu berhenti, turunlah sepasang lelaki dan wanita tua. Yang lelaki berambut putih bagaikan bunga lalang, memakai singlet tanpa lengan dan berseluar pendek. Yang perempuan, juga berambut putih bagaikan bunga lalang, memakai T-shirt dan sepasang seluar warna biru muda.

Sebaik saja terpandang Zainal, si lelaki tua terus menyapa, "Lu cali siapa?"

Dipendekkan cerita mereka berdua adalah ibu dan bapa Datuk Lim. Meski pun sudah lanjut usia, masih lagi terlibat dalam pengurusan bisnes keluarga mereka.

No comments:

Post a Comment