Thursday, July 26, 2007

Siapa yang lebih baik?

Assalamualaikum. Cerita ini saya adaptasi daripada satu kisah dalam buku Pak Hamka bertajuk 'Lembaga Budi'. Pada suatu hari Pak Hamka ditanya oleh seorang pelajar, yang mana lebih baik antara 2 insan berikut

a). Seorang tua yang tidak pernah tinggal solat tetapi zalim
b). Seorang doktor yang sangat baik tetapi jarang-jarang solat

Lelaki tua yang alim itu sentiasa solat di awal waktu. Dia rajin beribadah, namun agak pembaran orangnya. Dia pantang sekali melihat orang-orang yang malas solat. Pasti disergah dan dimakinya dengan kasar.

Doktor yang baik hati itu duduk berjiran dengan lelaki alim tersebut. Di kliniknya, doktor itu melayan semua pesakitnya dengan penuh hormat dan prihatin. Malah pesakit-pesakit yang miskin tidak pernah dikenakan bayaran. Doktor itu sangat menyayangi binatang dan ada memelihara seekor anjing.

Pada suatu hari, anjing doktor itu telah memasuki rumah jirannya. Lelaki alim itu teramat marah, lalu dilemparnya anjing itu dengan kayu. Kaki binatang itu patah dan berlumuran darah. Terhinjut-hinjut anjing itu berlari pulang ke rumahnya.

Melihat anjingnya cedera parah, doktor itu terus memeluknya. Diusap-usap anjing itu, lalu segera dirawat kakinya yang luka.

Lalu bertanya pelajar tersebut kepada Pak Hamka, "Tidakkah solat itu menjadikan orang lebih baik? Mengapa lelaki tua yang rajin solat itu amat kejam hatinya?"

Pak Hamka menjawab, "Ya, solat semestinya menjadikan seseorang itu lebih baik. Lelaki tua itu seandainya dia tidak solat, hatinya akan lebih kejam dan jahat. Sementara doktor itu pula, seandainya dia rajin solat, dia pasti akan menjadi insan yang lebih baik."


No comments:

Post a Comment