Thursday, February 28, 2008

Kursus Teknikal Mas Cotek















Lanjutan daripada Program Padanan Perniagaan Industri Herba yang diadakan pada 21-22 November, 2007 lalu di Menara PKNS, PJ, disusuli dengan lawatan ke ladang-ladang mas cotek pada 6 Disember, 2007 di Batu Pahat, kini sampailah ke fasa ketiga iaitu kursus teknikal penanaman dan pemprosesan lepas tuai mas cotek. Kursus ini akan diadakan di Pusat Pertanian Lundang, Kota Bahru, Kelantan pada 4-5 Mac, 2008. Saya dan Zainal akan menghadiri kursus ini.

Sebelum ke KB, insyaAllah, kami akan singgah di Terengganu pada Ahad ini untuk bertemu beberapa orang pelanggan tetap yang majoriti berniaga di Kuala Berang. Sudah bertahun-tahun mereka melanggan Kawat Duri High Tensile daripada kami. Oleh kerana jarak yang jauh, kami dan mereka sekadar berurusan melalui telefon dan faks. Biasanya mereka membuat tempahan, kemudian wang dimasukkan ke akaun bank kami dan slip bank difakskan sebagai bukti. Seterusnya kami menyewa lori untuk menghantar Kawat Duri HT itu kepada mereka. InsyaAllah Ahad ini kami akan bertemu pelanggan-pelanggan setia ini sebelum meneruskan perjalanan ke Kota Bahru.

Gambar-gambar di atas : daun mas cotek (jenis jantan dan betina) yang sudah dituai dan dikeringkan termasuk akar dan buahnya (juga diasing dan dikeringkan). Semuanya (daun, buah dan akar) akan dikisar dan dicampurkan dalam kadar tertentu untuk dijadikan ramuan bagi mas cotek uncang dan ekstrasi minyaknya.

2 comments: