Thursday, November 22, 2007

Bengkel Usahawan

Minggu ini saya menghadiri 2 bengkel usahawan. Yang pertama berlangsung pada hari Isnin, 19 November di EQ, Melaka adalah anjuran SMIDEC. Yang kedua berlangsung di PJ selama 2 hari (Rabu - semalam dan Khamis - hari ini) anjuran PKNS. Saya akan menulis tentang bengkel-bengkel tersebut di entri akan datang kerana kesuntukan masa ketika ini.

Bengkel SMIDEC dihadiri lebih 200 orang. Satu rekod yang sangat baik menandakan bidang keusahawanan semakin diminati ramai. Bengkel PKNS apa tah lagi. Semalam lebih 250 orang hadir dan hari ini dijangka bilangan yang sama akan hadir di Klinik Usahawan yang membuka peluang niaga dalam sektor herba.

Saya mengambil peluang mempromosi kedua-dua buku saya kepada rakan-rakan peserta. Ramai juga yang berminat untuk membeli dan sudah menghubungi saya. Sepatutnya saya membuka booth kecil untuk membolehkan buku-buku saya dijual.

Rasa ralat pula apabila ada yang bertanya: boleh saya dapat buku-buku puan sekarang??? Saya hanya membawa contoh buku-buku dan tidak membawa stok untuk dijual. Sesungguhnya saya merasa amat seronok apabila menerima e-mel malam tadi daripada seorang usahawan yang mahukan 5 naskah buku saya yang kedua. Dan panggilan telefon daripada seorang usahawan lagi yang mahu menempah 2 naskah. Alhamdulillah!!!

Lewat petang kelmarin saya menempah 100 buah naskah (50 bagi tiap satu tajuk) kepada Bahagian Jualan, PTS. Esok, insyaAllah, saya akan mengirim buku-buku yang sudah ditempah para pelanggan. Ada lebih 40 naskah semuanya. Alhamdulillah!!!

2 comments: