Wednesday, October 24, 2007

Kisah Usahawan Kecil : 1

Pagi semalam saya menerima sms daripada Dee. Mesejnya ringkas : Need 2 c u. Where r u? Urgent.

Waktu itu saya baru saja sampai ke pejabat dan saya menjawab : Datang ke sini, boleh?

Dee membalas sms, meminta saya bertemunya di Bukit Katil tetapi saya tidak dapat pergi ke sana kerana tiada kenderaan. MF24 tinggal di rumah. Terrano pula di tangan Zainal. Saya tahu Dee kecewa apabila dia menjawab : Tak apalah.

Hati saya tertanya-tanya apa halnya dengan Dee. Selepas solat zohor saya telefon dia. Suara Dee sebak di hujung talian dan dia tidak mahu bercakap lama. Katanya : I'm in good hands now. I'll call you later.

Pagi tadi Dee telefon saya lagi, mengajak keluar untuk sarapan pagi. Saya bertanya : Apa kena semalam?

Dee menarik nafas, lalu menjawab : Kecewa...

Menurut Dee, semalam dia duduk menangis di dalam kereta selama beberapa jam di parkir kereta King's Hotel. Setelah perasaannya reda, barulah dia balik ke rumah.

Saya mengusiknya : Buat suspen saja. Saya fikir awak kena rompak!

Dee tergelak : Haah, kena rompak dengan Zam.

Zam adalah suami Dee. Lelaki itu seorang pegawai tinggi di sebuah syarikat swasta yang bakal bersara tahun depan. Dee pula sudah 5 tahun mengambil skim VSS. Dulu dia berjawatan pengurus bank. Kini Dee menceburi bisnes membuat kek kukus dan pelbagai jenis kek lain (ala Secret Recipe). Sudah 2 tahun bisnesnya beroperasi di rumah. Musim hari raya yang baru lalu, jualan kek Dee mencecah RM80,000.

Melihat prestasi bisnesnya yang meningkat, Dee bercadang membuka sebuah kedai. Dia sudah membuat survey tempat yang sesuai. Kebetulan semalam Zam bercuti dan Dee mengajaknya melihat kedai itu. Sayangnya Zam tiba-tiba jadi berang. Kata Zam, Dee hendak mencari masaalah. Andainya bisnes itu tidak menjadi, pasti rugi dan membazirkan wang. Zam turut beri amaran bahawa dia tidak mahu memikul beban baru menjelang hari pencennya yang semakin hampir.

Dee mengeluh : Kenapa dia tak mahu sokong saya? Kenapa dia patahkan semangat saya?

Zam dan orang-orang sepertinya (yang mungkin sedang menghadapi fobia bagaimana hendak mengendalikan kehidupan selepas pencen) terlalu takut menghadapi risiko, lebih-lebih lagi yang melibatkan kewangan. Bagi mereka, bisnes = risiko = rugi!!!

Iktibar : Antara cabaran utama yang perlu ditangani seorang usahawan baru adalah persediaan mental pasangan hidupnya. Orang yang sepatutnya menjadi pendorong kuat ada kalanya bertukar menjadi pengkondem utama. Dia ibarat musuh dalam selimut. Bak kata pepatah, harapkan pagar, pagar makan padi. Bak mengharapkan sokong, sokong membawa rebah.

No comments:

Post a Comment