Thursday, January 31, 2008

Self-Esteem & Self-Definition

Self-esteem ialah perasaan suka terhadap diri sendiri. Orang yang memiliki estim tinggi sangat menyukai dirinya. Sebaliknya, orang yang berestim rendah tidak suka, tidak selesa, tidak bangga atau pun memandang rendah dirinya sendiri.

Self-esteem datangnya daripada self-definition iaitu cara seseorang melihat dirinya. Bagaimanakah anda melihat diri anda? Adakalanya persepsi kita terhadap diri sendiri tidak sama dengan cara orang lain melihat kita.

Mansor Shah, kerani di pejabat saya, seorang yang agak trendy. Pakaiannya kemas, berstokin hitam, berkasut kulit, rambutnya yang keperangan tercacak setiap hari. Melalui tingkah-lakunya, saya tahu Mansor memiliki estim diri tinggi. Hari ini saya bertanya kepadanya : Coi, bagaimana awak melihat diri awak?

Sambil tersipu-sipu dia berkata : Saya ini menurunkan tabi'at arwah datuk saya. Orang kampong memanggil datuk saya 'Mat Licin' sebab dia suka pakai baju bergosok dan minyak rambut. Datuk saya itu, hendak pergi jalan dekat-dekat kawasan rumah pun, dia mesti pakai minyak wangi. Dia tidak suka selekeh. Saya pun macam itu. Sejak sekolah menengah lagi saya suka imej smart. Saya rasa best begini, pergi ke mana-mana pun rasa confident.

Saya rasa self-definition Mansor ialah dia seorang yang tampan, menarik dan versatile. Meski pun hanya berkelulusan SPM, saya akui dia memang seorang yang serba-boleh dan penampilannya dapat meyakinkan orang lain yang berurusan dengannya.

Saya teringat sebuah kisah (diceritakan oleh Puan Sifu) tentang seorang salesman yang hendak menjual sejenis sabun pencuci kepada seorang Datin. Encik Salesman berkata : Datin, sabun ini sangat bagus. Jika Datin pakai sabun ini, tangan Datin tidak rosak. Harganya mahal sedikit tetapi sabun ini lembut. Ia tidak merosakkan tangan Datin.

Anda ingin tahu apa reaksi Datin itu? Dengan wajah yang masam dia menjeling Encik Salesman sambil berkata : Awak fikir tangan saya ini gunanya untuk mencuci baju? Tangan saya ini sudah lama tidak buat kerja cuci-mencuci. Itu kerja pembantu rumah saya. Tangan saya ini gunanya untuk tandatangan cek bernilai beribu-ribu RM.

Mengapakah Datin itu bereaksi sedemikian? Melalui tingkah-laku Datin itu, dapat diandaikan bahawa Encik Salesman tersilap membaca mindset bakal pelanggannya. Apakah self-definition Datin itu terhadap dirinya? Cuba anda fikirkan.

Andaikata Encik Salesman menukar skrip dan berkata begini : Datin, sabun ini sesuai untuk mencuci fabrik berjenama seperti Versace dan Yves Saint Laurent. Ia lembut, tidak merosakkan fabrik yang perlu penjagaan rapi. Pakaian Datin sesuai dicuci dengan sabun ini.

Apa pandangan anda tentang skrip baru Encik Salesman? Bagaimanakah reaksi Datin apabila diajukan sabun itu? Ya, besar kemungkinan Datin akan membelinya kerana ia dikaitkan dengan sesuatu yang eksklusif. Fabrik berjenama Versace dan YSL adalah simbol barangan mewah. Orang yang melihat dirinya sebagai berada dan berprestij pasti suka dikaitkan dengan simbol-simbol kemewahan.

Sebelum menjual sesuatu produk, seorang penjual perlu memikirkan strategi pemasaran yang cocok dengan self-definition pelanggannya. Dia perlu menyediakan skrip yang sesuai supaya pelanggan itu feel good apabila memiliki produk berkenaan. Seorang penjual perlu memahami mindset pelanggan dan menggunakan kreativiti untuk memperteguh estim pelanggan itu.

No comments:

Post a Comment