Monday, August 27, 2007

Hi-Tea With Local Authors

Petang Sabtu, 25 Ogos, 2007, saya menghadiri program minum petang bersama penulis tempatan anjuran MPH. Acara diadakan di Booker Room, MPH Megastore 1 Utama. Ia sebahagian daripada kempen 'Support Malaysian Writers' yang bertujuan menghargai hasil kerja penulis-penulis Malaysia.

Antara yang hadir ialah CEO MPH, Dato' Ng Tieh Chuan, Datuk Zaid Ibrahim (saya lupa nama buku beliau yang baru terbit), Rehman Rashid (A Malaysian Journey), Billi Lim (Dare To Fail), Dr. Rozieta Shaari (Raising Happy Kids), Lee Su Kim (Malaysian Flavours & Manglish), Bridget Menezes (Self-Empowerment) dan ramai lagi.

Acara utama program ialah forum membincangkan tajuk : The direction of the local book industry in the next 10 years. Ahli-ahli panel antaranya Dato' Ng, Puan Nisah Harun (peguam, penulis & pemilik Ujana Ilmu) dan Sharon Bakar.

Antara penulis-penulis PTS yang hadir selain saya ialah En. Shamsuddin Abdul Kadir (Hidup Tenang Walaupun Berhutang), Puan Saridah Abd. Hamid (Bahtera Nabi Nuh dan Kisah-Kisah Lain) dan En. Hashim Ali (Pelaburan Hitam).

Sebahagian penulis yang hadir menerbitkan buku mereka sendiri dan menghadapi isu pengedaran (di mana buku yang habis tidak di'replenish' dll.). Juga dibincangkan isu penjualan buku secara 'on-line' ke luar negara di mana harga buku mungkin RM20 tetapi kos penghantaran menjangkau RM200 ke RM600, menjadikan ia terlalu mahal.

MPH sendiri menghadapi dilema itu dan mencadangkan penubuhan 'guild' penulis untuk menangani isu tersebut bersama. Isu lain dibincang ialah harga buku-buku dijual lebih mahal di premis tertentu seperti di KLIA atau Amazon.com (dalam USD) tetapi royalti masih dibayar mengikut harga runcit biasa dalam RM.

Turut dibincangkan isu hakcipta untuk buku-buku tempatan yang diterjemahkan ke bahasa asing. Mr. Ng menggalak penulis-penulis berfikir secara global supaya buku-buku keluaran tempatan dapat diekspot. Puan Nisah Haron menasihati penulis membaca dan memahami dokumen perjanjian dengan penerbit sebelum menandatangan.

Sebagai penulis baru, saya berpuas hati melihat buku 'Bagaimana Bisnes Keluarga Berjaya' turut dipamerkan di ruangan promosi. Juga saya merasa amat berterima-kasih kepada PTS kerana mengiklan buku saya itu bersama beberapa buku lain (satu muka surat penuh) dalam MPH Quill, Issue 15 (Aug-Sept '07) iaitu majalah buku keluaran MPH.

Tatkala bertemu Puan Nisah Haron, saya bertanya mengapa buku saya tidak dijual di Ujana Ilmu (kedai buku online miliknya). Beliau tergelak-gelak kerana katanya buku-buku PTS terlalu banyak. Sambil itu beliau menuding kepada suaminya... "Tanya pada dia ni, Puan. Dia ni yang urus hal buku." Suaminya terpinga-pinga!!!

No comments:

Post a Comment