Thursday, October 25, 2007

Kisah Usahawan Kecil : 2

Sambil kami makan nasi lemak pagi tadi, Dee bercerita suatu kisah bagaimana hatinya terbuka untuk menceburi bisnes membuat kek. Begini kisahnya...

Pada satu hari Dee merayau-rayau di bandar Melaka dengan Kelisanya. Fikirannya bingung, asyik memikirkan bisnes apa yang mahu dia ceburi. Sudah banyak kursus dihadiri tapi perasaan 'belum bersedia' masih tebal bersarang di hatinya.

Dalam dia merayau-rayau itu, tiba-tiba perut Dee terasa lapar. Ketika melalui jambatan Cathay, Dee teringat sebuah warung kecil di bawah jambatan itu dan dia pun singgah. Di sebuah meja panjang, seorang wanita warga emas berpakaian sempoi sedang minum teh. Dee duduk di sebelahnya. Sambil makan, Dee berbual dengan wanita tua itu.

Kata Makcik itu dia baru balik dari Pejabat Kebajikan, mengambil duit bantuan. Setiap bulan, apabila mendapat duit bantuan RM60 itu, dia akan belikan kain batik beberapa helai di gerai-gerai Kg. Jawa. Kain-kain batik itu kemudian dijual semula kepada orang-orang kampungnya. Melalui jualan kain batik itu, dapatlah Makcik tersebut membuat keuntungan beberapa belas ringgit.

Selain kain batik, Makcik itu juga berniaga telur ayam. Dia menawarkan telur-telur di dalam raganya kepada Dee. Selain telur, Makcik itu juga menjual keropok ikan. Bekalan keropok ikan diperolehi melalui anaknya yang menjadi pemandu bas ekspres yang berulang-alik dari Melaka ke Kelantan.

Secara purata, Makcik itu menjana pendapatan beberapa ratus RM sebulan melalui bisnes kecil-kecilannya. Katanya dia tidak perlukan bantuan kewangan daripada anaknya kerana berupaya menampung sara hidup sendiri.

Sejak pertemuan dengan Makcik tua itu, Dee mencermin dirinya : Aku ini dengan kelulusan MBA, dengan pengalaman menjadi manager bank bertahun-tahun, dengan kursus bermacam jenis, tapi... satu bisnes pun tak jadi lagi??? Baik aku buang atau bakar saja ijazah MBA itu!!!

Sambung Dee lagi dalam cermin dirinya : Makcik tua yang tidak tahu membaca, tidak tahu Bahasa Inggeris, lagi kan boleh berdikari, ada 'guts' dan boleh buat bisnes!!! Alahai, aku ini apa hal??? Ego??? Ya, aku ada ego yang terlalu besar. Konon aku pandai, banyak ilmu, tapi.... sebenarnya... banyak waswas, tidak yakin diri, dan NO ACTION!!! Malunya aku!!!

Hari itu Dee membuat tekad baru untuk berpegang kepada cogankata Nike : Just Do it! Dan esoknya dia memulakan langkah pertamanya meneroka bisnes membuat kek. Peristiwa tersebut berlaku 2 tahun yang lalu. Demikianlah kisah yang dikongsi Dee untuk iktibar kita bersama.

No comments:

Post a Comment