Wednesday, January 30, 2008

Jibunsyi Seorang Usahawan

Minggu lalu saya menerima pesanan sms diikuti kiriman emel daripada seorang wanita yang tidak dikenali. Beliau ingin berjumpa saya untuk satu sesi temubual. Nur FS adalah pelajar peringkat sarjana di UTeM. Salah satu subjek wajib beliau ialah Entrepreneurship di mana dia perlu menemubual seorang usahawan bagi mendapatkan maklumat tentang risiko dan cabaran yang dihadapi sepanjang kerjayanya.

Temujanji diatur dan kami berjumpa pagi semalam di sebuah restoran bertaman yang tenang dan sesuai untuk duduk berbicara. Sambil menjawab soalan-soalan Nur FS saya berkongsi pengalaman selama hampir 2 dekad sebagai usahawan. Bagaimana saya tercebur dalam bisnes sejak 1989 dan beberapa rentetan peristiwa yang berlaku sehingga saya akhirnya terjebak dalam penulisan buku-buku bisnes serta kini sedang bergiat dalam bidang latihan, konsultansi dan (selepas ini) business coaching.

Dalam tempoh 2 jam itu saya bercerita dengan tenang. Bermula daripada saat saya kembali dari USA setelah tamat pengajian, kemudian berkhidmat di syarikat ayah saya (satu keputusan yang amat berat terpaksa diambil kerana ayah saya di waktu itu kurang sihat), mengambil-alih kerusi MD apabila ayah saya meninggal dunia dan menerajui bisnes perkilangan itu selama 12 tahun.

Saya teringat semula bagaimana syarikat itu dibangunkan dan dikembangkan, kemudian di saat ia berada di tahap yang cukup memberangsangkan, ekonomi negara merudum secara tiba-tiba. Kesan kejatuhan ekonomi itu bertali-tali sehingga menjejaskan bisnes besar dan kecil. Syarikat keluarga saya tidak terkecuali. Segalanya hampir hancur dan saya bergelut dengan tekanan emosi sendiri.

Saat yang sukar itu adalah satu penanggungan yang amat berat sehingga saya mengalami serangan jantung. Ada beberapa entri di blog ini yang mengisahkan bagaimana saya melalui kehidupan selepas kesihatan tidak lagi stabil sehingga dengan izin Allah, saya beroleh kesihatan yang baik semula.

Sekiranya kejayaan sebagai usahawan diukur berdasarkan nilai aset yang dimiliki, saya tiada banyak maklumat untuk dikongsi bersama anda. Sebaliknya jika kejayaan itu dinilai melalui tindakan dan usaha membangun semula diri dan bisnes setelah ditimpa musibah, ya, saya memiliki pengalaman itu, khususnya dari segi merawat dan memulih bisnes yang demam dan sakit.

Suatu ketika dahulu saya begitu sukar menerima hakikat bahawa bisnes yang saya belai dan beri sepenuh perhatian hampir gagal dipertahankan. Begitu sukar untuk saya mengasingkan kegagalan bisnes dengan estim diri sendiri. Namun kini ia bukanlah isu besar lagi.

Saya akhirnya berjaya keluar daripada kemelut emosi dan dapat menerima hakikat bahawa semua yang saya alami adalah asam-garam dalam kerjaya seorang usahawan. Hakikatnya ialah semua bisnes mengalami masa naik dan masa turun. Erti kejayaan buat saya ialah dapat bangun semula dan menempah kejayaan baru yang lebih bermakna, insyaAllah.

Sesungguhnya terdapat berbagai hikmah yang tersirat di sebalik sesuatu yang berlaku dalam kehidupan seorang insan. Allah sahaja yang maha mengetahui apakah hikmah yang terselindung itu. Sebagai insan kerdil dengan berbagai kelemahan, saya amat bersyukur kerana diberi petunjuk dan jalan keluar oleh Allah s.w.t. Dia menggantikan apa yang hilang daripadaku dengan sesuatu yang lebih baik daripadaNya.

No comments:

Post a Comment