Tuesday, September 18, 2007

Meals In Minutes

Ketika mengambil keputusan berhenti kerja pada bulan Oktober, 2001, persoalan yang kerap saya fikirkan ialah bagaimana hendak mengisi masa lapang. Saya sudah biasa bekerja. Jika duduk berehat saja di rumah, lama-lama bosan. Sudah lama saya berimpian memiliki sebuah restoran. Tiba-tiba hati teringin hendak mencuba.

“Kau berhenti kerja sebab nak kurangkan stres. Rehat ajelah kat rumah. Kenapa sibuk nak bisnes? Nanti kau sakit balik, macam mana?”

“Kau ingat buka restoran tu senang? Penatnya bukan main. Kau tak larat nanti.”

“Kau ni ibarat keluar dari mulut harimau, mahu masuk mulut buaya. Fikir dulu masak-masak.”

Begitulah antara pandangan ahli keluarga dan kawan-kawan apabila mendapat tahu saya mahu buka restoran. Ramai yang menggeleng kepala tapi saya tidak ambil pusing sangat. Saya perlu buat sesuatu untuk mengisi masa walau pun hanya bisnes kecil-kecilan. Zainal tiada halangan, cuma dia berpesan : jangan merungut apabila penat.

Rumah kedai 2 tingkat kami di Taman Dimensi sudah lama siap dan diserahkan kunci oleh pemaju. Lokasinya dekat dengan kampus UiTM Lendu, di Alor Gajah. Di situ saja sudah cukup ramai pelajar dan pensyarah. Apabila buka restoran tentu akan jadi tumpuan ramai, fikir saya.

Soalnya, bolehkah saya menguruskan restoran? Saya tiada pengalaman khusus dalam bidang masak-memasak secara komersial. Yang saya ada hanya pengalaman mengurus syarikat pengilangan selama 12 tahun. Sebuah kilang dan sebuah restoran bukankah jauh berbeza? Ah, cubalah dulu. Belum cuba, belum tahu, bisik hati saya. Semangat saya mula berkobar-kobar.

Konsep restoran yang saya inginkan ialah yang sesuai dengan nama yang saya pilih untuknya, Restoran Meals-In-Minutes. Saya membayangkan restoran itu selesa, berhawa dingin dan menu utamanya berupa set nasi ayam, set asam pedas dan beberapa jenis makanan barat. Setelah menyediakan kertas rancangan dan mereka-bentuk renovasi, saya pun memohon lesen perniagaan di MPAG.

Memulakan bisnes baru bukanlah kerja enteng Terlalu banyak yang perlu diuruskan. Selesai membeli bermacam peralatan dapur, kerusi-meja dan pinggan mangkuk, saya mencari pembekal bahan mentah, tukang masak, pembantu restoran, membuat promosi dan bermacam-macam hal lagi. Apabila restoran mula beroperasi, kerja bertambah.

Di bulan pertama dan kedua, kesihatan saya ok. Masuk bulan-bulan seterusnya, ada hari saya ok, ada hari kesihatan kantoi. Namun, pekerja saya seramai 4 orang boleh diharap. Mereka banyak membantu. Apabila tidak bertugas outstation, Zainal singgah di restoran kami selepas waktu pejabat. Dia membantu saya apa-apa yang patut.

Apabila selesai urusniaga, kami tutup kedai bersama dan balik ke rumah di Bukit Beruang. Saya biasanya memandu di depan sementara Zainal menunda di belakang. Untuk kemudahan saya, Zainal mengubahsuai tingkat atas rumah kedai kami itu. Dia buatkan bilik tidur dan pejabat untuk saya melepak apabila penat.

Jualan harian di restoran kami sederhana saja. Saya dapati para pelajar di UiTM Lendu lebih suka keluar makan pada waktu lewat petang sehingga ke jauh malam. Pada waktu siang, restoran saya lebih dikunjungi para pensyarah dan orang pejabat sahaja.

Bagi meningkatkan jualan, restoran saya beroperasi dari jam 9.00 pagi sehingga 11.00 malam. Waktu perniagaan yang panjang itu meletihkan. Seperkara lagi yang saya tidak suka ialah kunjungan para pelanggan yang ramai pada waktu menjelang senja. Rutin harian itu menimbulkan rasa serba-salah.

