Thursday, November 1, 2007

Fokus

Sebaik saja beliau bersara pada bulan Mei tahun ini, Puan Norbi Husin dilantik menjadi rektor sebuah kolej baru di Melaka. Kolej itu dikenali dengan nama Kolej Antarabangsa DMDI dan bertempat di Melaka Mall (dahulu pusat beli-belah Kotamas).

DMDI adalah singkatan bagi 'Dunia Melayu Dunia Islam'. Bunyinya sedap kerana kemelayuan dan islamik tapi bagi saya ia mungkin boleh mengehadkan pasaran. 'DMDI' itu rasanya kurang sesuai untuk menarik perhatian bangsa-bangsa lain selain orang Melayu ke kolej itu. Tapi itu pendapat peribadi saya saja. Mungkin agaknya fokus penubuhan kolej itu ialah untuk pasaran di nusantara. Wallahua'lam.

Puan Norbi adalah bekas pentadbir beberapa buah sekolah di Melaka. Sekolah-sekolahnya pernah terpilih sebagai johan Sekolah Harapan Negara peringkat kebangsaan dan mendapat Anugerah Kualiti Menteri Pendidikan. Puan Norbi juga merupakan seorang penulis buku yang sudah menghasilkan 2 buah buku bertajuk 'Asam Pedas Gula Melaka' dan 'Gurukah Aku Atau...?' Kedua-dua hasil karya beliau terbitan Utusan Publications berkisar tentang dunia perguruan dan pendidikan.

Berbalik kepada Kolej DMDI, ia sebenarnya mengambil-alih tempat Institut Kota Melaka yang dahulu beroperasi di tempat yang sama. Sebagai permulaan, Kolej DMDI mengadakan kursus PJJ di peringkat diploma, ijazah dan sarjana dengan kerjasama beberapa buah universiti tempatan. Ia juga menjalankan berbagai kursus jangka-pendek untuk program komuniti.

Baru-baru ini Puan Norbi menghubungi saya. Perbincangan kami berkisar tentang cadangan mengadakan program Bahasa Inggeris untuk komunikasi. Beliau bertanya sama ada saya dapat mendesain modul-modul latihan yang sesuai. Untuk makluman anda, beberapa tahun dahulu saya bersama seorang teman menjalankan program motivasi dalam bahasa Inggeris untuk remaja pada musim cuti sekolah.

Saya meminta masa seminggu untuk menyelesaikan kerja-kerja saya dahulu. Dalam tempoh itu saya berfikir apakah wajar untuk melabur masa menyediakan modul-modul latihan itu. Ia memerlukan masa dan kajian teliti untuk menyesuaikan dengan sasaran pasaran. Akhirnya saya mengambil keputusan untuk memperkenalkan seorang teman yang sedang menjalankan program latihan bahasa Inggeris untuk orang awam kepada Puan Norbi.

Selain institusi ternama seperti MMU, UiTM, UTeM, Politeknik dan Kolej Komuniti, di Melaka kini sudah sedia ada beberapa kolej swasta yang menawarkan berbagai jenis kursus dalam berbagai jurusan di peringkat diploma, ijazah dan sarjana. Antaranya Kolej Yayasan Melaka, OUM, Kolej Stamford dan Kolej Teknologi Cosmopoint. Selain itu UiTM juga sudah menubuhkan kampus dalam bandar yang menawarkan kursus-kursus menarik. Nampaknya saingan untuk Kolej DMDI agak hebat. Untuk menonjolkan diri, ia perlu mempunyai 'niche' yang tersendiri.

Bagi saya sendiri, memang mudah untuk lari fokus apabila ditawarkan sesuatu yang baru. Tapi kali ini saya berjaya menolaknya dengan baik. Tumpuan saya sekarang ialah untuk memasarkan modul latihan saya yang memfokus kepada bisnes kecil dan sederhana. Ia berdasarkan faktor-faktor dalam buku-buku saya 'Bagaimana Bisnes Keluarga Berjaya' dan '50 Kisah Usahawan Wanita Malaysia'. Saya perlu mengukur baju di badan sendiri.

No comments:

Post a Comment