Monday, January 28, 2008

Soft-Selling & Kesan Mata Baji

Semalam sekali lagi saya menghadiri bengkel penulisan di PTS. Seperti biasa bengkel sehari penuh itu dikendalikan Sifu PTS sendiri, Puan Ainon Mohd. Meski pun sudah berulangkali menghadiri bengkel beliau sejak 2006, saya masih rasa berbaloi menghabiskan cuti hujung minggu dan perjalanan berulang alik (Melaka-KL-Melaka) bagi mendapatkan bimbingan sifu saya.

Bengkel yang saya hadiri semalam bertajuk Bagaimana Menulis Buku Yang Nikmat Dibaca. Apa yang diajar di bengkel itu bukanlah isu yang ingin saya tuliskan di sini. Sebaliknya perkara yang amat menarik difokus ialah kepada teknik pakejing yang digunapakai oleh Puan Ainon bagi memasarkan produk beliau.

Contohnya, kandungan (content) bengkel yang saya hadiri semalam mengandungi teknik-teknik bagaimana hendak menghasilkan buku-buku motivasi. Sebagai seorang usahawan dalam bisnes buku, Puan Ainon cukup arif bahawa pasaran kini mahukan lebih banyak buku-buku motivasi. Permintaannya amat tinggi.

Andainya bengkel semalam diberi tajuk Bagaimana Menulis Buku Motivasi, besar kemungkinan tidak ramai penulis yang hadir. Bagi saya sendiri juga mungkin tidak mahu hadir kerana fokus saya ialah kepada buku-buku bisnes bukan buku-buku motivasi.

Namun begitu, apabila diberi tajuk Bagaimana Menulis Buku Yang Nikmat Dibaca, aduhai, siang-siang lagi saya sudah mendaftar untuk hadir. Ini isu yang penting buat saya sebagai penulis kerana saya mahu buku-buku yang saya tulis laku keras.

Puan Ainon sudah mengguna-pakai satu strategi pemasaran produk dipanggil soft selling. Dia tidak perlu memaksa-maksa orang datang ke bengkel beliau. Beliau tidak kata bengkel itu bagus kerana itu dan ini. Itu teknik hard-selling.

Apa yang Puan Ainon buat ialah memilih kata-kata yang cukup mengancam : Bagaimana Menulis Buku Yang Nikmat Dibaca. Hati saya meronta-ronta mahu hadir sebab saya mahu buku-buku yang saya hasilkan menjadi bestsellers.

Inilah yang dipanggil kesan mata baji (wegde effect). Ibarat kita hendak membelah sebongkol kayu besar, tidak perlulah kita mengapak sepenuh tenaga. Dengan menggunakan baji yang diketuk sedikit saja, kayu lebih mudah dibelah.

Saya belajar teknik bisnes yang sangat bagus semalam. Amat rugi jika saya tidak hadir. Alhamdulillah masa yang saya laburkan semalam dan kepenatan yang saya alami terasa berbaloi. InsyaAllah saya akan menghasilkan buku-buku motivasi bisnes kerana sudah belajar cara-caranya.

Buat Puan Sifu, semoga Allah membalas budi baiknya setimpal, malah berlebih-lebihan lagi dengan rahmatNya. Saya doakan beliau sihat selalu, dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Saya berterima kasih kerana dibimbing dengan ilmu yang berguna. Mudah-mudahan Allah membalas amal baiknya yang berusaha keras memandaikan anak-bangsa. Amin. Saya sudahi dengan sebuah pantun khas buat Puan Sifu :
Pisang emas dibawa belayar
Masak sebiji di atas peti
Hutang emas boleh dibayar
Hutang budi dibawa mati

No comments:

Post a Comment