Ketika suara azan mula berkumandang di surau, urusniaga di restoran saya mula merancak. Beberapa pasangan muda kerap datang menjamu selera pada waktu senja dan memadu kasih sambil makan. Di restoran saya ada privacy. Jadi mereka duduk berlama-lama, sampai tidak hiraukan solat magrib. Pekerja saya yang 4 orang itu pun, kerana terlampau sibuk melayan pelanggan, selalu terlepas solat magrib.

Untuk menyelesaikan isu itu saya memendekkan waktu berniaga, dari jam 8.30 pagi hingga 6.30 petang saja. Tentu anda dapat agak apa yang terjadi selepas itu. Ya, jualan saya merosot. Apabila tiba cuti semester, bertambah teruk jadinya. Taman Dimensi tiba-tiba jadi lengang selengang-lengangnya, macam tidak berpenghuni.

Ketika musim cuti semester, restoran saya sunyi sepi. Seharian menunggu pelanggan tapi jualannya tidak seberapa. Untuk jimatkan kos saya membuat keputusan untuk menutup kedai sementara menunggu semester baru dibuka. Pekerja saya yang 4 orang itu kenalah bercuti panjang.

Saya terpaksa akui sudah melakukan banyak kesilapan kerana tidak membuat market research yang lengkap sebelum membuka restoran kami itu. Kesilapan-kesilapan itu sepatutnya boleh dielakkan andai saya lebih teliti. Pertama, tentang cuti semester UiTM yang lamanya hampir 3 bulan. Ketika para pelajar bercuti, hampir semua bisnes di Taman Dimensi turut terbantut. Perkara ini saya terlepas pandang.

Kedua, saya tidak tahu yang MPAG akan membina sebuah medan selera betul-betul di seberang jalan, setentang dengan pintu masuk ke UiTM. Belum setahun saya membuka Meals-In-Minutes, medan selera itu pula di bina dan beberapa bulan kemudian mula beroperasi. Oleh kerana lokasinya lebih dekat, lebih mudah bagi para pelajar singgah makan di situ daripada hendak ke restoran saya.

Ketiga, sikap saya sendiri. Saya tidak sedar (sehinggalah melalui sendiri pengalaman itu) yang saya pantang betul melihat orang-orang muda berdating dalam kedai saya. Rasanya macam saya bersubahat membuat maksiat. Setiap petang darah saya menyirap melihat pasangan teruna-dara memadu kasih.

Alahai, naik berbulu biji mata saya. Menyampah betul!!! Anda fikirlah sendiri, andainya tauke sudah menyampahkan pelanggannya, apa mahu jadi??? Untuk makluman anda, RESTORAN MEALS-IN-MINUTES kemudian ditutup terus. Saya terpaksa akui sudah tersilap memilih lokasi. Kedai itu sekarang saya sewakan. Nampak gayanya ia lebih sesuai sebagai sebuah cyber café.

Apabila memikirkan modal puluhan ribu yang sudah dilabur di RESTORAN MEALS-IN-MINUTES itu, kesal juga saya. Tapi bisnes kantin selama 2 tahun sudah balikkan modal dan saya harus bersyukur. Yang lebih penting saya mendapat pengajaran berharga.

Iktibar daripada pengalaman ini ialah jika hendak menceburi bisnes, carilah bidang yang sesuai dengan diri kita. Baik dari segi kebolehan, ketahanan mahu pun prinsip yang kita pegang. Sekadar menyukai sesuatu bisnes itu tidak bermakna kita layak melakukannya. Kuncinya ialah mengukur baju di badan sendiri.

Norlela : tidak suka keluar malam – segan duduk di kaunter cash register sebagai cashier – tidak tahan lasak untuk buat kerja catering – malas cuci pinggan – tidak suka muzik yang bising – rimas pasangan berdating dalam restoran – suka kira duit – suka makan di rumah - etc etc etc. Keputusan : Norlela tidak sesuai buat bisnes restoran!!!

No comments:

Post a Comment