Tuesday, October 9, 2007

Hantu

Kami ke Ipoh Ahad lalu. Dapatlah berbuka puasa sekali lagi bersama Alum. Malam itu dia tidur bersama kami di Heritage. Esoknya dia balik ke UTP dan kami pula ke Kuala Kangsar. Selesai urusan di Propel N5, kami balik ke Ipoh semula. Jam 3:00 petang barulah selesai urusan di MAB. Sewaktu kami tiba di KL hari sudah lewat petang. Kami berbuka puasa dan bermalam di Hotel XYZ.

Oleh kerana keletihan, kami terus tertidur. Jam 2:30 pagi saya bangun dan mengejutkan Zainal untuk solat. Saya sudah berazam, meski pun kami bermusafir, janganlah sampai terlepas solat terawih dan lain-lain, lebih-lebih lagi di malam 27 Ramadhan. Selesai solat jam 4:00 pagi, kami turun ke cafe untuk bersahur.

Selesai solat subuh, Zainal tidur semula. Saya leka membaca buku. Mahu tidur semula mata saya tidak mengantuk pula. Tiba-tiba saya terdengar bunyi berletap. Mata mencari-cari dari mana ia datang.

Ada bunyi mendesah seperti air sedang dimasak. Saya baru perasan bunyi itu datang daripada jag air dan memang benar air sedang mendidih!!! Saya tidak menekan suis, bagaimana ini boleh berlaku???

Entah kenapa hati saya tidak pula terasa takut. Saya pergi ke jag itu dan mematikan suis plug. Kemudian saya terus membaca sehingga terasa mengantuk. Kisah ini saya beritahu kepada Zainal apabila kami 'check-out' jam 8:30 pagi.

Zainal mengangkat kening sambil berkata, "Ada hantu dalam bilik itu. Tapi dia usik-usik saja. Sebelum dia usik Ela, dia sudah usik Abang dulu..."

Menurut Zainal, selesai solat subuh dia membuka laptop. Oleh kerana tiada line untuk internet, dia 'off'kan laptop itu. Beberapa minit kemudian laptop itu ter'on' semula dengan sendiri. Waktu itu saya berada di dalam bilik air. Zainal yang hairan terus 'off'kan laptop itu sekali lagi kemudian dia terlelap.

Hmmm... betulkah ada hantu dalam bilik itu??? Andainya betul, pasti dia terkejut sebab saya dan Zainal buat tidak faham saja dengan usikannya. Seolah-olah kehadirannya tidak dipedulikan langsung. Kasihan hantu itu, hendak menyakat orang dia pula yang kena balik!!! Walau apa pun, saya merasa amat bersyukur kepada Allah kerana melindungi kami.

No comments:

Post a Comment