Tuesday, February 26, 2008

Adakah Anda Bersikap Terbuka?

Antara ciri penting yang perlu dimiliki seorang usahawan ialah bersikap terbuka. Ingin tahu sama ada sikap anda benar-benar terbuka? Cuba jawab 'Ya' atau 'Tidak' kepada 10 perkara berikut :-

  1. Saya boleh menerima idea orang lain.
  1. Saya lebih banyak mendengar daripada bercakap.
  1. Apabila mendapat maklumat baru yang lebih baik, saya bersedia mengubah pendapat yang selama ini dipegang.
  1. Saya bersedia mengakui kesilapan.
  1. Saya akan memahamkan dan menghayati kedudukan sesuatu perkara sebelum mengambil tindakan.
  1. Saya suka bertanya.
  1. Saya tidak malu bertanya sesuatu meskipun perbuatan itu akan mendedahkan kejahilan saya.
  1. Saya sanggup membuat sesuatu mengikut cara lain yang bukan kebiasaan saya.
  1. Saya bersedia meminta tunjuk-ajar dan panduan orang yang lebih tahu.
  1. Saya tidak bersikap defensif apabila dikritik, malah sanggup menerima kebenaran meski pun ia pahit.

Jika anda menjawab ‘YA’ kepada SEMUA soalan di atas, anda sebenarnya seorang yang sangat bersikap terbuka. Tahniah buat anda!

Sekiranya anda menjawab ‘TIDAK’ kepada satu soalan atau lebih, masih ada ruang untuk anda melembutkan sikap dan ego. Bak kata orang bijak pandai : Apa yang kita tahu sebenarnya kita pelajari daripada orang lain!

Dipetik daripada buku bertajuk Talent Is Never Enough tulisan John C. Maxwell.

No comments:

Post a Comment