Sunday, February 3, 2008

Cas Bateri

Sudah seminggu saya demam. On and off. Ikut jadual hari ini saya sepatutnya menghadiri bengkel training yang dikendalikan oleh saudara Osman Affan di KL. Saya sudah mendaftar awal-awal lagi. Namun kerana kurang sihat, rancangan itu terpaksa dibatalkan. Hati rasa ralat tapi rasanya lebih elok hari ini saya gunakan untuk terus mengecas bateri. Ya, bateri saya sudah lemah.

Pagi semalam saya berdating dengan Mak. Itu rutin biasa. Seminggu sekali kami dua-beranak akan bertemu untuk bertukar-tukar berita. Hajat hati saya hendak bawa Mak ke nurseri tetapi kerana cuaca panas, rancangan itu dibatalkan. Kami pergi sarapan di Bukit Katil, kemudian singgah di kedai kain di Bukit Piatu. Dalam tidak sihat pun, saya masih sempat mencuci mata.

Sebelah petangnya, saya melepak di rumah dengan novel Andrea Hirata bertajuk Sang Pemimpi. Kisah Si Ikal dan Si Arai bertumbuk di kedai A Siong membuat saya tidak kering gusi. Saya terus membaca sehingga ke muka surat 47, kemudian secara tiba-tiba teringatkan limau madu di dalam peti ais. Saya terus ke dapur mencari buah manis itu.

Sambil mengunyah tangan saya membuka kabinet lalu ternampak beg kecil mengandungi Galvanic Spa System. Sudah lama saya tidak menggunakannya. Beberapa ketika kemudian saya mula menyapu gel di muka dan mengurutnya dengan alat spa. Zainal yang sejak balik dari pejabat leka membelek v-cam dalam senyap-senyap merakam semua perbuatan saya.

Mulutnya terkumat-kamit berkata sesuatu sambil merakam video itu. Antara kata-katanya yang kedengaran jelas di telinga saya ialah : Ini isteri saya sedang bersenang-lenang. Inilah cara isteri saya mengecas baterinya yang lemah. Mula-mula dia makan limau 2 biji. Selepas itu dia buat spa pula, bla, bla, bla!

Saya menahan gelak, namun membiarkan Zainal dengan aktivitinya. Dia memang suka menyakat saya. Komennya yang entah apa-apa membuat saya ketawa berderai-derai. Ha, itu kisah semalam. Hari ini saya rasa bertambah sihat. Mungkin petang ini kami perlu pergi ke Kg. Lapan bagi mendapatkan khidmat tukang urut tapak kaki pula.

No comments:

Post a Comment