Tuesday, November 27, 2007

Sijil Halal

Menurut cerita seorang usahawan yang mengusahakan produk makanan, sijil halal sukar diperolehi. Katanya lagi, syarikat orang Melayu lebih susah hendak mendapat sijil halal itu berbanding syarikat orang Cina. Betulkah???

Saya bertanyakan hal ini kepada seorang pegawai MARDI. Beliau adalah salah seorang ahli panel dalam jawatankuasa yang menilai permohonan sijil halal. Kata orang, untuk bersikap adil eloklah kita mendengar cerita kedua belah pihak. Ikuti cerita pegawai MARDI itu...

"Ya, memang benar cerita yang awak dengar itu," Puan Nor memulakan bicaranya.

"Mengapa jadi begitu?" tanya saya.

"Hmmm, panjang kisahnya. Contohnya begini. Kami memberitahu pihak pengurusan hotel-hotel di bandar ini supaya mendapatkan bekalan bahan mentah daripada pembekal-pembekal yang mempunyai sijil halal. Contohnya bekalan daging ayam. Ini bagi menjamin ayam-ayam yang dihidangkan di hotel-hotel itu adalah halal dan selamat dimakan oleh orang Islam," Puan Nor berhenti seketika untuk meneguk kopinya.

"Pihak hotel-hotel itu pula meminta kami syorkan nama-nama pembekal daging ayam halal. Mereka (pihak hotel) tiada halangan untuk mematuhi arahan kami itu. Sayangnya, dalam senarai pembekal daging ayam halal yang ada pada kami kebanyakan syarikat dimiliki bukan Bumiputera. Walau pun bukan Islam, syarikat mereka memiliki sijil halal," kata Puan Nor.

"Syarikat Bumiputera tiada sijil halalkah?" tanya saya.

"Saya sudah beritahu beberapa pembekal daging ayam Bumiputera supaya memohon sijil itu. Tapi mereka kata 'susah' sebab kena patuhi banyak syarat. Mereka kata, mereka orang Melayu dan beragama Islam. Itu sudah cukup untuk membuktikan bekalan daging ayam mereka halal," kata Puan Nor lagi.

Menurut Puan Nor, untuk mendapat sijil halal, tempat penyembelihan perlulah bersih, tempat memproses ayam juga bersih daripada segala kotoran. Bukanlah semata-mata penyembelihan dibuat mengikut syariat Islam itu bermakna sudah halal.

Katanya lagi, apabila di syaratkan memasang tile di lantai dan dinding serta membuat longkang-longkang untuk menyalurkan air kotor daripada tempat penyembelihan, pengusaha-pengusaha Melayu itu marah. Mereka kata semua itu perlukan banyak belanja. Apatah lagi apabila kedai perlu ditutup buat sementara untuk renovasi.

"Apabila awak tengok tempat penyembelihan mereka, tentu awak pun tidak selesa. Tahi ayam bersepah-sepah, darah ayam, isi perut ayam bertimbun dan air kotoran dibuang ke sungai. Terlalu kotor. Andainya kami keluarkan sijil, boleh timbul isulah," terang Puan Nor.

Sambung Puan Nor lagi, pengusaha-pengusaha Cina pula bertindak segera apabila dikenakan syarat-syarat itu. Mereka merenovasi kedai, memasang tile di lantai dan dinding dan mematuhi syarat-syarat lain. Dalam tempoh 2 minggu semua syarat dipatuhi. Penyembelihan pula dilakukan oleh pekerja-pekerja Islam. Oleh sebab itu, mereka berjaya mendapat sijil halal.

Lalu saya teringat kata-kata bos SMIDEC di Bengkel Pemahaman Geran Halal & Pembungkusan baru-baru ini. Katanya, konsep halal adalah agenda Allah. Halal adalah cara hidup. Penyediaan makanan halal perlulah mengikut lunas-lunas toiban iaitu bersih yang lebih bersih. Ayat di dalam Al-Qur'an 'halalan toiban' bermaksud halal lagi baik.

3 comments:

  1. Konsep halal adalah agenda Allah, Wao! Saya suka ayat ini,
    Mohon izin gunakan artikel ini untuk dibuat artikel, Puan?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Zamri,
    Boleh saja, Zamri. Terima kasih sudi ke blog saya.

    ReplyDelete
  3. Memang betul apa yang dinyatakan oleh pegawai itu.Kadangkala saya pun hairan,kebanyakkan kita yang berniaga,orang melayu dan beragama islam,suasana perniagaannya,masyaallah,tidak menunjukkan yang ianya beragama islam,pengotor.

    ReplyDelete