Wednesday, September 19, 2007

powermakers OR power rangers???


Gambar : Sesi di MITC Melaka (2004)

Kay mengajak saya membuat bisnes berkaitan program motivasi dan pengembangan minda. Saya bersetuju asalkan ia bersifat project basis. Ini kerana saya belum bersedia untuk terikat dengan Kay sebagai rakan kongsi. Andainya wujud keserasian, boleh difikirkan langkah seterusnya.

Projek pertama kami ialah menganjur sebuah program motivasi diberi nama ‘Impianku Bermula Di Sini’ atau ringkasnya dipanggil ‘Program Impian’. Kami mengambil masa seminggu untuk merangka isi kandungan program sehari itu dan menyiapkan butirannya dalam power point. Apabila siap, kami sediakan bahan promosi berupa flyer.

“Kita kena ada nama syarikatlah. Pakai nama sendiri, nampak tak pro. Jom ikut aku. Kita pergi cari nama,” kata Kay.

Pergi cari nama??? Mahu cari di mana??? Hati tertanya-tanya sambil kaki mengikut Kay menaiki keretanya menuju ke sebuah rumah berkembar di Taman BH. Di sana kami bertemu seorang lelaki India bernama VJ, pemilik syarikat QDMC.

Untuk makluman anda, syarikat tersebut menawarkan khidmat konsultansi mencari nama yang sesuai dan ‘serasi’ bagi syarikat baru. VJ juga memberi khidmat nasihat bagaimana menulis tandatangan yang ada ‘tuah’ yang dipanggilnya millionaire signature.

Sebagai contoh, VJ menasihati pelanggannya sama ada huruf ‘i’ dalam ejaan tandatangan perlu ditulis dengan bertitik atau pun tanpa titik. Atau di bawah tandatangan perlu ada garisan atau tidak. Kata VJ, perkara-perkara kecil begitu boleh menentukan tuah seseorang.

Berbagai kisah menarik diceritakan tentang ‘tuah besar’ memakai nama dan tandatangan yang serasi di mana bisnes dikatakan boleh berkembang maju. Setelah meminta butir-butir diri Kay, VJ memasukkan data itu ke dalam komputernya yang mempunyai perisian khas untuk urusan tilik-menilik. Berikut adalah beberapa nama yang dikatakan ‘serasi’…

  • Geotime Consultancy Service
  • Innopath Consultations & Solutions
  • Eramasa Consultations & Solutions
  • Powermakers Consultancy

Daripada 4 nama yang disyorkan, Kay memilih nama Powermakers Consultancy dan kemudian mendaftarnya di SSM. Kata Kay, nama Powermakers itu tampak profesional. Tapi yang lucunya, orang selalu tersasul dan memanggil syarikat itu Power Rangers!

Program Impian kami yang pertama berlangsung pada 6 Disember, 2004 di bangunan MITC, Melaka dan di sertai 30 orang pelajar sahaja. Yang kedua, juga berlangsung di MITC, dihadiri 70 orang pelajar. Program yang ketiga di adakan di INB Resort. Yang keempat dan seterusnya, di beberapa tempat lain termasuk di sekolah dan kehadiran pelajar mencecah lebih 100 orang.

Antara aktiviti yang kami jalankan dalam Program Impian itu ialah satu sesi di mana kami meminta para peserta yang berusia antara 10 ke 12 tahun membayangkan 4 impian yang ingin mereka capai apabila dewasa.

Impian pertama, sebuah universiti tempat mereka ingin melanjutkan pelajaran serta kelulusan tertinggi yang ingin mereka capai di bidang akademik. Kedua, kerjaya yang ingin mereka ceburi. Ketiga, jenis rumah yang ingin mereka diami dan keempat, jenis kereta yang ingin mereka miliki suatu hari nanti.

Para peserta kecil itu dikehendaki membayangkan keempat-empat impian itu dengan seberapa jelas yang boleh. Kemudian, mereka perlu menulis, melukis atau menampal gambar-gambar berhubung 4 impian itu seperti mana yang mereka imaginasikan, di sebuah buku sketch yang kami berikan, diberi nama Buku Impian.

Untuk membantu kanak-kanak itu mencari ilham, kami sediakan untuk mereka senarai panjang nama-nama universiti tempatan dan seberang laut, jenis-jenis kelulusan akademik serta senarai berbagai kerjaya. Semuanya kami tampalkan di dinding dewan.

