Sunday, January 20, 2008

La Tahzan

Hari ini Alum akan balik ke UTP (semester akhir). Dia bercadang bertolak ke Tronoh selepas zohor. Saya tolong mengemas barang-barangnya malam tadi. Sejak seminggu lalu, hati saya sudah mula dilanda rasa kekosongan. Rasa sepi ini boleh menerbitkan air mataku tanpa sebab...

Sudah 1.5 bulan rumah kami ini terasa riuh, sedikit berselerak dan kerap disulami berbagai aktiviti bersama (solat jemaah, masak-memasak, berjalan-jalan, etc. etc). Mulai hari ini, rumah ini akan sunyi dan penghuninya akan tinggal 2 orang semula. Aduh, rasa kekosongan ini amat menggigit-gigit perasaan saya...

Awal pagi semalam kami menerima berita kematian Md. Seh. Pemergiannya sudah dijangka, cuma menunggu masa. Kanser usus yang beliau deritai tidak menunjukkan tanda akan sembuh, malah semakin hari bertambah serius. Arwah Md. Seh adalah kawan sekampung Zainal dan juga bekas pekerja di syarikat keluarga saya. Di hari perkahwinan kami dulu, dialah yang menjadi pengapit Zainal. Wajah cerianya masih segar dalam ingatan.

Menurut Zainal, ketika membacakan surah Yasin di sisi jenazah pagi semalam, hatinya terasa pilu sekali. Saya dan Alum datang kemudian dan berada di sana sehingga selesai segala urusan. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan menempatkan dia bersama orang-orang beriman, insyaAllah.

Saya sudah bertekad tidak mahu melayan emosi yang negatif. Jika diturutkan rasa sedih yang sedang menjenguk hati ini, mungkin terbawa-bawa sehingga berhari-hari barulah surut. Ya, kehidupan ini perlu diterima seadanya. Yang manis dan yang sedih, kedua-duanya perlu diharungi dengan penuh redha.

Petikan hadis oleh Imam Tarmizi dan Imam Ahmad : Janganlah bersedih wahai Muaz. Sesungguhnya kesedihan itu sebahagian daripada syaitan. Wahai Muaz, bertakwalah kepada Allah di mana pun kamu berada. Iringilah keburukan itu dengan kebaikan. Nescaya keburukan itu dihapus oleh kebaikan. Dan pergaulilah manusia dengan akhlak yang baik.

No comments:

Post a Comment