Thursday, January 17, 2008

Insuran Perubatan

Halimah menelefon saya semalam, katanya : Hj. Ali sakit. Kanser usus. Badannya sudah tinggal kulit dan tulang. Beratnya dulu 65 kg. Sekarang sudah turun, tinggal 45 kg. Sudah 4 bulan dia buat rawatan di Pusrawi. Operation untuk buang 16 inci ususnya kena belanja RM40 ribu. Kemoterapi kena buat 30 kali. Sekarang baru buat 5 kali. Sekali buat, belanjanya RM3 ribu.

Halimah mengeluh lagi dengan suara sebak : Ubat-ubat lagi, susu Enercal, kos semuanya tidak kurang RM500 sebulan. Pening kepala. Duit keluar macam air. Ubat habatussauda' yang doktor syorkan dia makan harganya mahal. Satu botol kecil, berpuluh RM. Sebulan kena makan beberapa botol. Tapi tidak mengapa, biar duit habis asalkan dia sihat semula.

Kata doktor, Hj. Ali hanya berpeluang hidup lebih kurang 2 tahun lagi. Saya mendengar dengan penuh empati. Aduhai, Allah yang mentakdirkan semuanya. Halimah isteri kedua, berkahwin dengan Hj. Ali untuk menumpang kasih. Mereka tiada anak. Kini hanya kesedihan yang membaluti hatinya. Meski pun payah, Halimah mahu berikhtiar memulihkan semula kesihatan suaminya. Biarlah dia bergolok-bergadai. Demi orang yang amat dikasihi, dia rela berkorban.

Ya, kos perubatan kini tidak murah. Bagi yang dilindungi insuran perubatan seperti suami Halimah, kuranglah sedikit bebanan yang dipikul, meski pun banyak perbelanjaan lain diperlukan untuk ikhtiar mempercepatkan si pesakit sembuh. Hj. Ali adalah bekas staf di Lembaga Tabung Haji yang baru beberapa tahun pencen. Mujurlah dia masih dilindungi insuran perubatan yang dibiayai bekas majikannya.

Berbalik kepada isu ini, sebagai orang yang mengurus bisnes sendiri, insuran perubatan adalah suatu perlindungan yang amat penting diberi perhatian. Kita perlu menyediakannya terutama buat diri sendiri, pasangan kita dan anak-anak. Janganlah memandang remeh tentang insuran perubatan. Hari ini mungkin kita sihat wal afiat tetapi esok lusa hanya Allah yang tahu. Penyakit kronik seperti kanser, sakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan macam-macam lagi semakin kerap menyerang sesiapa saja, tidak kira yang tua atau muda.

Ketika menulis isu ini saya teringat peribahasa berbunyi sudah terhantuk, baru tengadah atau dalam bahasa Inggeris, crying over spilled milk. Setiap kali saya mendengar suara-suara merungut dan memperlekehkan insuran perubatan, mulut saya gatal sekali hendak berkongsi cerita. Ya, cerita tentang pengalaman sendiri yang saya pernah coretkan di sini. Dulu saya juga pernah mengambil mudah tentang insuran perubatan dan kini menanggung akibatnya.

Sebagai bekas pesakit jantung, tiada satu syarikat insuran pun yang mahu melindungi saya sekarang. Polisi mereka hanya melindungi orang-orang yang memiliki rekod kesihatan bersih. Orang-orang seperti saya kenalah tanggung risiko sendiri. Hmmm, apa hendak dikata, sudah nasibku. Bagi anda yang masih belum mengambil insuran perubatan, janganlah berlengah lagi.

Bayangkan diri anda, pasangan atau salah seorang daripada anak-anak anda tiba-tiba diserang penyakit kronik hari ini. Sedang anda tiada perlindungan insuran perubatan untuk diri sendiri dan mereka. Siapakah yang akan menanggung kos perubatan itu nanti? Siapa lagi kalau bukan anda sendiri. Oleh itu, bak kata orang sekarang : sendiri mahu ingatlah. Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

1 comment:

  1. Ya ramai juga keliru antara insurans perubatan dengan insurans penyakit kritikal. Bagaimana memilih insurans perubatan yang sesuai, apakah sistem cashless benar-benar cashless? Kenapa kadang-kadang bila nak masuk hospital swasta kad tidak dilayan?

    Buku saya "Rahsia Mengurus Insurans Hayat" menagndungi jawapannya.

    Sunthara
    suntharasegar@gmail.com

    ReplyDelete