Setimbun majalah-majalah terpakai yang mempunyai pelbagai gambar rumah berhias cantik, mahligai dan gambar kereta-kereta mewah juga kami sediakan. Mereka dibenarkan menggunting mana-mana gambar yang disukai dan menampalnya di Buku Impian masing-masing.

Mereka di beri masa sejam setengah untuk menyiapkan tugasan itu. Dalam sesi berikutnya, mereka diminta berkongsi cerita tentang impian masing-masing. Otak budak-budak memang lucu kerana mereka tidak bersikap hipokrit. Apa saja yang terfikir dinyatakan tanpa berselindung.

Antara kerjaya pilihan mereka yang popular ialah doktor pakar, jurutera, angkasawan, saintis, ketua polis, arkitek, peguam, interior designer, usahawan dan tauke kedai emas. Boleh dikatakan masing-masing semuanya ingin mendiami mahligai indah dengan berbagai kemewahan, disamping memiliki kereta besar berjenama mahal.

Melihat Buku Impian budak-budak itu, saya perasan satu perkara yang amat ketara. Iaitu perbezaan di antara budak-budak daripada keluarga berada atau dari kawasan bandar dengan yang datang daripada latar belakang kurang berada dan kawasan kampong.

Latar belakang hidup dan pendedahan kanak-kanak itu kepada dunia luar memang mempengaruhi tahap pemikiran dan kreativiti mereka dalam menceritakan kehebatan impian masing-masing.

Setelah merangsang pemikiran kanak-kanak itu dengan 4 impian masa depan mereka, kami membawa mereka ‘balik ke alam nyata’ dengan menyatakan bahawa semuanya bermula dengan keputusan peperiksaan UPSR mereka. Mereka perlu berjaya dalam peperiksaan itu terlebih dahulu sebelum dapat melangkah lebih jauh.

Kami kemudiannya mendedahkan mereka kepada potensi otak manusia yang hebat. Kami tunjukkan cara membuat gol jangka pendek dan gol jangka panjang. Kanak-kanak itu turut di ajar mengenali Time Wasters dan cara-cara membuat pernyataan harian kepada diri sendiri dipanggil Affirmations.

Kami juga adakan sesi berkongsi cerita oleh beberapa orang Role Model tentang teknik belajar dan cara mengingat fakta. Yang menjadi Role Model itu terdiri daripada para pelajar universiti yang kami jemput khas untuk menceritakan pengalaman belajar ketika kecil dahulu sehingga berjaya mencapai keputusan cemerlang dalam peperiksaan UPSR, PMR dan SPM.

Secara keseluruhan Program Impian itu amat disukai para peserta kecil kami kerana ia berselang-seli dengan aktiviti hiburan seperti nyanyian dan permainan. Walau pun masih baru, saya dan Kay bolehlah dikatakan berjaya melakukan tugas itu. Kata orang pun, see the leglah!!!

Untuk makluman anda, ketika kecil dulu saya tidak pernah mempunyai Buku Impian. Tidak pernah terfikir pun untuk membuatnya sebab tidak tahu pun tentangnya. Yang pernah saya lakukan ialah berangan-angan saja untuk mencapai impian itu dan ini.

Zaman saya bersekolah dulu, pengangkutan utama untuk ke mana-mana ialah bas MOS. Bas berwarna merah kuning itu selalu sampai lewat dan sentiasa sesak sampai ke tangganya. Ia bergerak lambat sekali macam kura-kura tua.

Semua itu membuat saya berazam sejak kecil lagi untuk belajar memandu dan memiliki sebuah kereta sendiri. Impian saya ialah tidak mahu menaiki bas MOS sampai bila-bila pun!

Seperkara lagi ialah saya pernah berazam untuk tinggal di sebuah rumah yang berpagar seperti rumah-rumah di bandar. Ini kerana zaman saya kecil dulu, kerap benar saya terpicak tahi ayam yang bersepah-sepah di kaki lima dan halaman hampir setiap rumah di kawasan kampong saya!

Apabila terkenang impian dulu-dulu, terasa betapa kecilnya dunia saya masa itu. Ketika itu otak saya ini tidak pernah dirangsang supaya berimpian perkara yang besar-besar. Betapa beruntungnya nasib budak-budak zaman sekarang yang terdedah kepada bermacam pilihan.

Terlanjur bercerita tentang impian, pernahkah anda bertanya lagi kepada diri sendiri : apakah impian anda yang terkini? Biasanya semakin usia meningkat, kita terlupa akan impian diri sendiri. Kononnya hanya budak-budak layak berimpian sedangkan orang dewasa tidak memerlukannya lagi. Tapi benarkah begitu?

