Thursday, November 15, 2007

Tauke Hujan Emas Malaysia

Ramai orang yang mengambil jurusan pengurusan perniagaan ketika di universiti tidak membuka bisnes sendiri. Sebaliknya ramai orang yang tidak pernah belajar pengurusan bisnes berani membuka perniagaan dan menjadi usahawan. Pelik tetapi benar.

Tauke Syarikat Baja Semburan Hujan Emas Malaysia, Encik Hussin Sudin, merupakan bekas budak pejabat PDRM, Muar. Pada tahun 1998 di usia 40 tahun, beliau mengambil keputusan berhenti kerja untuk menjadi petani. Tanah di belakang rumahnya seluas 0.8 hektar diusahakan dengan menanam 500 batang pokok kelapa pandan, berselang seli dengan 5000 keladi mawar.

Melalui pergaulannya dengan petani-petani Cina di daerahnya, Encik Hussin mempelajari kaedah yang berkesan untuk meningkatkan hasil tanamannya. Caranya ada 2. Yang pertama ialah menggunakan klon benih baik yang cepat mengeluarkan hasil. Yang kedua ialah menggunakan cara pembajaan yang betul dan sistematik, mengikut jenis dan usia tanaman.

Bermula daripada situ, Encik Hussin mendapat ilham menghasilkan baja cecair semburan yang sesuai dan berkesan untuk semua jenis tanaman. Beliau mencipta bajanya sendiri menggunakan beberapa campuran mengandungi unsur NPK, MgO dan mikro mengikut sukatan-sukatan tertentu.

Sebahagian daripada ruang rumahnya dijadikan makmal untuk memproses baja cecair itu. Dia membuat sendiri penyedilikan R&D bagi menentukan jumlah campuran dan sukatan yang paling baik dengan membancuh bahan-bahan menggunakan beberapa peralatan seperti tong dram dan mesin pencuci pakaian.

Baja ciptaannya itu kemudian dicuba di ladangnya sendiri. Hasilnya terbukti sangat baik dan jauh lebih berkesan daripada baja jenis tabur. Pokok kelapa pandan yang menggunakan baja ciptaannya mengeluarkan buah-buah yang boleh dipetik 40 hari sekali.

Baja ciptaan Encik Husin yang pada mulanya dipasarkan kepada petani-petani di daerah Muar kini sudah terdapat di merata tempat di negara ini. Untuk meyakinkan mutu produk keluarannya kepada para pelanggan yang semakin meningkat, beliau mendapatkan sijil pengesahan daripada pihak SIRIM.

Selain pasaran tempatan, baja cap Cenderawaseh kini dieksport ke Indonesia dan Selatan Thailand. Encik Husin adalah contoh usahawan yang tidak memiliki ijazah. Beliau sedang meniti kejayaan sedikit demi sedikit. Kegigihan beliau menceburi bidang keusahawanan yang penuh cabaran wajar diteladani.

Bagi anda yang berminat menjadi ejen pengedar baja cecair semburan ini, sila lawati blog Encik Hussin Sudin di : http://hujanemasmalaysia.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment