Friday, November 16, 2007

Mengigau

Kami ke Ipoh lagi atas urusan kerja di MAB. Sejak diusik hantu yang menghuni bilik Hotel XYZ di KL bulan Ramadan lalu, saya lebih selesa menginap di tempat yang kami sudah biasa. Di Ipoh, tempatnya di mana lagi kalau bukan di Heritage. Malangnya ketika menempah bilik, tiada kekosongan pula. Pilihan seterusnya ialah Impiana Casuarina. Saya bertawakkal kepada Allah, harap-harap biarlah bilik yang kami dapat nanti hantu-free...

Bilik di Impiana Casuarina sebenarnya jauh lebih baik. Yang paling saya suka ialah dapat menyewa talian internet di dalam bilik kami. Cajnya RM20 untuk 12 jam. Saya turun ke lobi untuk mengambil username dan password. Balik ke bilik, tanpa berlengah saya mengeluarkan laptop dan menyambung kabel ke soket di tepi almari solek.

Usai peperiksaannya petang itu, Alum datang ke hotel. Kami pergi makan berdua, selepas itu balik semula ke bilik. Selesai solat, kami berbual-bual lagi. Macam-macam cerita, maklumlah sudah lama tidak berjumpa. Sambil bercerita, dengan selamba dia masuk ke dalam selimut dan berkata : Mak, Anak ngantuklah. Mak tarikkan langsir tu, mata Anak silau...

Saya memandang langit petang yang redup di cermin tingkap. Redup begini pun boleh silau, bisik hati saya sambil menarik langsir. Ketika menoleh semula kepadanya, budak bertuah itu sudah siap berbungkus dalam selimut sampai ke paras telinganya. Dan dalam sekejapan, dia sudah terlena.

"Petang-petang tak baik tidur," kata saya. "Orang kata, tidur petang nanti jadi gila. Anak tak takut ke?" tanya saya.

"Anak ngantuk sangat ni, Mak. Semalam Anak stay-up," jawab Alum daripada dalam selimut.

Saya melihat dia bergulung macam ulat kepompong. Walau pun usia sudah 22.5 tahun, tabiatnya kekadang macam budak kecil. Kata orang, inilah sindrom anak tunggal. Di depan ibu-bapa dia kekadang terlupa yang dirinya sudah 'besar kerbau' tetapi terasa seperti budak kecil. Hohoho!!!

Alum balik ke UTP selepas solat magrib dan makan malam. Di pendekkan cerita tidak lama kemudian saya pun terlena. Menurut Zainal, selang beberapa minit saja saya sudah mula bercakap-cakap dalam tidur. Dia melayan saya bercakap beberapa ketika. Dialognya seperti berikut...

Saya : Dia dah nak pindah...

Zainal : Pindah mana???

Saya : Pindah kat Sungai Petani...

Zainal : Oooo... siapa yang nak pindah???

Saya : Entah...

Zainal : Ada nampak nombor???

Saya : Nombor??? Hmmm... tak ada...

Zainal tergelak-gelak. Katanya manalah tahu kot-kot saya ternampak nombor bertuah yang boleh menang 1st prize!!! Hehehe!!! Binawe!!!

1 comment: