Monday, February 25, 2008

Pelanggan Membeli 'Convenience'

Rumah baru En. Hakim sudah siap dibina. Pada suatu petang beliau dan isterinya, Puan Rashidah mengunjungi sebuah kedai menjual lampu di bandar. Di kawasan itu terdapat 2 buah kedai menjual lampu. Bagaimana pun pasangan itu teringin sangat hendak mengunjungi kedai yang pertama. Mereka selalu mengintai-intai daripada luar kedai itu dan tertarik dengan berbagai jenis lampu yang terpasang di dalamnya.

Apabila melangkah masuk, pasangan itu terpesona dengan kecantikan lampu-lampu yang dipamerkan. Bagaimana pun kebanyakkan lampu-lampu itu sudah bertanda SOLD. Apabila bertanya kepada jurujual, mereka dimaklumkan bahawa stok lampu-lampu bertanda SOLD itu sudah habis. Jurujual memberitahu, lampu-lampu itu jika hendak ditempah, memerlukan masa lebih-kurang sebulan.

Jurujual kemudian mengesyorkan supaya En. Hakim dan Puan Rashidah naik ke tingkat atas untuk melihat lampu-lampu yang lain. Lampu-lampu di bilik pameran atas tidak kurang cantiknya. En. Hakim meminta jurujual memetik suis bagi sebuah chandelier yang dia berkenan. Malangnya mentol-mentol lampu itu tidak menyala pula. Menurut jurujual, mentol-mentol baru tidak dipasang kerana kehabisan stok.

Puan Rashidah tertarik hati dengan sebuah lampu bilik tidur dan ingin membeli sepasang. Malangnya stok yang ada hanya satu. Sekali lagi beliau merasa hampa. En. Hakim dan Puan Rashidah terpaksa meninggalkan kedai itu tanpa membeli apa-apa. Mereka kemudian singgah di kedai lampu yang kedua. Di sana harga lampu-lampu yang dipamerkan jauh lebih murah dan banyak pula pilihan.

Jurujual di kedai kedua menunjukkan berbagai jenis lampu kepada mereka. Apabila satu demi satu suis dipetik, pasangan itu bersorak gembira kerana terpesona dengan kecantikan lampu-lampu itu. Setelah berpuas hati mereka pun duduk berbincang dengan jurujual. Keseluruhannya nilai lampu-lampu yang mereka beli di kedai kedua itu ialah RM3,000.

Itu belum lagi termasuk nilai beberapa unit kipas angin dan water heater. En. Hakim dan Puan Rashidah turut mendapatkan khidmat juruletrik yang disediakan oleh kedai kedua itu. Dalam tempoh seminggu semua kerja pemasangan lampu dan barangan letrik lain di rumah baru mereka siap sempurna.

Iktibar untuk peniaga :-

1. Pelanggan yang datang ke kedai kita bukan saja ingin membeli barang. Mereka juga ingin 'membeli' convenience iaitu keselesaan dan kemudahan.

2. Antara convenience yang sangat disukai pelanggan ialah produk-produk yang dijual banyak pilihan, stok mencukupi, masa tempahan pendek, susunatur kedai memudahkan pelanggan mengambil barangan, khidmat penghantaran disediakan, servis jurujual cekap, kaunter bayaran banyak dibuka, servis sampingan disediakan dan kemudahan parkir percuma.

3. Sebagai contoh, elemen convenience yang disediakan KFC dan McD ialah akses drive-in. Jika anda tersangat lapar dan ingin segera mengalas perut tanpa perlu menunggu lama, tentu sekali akses drive-in ini pilihan terbaik.

No comments:

Post a Comment