Tuesday, February 12, 2008

Memikat Hati Pelanggan Versi Datuk Maznah Hamid

Datuk Maznah Hamid adalah usahawan pertama yang saya temuramah untuk buku 50 Kisah Usahawan Wanita Malaysia. Dalam pertemuan lebih 2 jam dengan The Iron Lady itu, beliau berkongsi banyak kisah bisnes. Antara yang menarik ialah cerita-cerita bagaimana beliau memberi layanan istimewa kepada para pelanggannya.

Sebagai seorang yang terlibat dalam bisnes keselamatan, ramai di kalangan pelanggan Datuk Maznah adalah orang-orang bisnes yang kaya-raya. Pada suatu malam, Datuk Maznah dikejutkan daripada tidur nyenyaknya oleh satu panggilan telefon. Pemanggilnya seorang tauke besar berbangsa Cina yang juga bergelar Datuk. Tauke itu kedengaran sangat tidak tenteram. Dia berkata demikian : Datuk, saya tidak boleh tidur. Hati saya sangat runsinglah. Bolehkah Datuk menolong saya?

Meski pun beliau merasa kurang selesa kerana diganggu tidurnya, Datuk Maznah tidak menunjukkan reaksi kurang senang. Sebaliknya dengan tenang beliau bertanya apa masaalah yang mengganggu fikiran tauke besar itu. Sambil mendengar dengan teliti, hati beliau berkata-kata : Alahai, apa hal pula tauke ini mengadu masaalahnya dengan aku malam buta begini? Dia ingat aku ini Power Rangerskah? Power Rangers pun tidak boleh selesaikan semua kes!

Datuk Maznah ketawa sendiri sambil terus memasang telinga. Selepas sabar mendengar, Datuk Maznah memujuk tauke itu dengan lembut sambil berkata : Beginilah. Datuk jangan risau sangat. Sekejap lagi saya bangun sembahyang dan saya akan berdoa. Sekarang saya mahu baca satu doa untuk tenangkan fikiran. Datuk dengar baik-baik. Ini doa sangat bagus. Doa ini saya ambil dalam Kitab Suci Al Qur’an.

Datuk Maznah pun membacakan sebuah doa untuk menenangkan hati dalam versi Melayu. Tauke besar itu mengikut bacaannya perlahan-lahan. Kemudian Datuk Maznah berkata : Sekarang Datuk pergi tidur, ok. Jangan risau apa-apa lagi. Itu masaalah boleh selesai. Datuk orang baik. Tuhan boleh tolong. Good night, Datuk!

Datuk Maznah pun bangun mengerjakan solat tahjud dan selesai solat beliau berdoa seperti yang biasa beliau amalkan. Dipendekkan cerita, tidak lama kemudian, tauke besar itu menjemput Datuk Maznah datang ke pejabatnya. Beliau memperkenalkan Datuk Maznah kepada rakan-rakan niaganya yang lain. Tauke itu memuji-muji Datuk Maznah di hadapan mereka.

Menurut Datuk Maznah, bisnes beliau berkembang di kalangan orang-orang kaya secara word of mouth. Para pelanggan yang merasa sangat berpuas hati kerana diberi layanan istimewa oleh beliau merekomenkan dirinya kepada rakan-rakan bisnes mereka. Kata Datuk Maznah : Saya tidak pernah meminta-minta bisnes. Orang yang beri bisnes kepada saya kerana mereka sukakan saya. Mereka kata saya pandai memujuk, hahaha!!!

Tambah Datuk Maznah lagi : Kadang-kadang isu-isu yang tidak ada kena mengena dengan bisnes pun, mereka tanya saya bagaimana hendak selesaikan. Ada satu kes anak orang kaya mahu kahwin dengan penjaga kuda. Ayahnya meminta saya pujukkan supaya anak gadisnya itu mengubah fikiran. Hoi, itu cerita lagi best, hahaha!!!

Iktibar kepada peniaga :-

  1. Orang bisnes perlu ada banyak skil. Antara yang paling penting ialah skil memujuk (skill of persuasion) dan skil menyelesai masaalah (problem soving).
  1. Apabila orang bisnes memiliki banyak skil kemanusiaan, bisnes mereka akan bertambah baik.
  1. Iklan yang dibuat melalui word of mouth sangat kuat impaknya. Kita tidak perlu pun beria-ia mengatakan betapa bagusnya perkhidmatan kita. Sebaliknya orang lain yang berpuas hati dengan apa yang kita beri akan melakukannya dengan cara mereka sendiri.
  1. Kata-kata pujian tentang sesuatu bisnes yang didengar melalui pihak ketiga terbukti lebih berkesan untuk memikat hati pelanggan.

1 comment:

  1. Salam Puan Norlela, semoga Allah senantiasa memberikan kebaikan yang datang mendadak pada Puan.

    Kisah ini amat menarik, kerana ianya bukan sahaja mengunakan konsep penyelesaian masalah, tetapi ianya bertunjangkan Pencipta Manusia iaitu Tuhan.

    Sembahyang Tahajjud! Saya juga ingin mempraktikkanya.

    ReplyDelete