Monday, October 29, 2007

Solat Jumaat

Jumaat minggu lalu saya dan Zainal ke Ipoh lagi. Tujuan kami ke sana ada 3. Pertama untuk meninjau status kontrak kerja kami di MAB, kedua untuk menghantar tuntutan No. 1 dan ketiga untuk menyampaikan sedikit sumbangan yang diminta Kelab Sukan MAB bagi meraikan sambutan Hari Raya dan Hari Keluarga.

Sebelum masuk waktu zohor, kami susur keluar daripada lebuhraya untuk singgah di Behrang 2020. Sementara menunggu Zainal bersolat Jumaat di masjid, saya melangkah masuk ke sebuah kafe siber yang terletak di seberang jalan. Agak janggal juga rasanya apabila orang sebaya saya memasuki sebuah kafe siber yang agak penuh dengan anak-anak muda seusia anak bujang saya.

Sambil menunggu giliran, saya duduk di sebuah kerusi dan bertanya kepada beberapa orang anak gadis yang sedang berkumpul di kaunter. Saya fikir mereka itu daripada UPSI Tanjung Malim. Rupa-rupanya saya tersilap. Berdekatan tempat itu terletak Politeknik Sultan Azlan Shah dan mereka adalah pelajar-pelajar institusi itu.

Walau pun suara azan sudah berkumandang, sekurang-kurangnya 6 orang anak muda masih leka bermain di komputer. Suara mereka terjerit-jerit. Ada yang ketawa kesukaan sementara yang lain menyumpah dengan kata-kata jelek. Saat itu terasa mulut saya hendak menegur mereka : Anak-anak ini tidak dengarkah azan? Cepatlah pergi ke masjid, solat jumaat sudah hendak mula, nanti kamu dapat pahala sebesar telur ayam.

Bagaikan mendengar suara hati saya itu, 2 orang daripada mereka bergegas keluar lalu menghidupkan enjin motorsikal dan memecut ke arah masjid di seberang jalan. Yang 4 orang lagi masih leka bermain di depan PC sambil terpekik-pekik dan ketawa berdekah-dekah. Adus... sakitnya mata saya melihat telatah mereka.

Pada hemat saya, anak-anak muda itu dalam lingkungan usia awal 20an. Mengikut hukum akal, selang beberapa tahun saja lagi mereka semua akan berkahwin dan kemudian menjadi bapa. Melihatkan tabiat mereka yang lalai, terasa kecut hati saya. Beginilah rupa calon-calon yang bakal menjadi peneraju, pembimbing dan ketua dalam keluarga orang Melayu/Islam. Ketika saya meninggalkan kafe siber itu, 4 anak muda yang saya ceritakan masih lagi terkinja-kinja di kerusi sambil menghadap PC.

Kami meneruskan perjalanan dan sampai di MAB Ipoh jam 3:00 petang. Nordin Buang, ketua pekerja kami kelihatan girang menunjukkan kemajuan kerja di tapak. Agenda seterusnya ialah berjumpa dengan jurutera MAB dan sejam kemudian selesailah urusan bersama mereka.

Di ruang parkir kereta, para pekerja MAB sedang sibuk menaikkan beberapa buah khemah untuk persiapan majlis Hari Raya dan Hari Keluarga yang akan berlangsung keesokkan harinya. Kami turut dijemput menghadiri majlis itu. Bagaimanapun Nordin dan para pekerja kami yang mewakili kami.

Lewat petang itu sambil menikmati hidangan, Zainal menelefon Alum di UTP. Katanya dia dan Nizam (rakan sebilik) sedang bersiap-siap hendak ke Lumut untuk satu majlis meraikan 'batch 2003' yang bakal 'graduate' hujung tahun ini dan semester depan (Mei 2008).

"Anak kan jadi artis malam ni, kena datang awal sikitlah Mak," kata Alum.

Saya mengacahnya bahawa kami akan singgah di Lumut untuk menyaksikan dia dan kumpulannya membuat persembahan malam itu.

"Jangan le Mak, Anak malulah nanti," jawab Alum.

Saya menahan gelak sambil berpesan, "Jangan lupa solat. Jadi artis pun kena solat. Jangan lupa baca Bismillah. Bawa kereta hati-hati. Jangan lupa diri ya."

"Ai, ai, mem!!!" jawab Alum mengakhiri perbualan kami.

Zainal menjongketkan keningnya 2 kali. "Masbuk habis anak kita ya," katanya.

"Haah. Bukan main lagi dia. Tak apakah kita biarkan, Bang?" tanya saya.

Zainal tersengih. "InsyaAllah, doakan dia selalu. Kita dulu pun pernah muda, kan???"

No comments:

Post a Comment