Tuesday, December 4, 2007

Terkena Kerana Naive

Sebagai syarikat yang bermodal kecil, terma jualan yang kami amalkan ialah tunai. Hanya beberapa pelanggan terpilih (yang mempunyai rekod bersih dan hubungan niaga yang lama dengan kami) mendapat kemudahan terma kredit.

Prosedur yang kami amalkan ialah pihak pelanggan yang membuat pesanan pembelian perlu membayar deposit 50%. Baki 50% lagi perlu dijelaskan terlebih dahulu sebelum penghantaran dibuat ke tempat pelanggan itu.

Pada suatu hari di pejabat, staf saya, Mansor Shah, menghulurkan sekeping cek bernilai RM12,000. Cek yang dikeluarkan oleh Popai Sdn. Bhd. (PSB) itu bertarikh 20 Disember, 2007. Tanpa ditanya Mansor menerangkan bahawa En. Meon (bos PSB) mengirim cek tangguh tersebut kepada pemandu lori (iaitu lori yang kami sewa untuk menghantar kawat duri High Tensile kepada En. Meon).

Kata Mansor lagi : En. Meon tidak beritahu saya yang dia hendak beri cek tangguh. Dia cuma kata tidak sempat hendak ke bank untuk masukkan baki bayaran 50% dan berjanji memberi cek kepada pemandu lori.

Saya menggeleng kepala. Kata saya : Mengikut prosedur, En. Meon perlu memasukkan baki bayaran itu ke akaun kita dahulu sebelum penghantaran dibuat kepadanya. Betul tak???

Mansor mengangguk beberapa kali.

Sambung saya lagi : Kenapa awak ubah prosedur, Choi? Kenapa awak buat penghantaran sebelum En. Meon jelaskan bayaran? Andainya cek tangguh ini tendang, macam mana???

Mansor terdiam seketika. Kemudian dengan dahi yang berkerut-kerut dia berkata : Saya sudah telefon En. Meon lebih 10 kali tapi dia tidak jawab langsung. Sms saya pun dia tidak jawab. Lecehlah dia. Buat saya susah.

Hari ini masuk minggu kedua Mansur cuba menghubungi En. Meon untuk mendapatkan cek yang baru bertarikh semasa. Sudah 3 kali Mansor pergi ke pejabat beliau di KL tetapi kelibat En. Meon tetap tidak kelihatan.

Iktibar : Dalam bisnes, kita tidak boleh bersikap naive atau lurus bendul. Berwaspadalah dengan pelanggan yang bermulut manis. Ikut prosedur kerja dan jangan cuai. Di mana-mana pun pasti ada pihak yang mahu mengambil kesempatan ke atas orang yang tidak berhati-hati.

No comments:

Post a Comment