Friday, November 9, 2007

Lokasi

Sebelum ini, laluan kenderaan untuk ke Muar dari Melaka melalui jalan lama. Jalan itu sudah wujud berpuluh tahun. Semasa bersekolah di Singapura dahulu, saya sekeluarga berulang-alik ke Melaka melalui jalan tersebut. Ia melalui beberapa pekan dan kampung seperti Kg. Alai, Kg. Telok Mas, Kg. Pernu, Umbai, Pulai, Merlimau, Serkam dan Sg. Rambai.

Untuk sekian lama, jalan Melaka-Muar itu sentiasa sibuk. Dengan peredaran masa ia menjadi sempit kerana hanya ada 2 lorong. Bagi pemandu yang 'ikut buku' (patuh sangat dengan peraturan jalan raya) memang susah hendak memotong kenderaan di hadapan apabila melalui jalan ini. Saya sendiri rasa ngeri kerana di jalan inilah arwah adik saya, Mazby, menemui ajalnya pada tahun 1984 akibat kemalangan dengan sebuah treler.

Keistimewaan jalan ini ialah kita boleh melihat banyak rumah Melayu Melaka yang cantik-cantik di kiri dan kanan jalannya. Halaman di depan rumah-rumah itu umumnya bersih dihiasai pokok-pokok bunga dalam pasu yang disusun berderet-deret. Pada musim buah-buahan, gerai-gerai buah akan tumbuh bagai cendawan selepas hujan di tepi-tepi jalan itu.

Bagi saya, orang-orang dari luar yang ingin melihat suasana kampung tradisi di Melaka, di jalan Melaka-Muar inilah tempatnya selain daripada di Masjid Tanah. Oleh kerana jalan ini sibuk sangat, bisnes-bisnes kecil dan industri kampung di sepanjang jalan itu turut berkembang.

Mulai tahun ini sebuah lebuhraya (dinamakan Lebuh AMJ) yang baru siap dibina dibuka kepada orang ramai. Ia bermula daripada Simpang Empat, Alor Gajah dan boleh merentas terus ke Muar. Melalui lebuhraya baru ini kita boleh sampai ke Muar dari bandar Melaka dalam tempoh 30 minit saja.

Saya suka lebuhraya baru itu kerana tidak perlu lagi menempuh kawasan kemalangan yang banyak terdapat di sepanjang jalan lama. Malangnya ia membawa mudharat kepada golongan bisnes terutama pemilik bisnes kecil dan sederhana. Perniagaan mereka merosot teruk kerana kini tidak banyak kenderaan melalui jalan itu.

Seorang peniaga bercerita, kedai kawannya yang menjual 1001 jenis kuih kering seperti kerepek pisang, dodol, wajik dan lain-lain menjadi tumpuan umum terutama menjelang perayaan besar seperti Hari Raya. Kuih-kuih di kedainya sangat laris dan biasanya habis sebelum Hari Raya. Tapi tahun ini berlaku sebaliknya. Ketika bulan Syawal semakin jauh meninggalkan kita, kuih-kuih di kedainya masih banyak tidak terjual.

Peranan lokasi amat penting dalam bisnes. Iktibar daripada kisah ini ialah orang bisnes perlu sentiasa peka kepada perubahan yang berlaku di sekitarnya. Bagi yang berada di zon selesa dan mengabaikan faktor ini, pasti akan pening kepala. Lokasi yang sudah bertahun-tahun menjadi tumpuan orang kini tidak lagi menarik kedatangan pelanggan.

No comments:

Post a Comment