Thursday, January 24, 2008

Sesi Rundingcara Usahawan

Petang kelmarin saya menerima pesanan sms kiriman Datuk Lugiman Abu Seman, Pengurus PKPKS Melaka : Esok ada sesi kaunseling usahawan di sini. Jika puan hendak promosi buku dan mendapatkan input berkaitan usahawan, silalah datang.

Pagi ini saya ke pejabat PKPKS. Sesi rundingcara kali ini dikendalikan pihak PUNB, Unit Prosper. Sesi seperti ini diadakan 2 bulan sekali di tempat yang sama.

Sewaktu saya sampai, ramai usahawan sudah mendaftar dan sedang menunggu giliran untuk bertemu dengan pegawai-pegawai PUNB. Menurut Penolong Pengurus PKPKS, En. Hafizam Mustaffa, setakat ini 71 orang usahawan di Melaka sudah mendapat bantuan kewangan di bawah Skim Prosper.

Prosper (Projek Usahawan Bumiputera dalam Bidang Peruncitan) menawarkan 3 skim iaitu Prosper Runcit, Prosper Siswazah dan Prosper Pemborong. PUNB adalah Sekretariat Prosper dan ia bekerjasama dengan TPPT Sdn. Bhd. (sebuah syarikat hartanah kelolaan Bank Negara Malaysia) dalam menawarkan skim-skim pinjaman tersebut.

Bagi anda yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang pakej pinjaman Prosper ini, sila hubungi infoline : 03-27851477 atau emel kepada : prosper@punb.com.my. Anda juga boleh datang terus ke sesi rundingcara yang akan datang di PKPKS Melaka. Untuk jadual rundingcara itu, sila rujuk laman portal PKPKS di http://pks.micth.com

Saya tumpang-sekaki dalam perbincangan secara berkumpulan di antara pihak PUNB dengan ahli-ahli Usahanita Melaka. Gambar di atas dari kiri : Puan Noorhazreen Abd. Ghani (PUNB), Puan Norizan Md. Noor, Naib Pengerusi Usahanita dan ahli-ahlinya.

Disamping mendapat input untuk bahan penulisan saya, beberapa naskah buku saya turut terjual hari ini. Puan Noorhazreen juga berminat melihat katalog buku-buku keusahawanan yang lain terbitan PTS (beliau turut membeli buku saya) untuk pusat sumber di PUNB.

Terima kasih daun keladi kepada Datuk Lugiman dan En. Hafizam yang sudi menjemput saya dan memberi pelbagai maklumat. Bagi anda yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut tentang peranan yang dimainkan oleh pihak PKPKS Melaka untuk pembangunan komuniti usahawan, khasnya di negeri Hang Tuah ini, sila lawati laman webnya di sini.

No comments:

Post a Comment