Betulkah orang dewasa tidak perlu lagi mempunyai impian? Sebenarnya tidak salah jika kita terus membina impian baru dalam hidup ini. Contohnya, apabila kita sudah mencapai sesuatu impian, kita bina impian yang lain pula.

Saya pernah menghadiri seminar National Achievers Congress 2003 di mana salah seorang penceramah, Brian Tracy, menyatakan apabila kita mempunyai impian, jangan hanya menyimpannya di dalam kepala. Sebaliknya hendaklah impian itu dituliskan secara hitam putih.

Kata Brian, tulis satu impian yang ingin anda capai di atas sekeping kertas dan kemudian simpanlah kertas itu dalam laci atau dompet anda. Kemudian, untuk merealisasikan impian itu, ikuti 6 langkah berikut :-

  1. Tuliskan butiran gol yang ingin anda capai.
  2. Tetapkan jangka masa untuk mencapai gol itu.
  3. Senaraikan perkara-perkara yang perlu anda buat.
  4. Susun perkara-perkara itu mengikut keutamaan.
  5. Ambil tindakan seperti yang anda rancangkan itu.
  6. Buat satu perkara setiap hari ke arah pencapaian gol anda itu.

Setahun kemudian, anda bukalah semula kertas impian itu dan anda boleh pastikan apa yang anda catitkan di situ hampir atau sudah pun menjadi kenyataan. Jika tidak percaya, cubalah sendiri.

Kesimpulannya, apa pun yang kita mahu, jika dicatitkan dengan jelas, InsyaAllah, perkara itu akan melekat di otak kita. Secara tidak langsung kita akan berusaha untuk mendapatkannya. Ini berlaku kerana minda terpendam akan sentiasa mengingatkan tentangnya, membuat kita lebih fokus untuk berusaha ke arah itu dan menjadikan ia satu kenyataan.

Cuba anda bayangkan seseorang yang tiada mempunyai impian. Adakah orang begini tampak ceria dan bersemangat atau dia kelihatan bosan dan muram melalui kehidupannya yang hambar? Pasti anda dapat meneka jawapannya.

Tanpa impian, hidup kita akan terasa kosong. Kita mungkin dilanda resah, tidak bahagia, kurang menghargai masa dan selalu kecewa. Ini kerana mencabar diri mencapai sesuatu memberi kita semangat untuk berusaha. Oleh itu untuk mencapai kehidupan lebih bermakna, perlulah kita memiliki impian baru, waima pada usia sudah menjelang senja.

Cuba anda bayangkan seorang banduan yang sedang menanti hukuman gantung. Masihkah orang begini perlu berimpian? Jawabnya ‘ya’ kerana Islam mengajar manusia jangan sekali-kali berputus asa. Sang banduan itu masih boleh bertaubat bersungguh-sungguh dan memohon keampunan daripada Allah.

‘Kita boleh mencapai apa saja impian yang kita inginkan’ – apa pendapat anda? Bagi saya, semua itu mengarut. Bukan semua orang boleh menjadi Nicol David, David Beckham, Siti Nurhaliza atau Mawi, sekalipun ramai yang kepingin sangat menjadi seperti mereka.

Dalam menetapkan impian dan mengejarnya, biarlah kita bersikap realistik serta jujur kepada diri sendiri. Ukur dulu segala kekuatan dan kekurangan yang ada dalam diri kita. Ini kerana mengetahui apa yang kita mampu buat sama pentingnya dengan mengetahui apa yang kita tidak mampu buat.

Berimpian terlalu tinggi sedangkan apa yang ingin dicapai itu tidak realistik dengan kebolehan diri, boleh merosakkan seseorang. Janganlah suka hendak membuat perkara yang mustahil kerana ia membuang masa dan boleh melunturkan semangat.

2 comments:

  1. Assalammualaikum
    Lela, agaknya jika tulis resume berapa helai kertas kajang agaknya ya...My most interesting skill so far, buka pintu yang terkunci dari dalam guna kad jusco ke, kad kredit expired ke...

    ReplyDelete
  2. Pn Norlela, nampak gayanya u mcm serasi dan bersesuaian dengan bisness sekarang kerana karektor u sendiri yang mementingkan kepuasan dalam menghasilkan sesuatu. U lebih nampak ceria jika apa yang u inginkan ialah orang lain merasainya. I suka cara u berfikir!

    Nice blog!

    azlanlin

    ReplyDelete