Tuesday, February 5, 2008

10 Kunci Rezeki Menurut Al Qur'an & As Sunnah

Semua jalan untuk kebaikan manusia ditunjukkan di dalam Kitab Suci Al Qur'an dan Al Hadis, termasuk bagaimana mendapatkan rezeki. Allah dan Rasulnya memberi petunjuk bahawa rezeki akan datang dari setiap arah apabila kita dilimpahi barakah dari bumi dan langit.

Umat Islam perlu yakin bahawa rezeki akan mudah mengalir (meski dalam keadaan ekonomi turun) apabila langkah-langkah tertentu dipraktikkan. Berikut 10 kunci yang dapat membuka pintu rezeki menurut Al Qur'an dan As Sunnah :-

1. Istighfar (memohon ampun kepada Allah) dan bertaubat. Kedua-duanya wajib dilakukan secara lisan dan perbuatan.

2. Takwa (menjaga diri dari berbuat maksiat kepada Allah) dengan mentaati segala perintah dan menjauhi semua laranganNya.

3. Tawakkal (bersandar dan mengharap kepada Allah semata-mata) sambil terus berusaha.

4. Beribadah dengan penuh konsentrasi kepada Allah.

5. Mengiringi haji dengan umrah.

6. Silaturrahim (berbuat baik kepada kaum keluarga yang dekat). Berbuat baik tidak terbatas dalam soal material sahaja tetapi termasuk melindungi mereka daripada bahaya dan kesusahan.

7. Berinfaq (bersedekah) di jalan Allah dengan harta-benda dan tenaga.

8. Memberi bantuan nafkah kepada orang yang sedang menuntut ilmu agama sepenuh masa.

9. Berbuat baik kepada orang-orang yang lemah.

10. Berhijrah (keluar daripada tempat yang kufur dan berpindah ke tempat beriman) untuk mencari keredhaan Allah.

Maksud Surah At Thalaaq (Ayat 2-3) : Barang siapa yang takut kepada Allah, maka Allah mengadakan baginya tempat keluar (dari kesulitan), dan (Allah) akan mencukupkannya (memeliharanya). Sungguh Allah menyampaikan (melangsungkan) utusanNya. Sungguh Allah mengadakan kadar (aturan) yang tertentu bagi tiap-tiap sesuatu.

Maksud Surah At Thaha (Ayat 124-126) : Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari Kiamat dalam keadaan buta. Ia berkata : "Wahai Tuahanku, mengapa Engkau himpunkan aku dalam keadaan buta pada hal aku dulu celek?" Allah berfirman : "Demikianlah keadaannya! Telah datang ayat-ayat keterangan Kami kepadamu lalu engkau melupakan dan meninggalkannya, dan demikianlah engkau pada hari ini dilupakan dan ditinggalkan."

Di petik daripada buku Kunci-Kunci Rezeki Menurut Al Qur'an & As Sunnah oleh Dr. Fadl Ilahi.

No comments:

Post a Comment