Thursday, April 10, 2008

Career & Entrepreneurship Fair 2008 di MMU Melaka


MMU Melaka mengadakan Career & Entrepreneurship Fair 2008 selama 3 hari bermula 8 hingga 10 April. Syarikat saya, Yuzuki Melaka Sdn. Bhd. antara 36 exhibitors yang menyertai program itu.

Ini pertama kali saya membuka booth di MMU iaitu apabila Bahagian Hal Ehwal Pelajarnya bersetuju dengan proposal saya mengadakan bengkel keusahawanan bertajuk Starting Your Own Business While Still In University pada minggu akhir bulan April ini. Assistant Director STAD mencadangkan program saya itu dipromosi oleh sekumpulan 10 orang pelajar. Antara strategi pemasaran mereka ialah menjemput para pengunjung yang melawat booth kami untuk mengambil ujian dipanggil Entrepreneur Test.

Tujuan ET ialah untuk mengetahui sama ada para pelajar itu memiliki ciri-ciri asas seorang usahawan. Semua pelajar yang mengambil ujian diberi kupon untuk menyertai cabutan nombor bertuah. Antara hadiah paling popular yang menjadi idaman ramai ialah Apple Ipod Nano 8GB dalam pelbagai warna.

Ini semua idea En. Syukor yang faham benar apa yang menarik perhatian golongan muda. Sudah 2 petang (Selasa & Rabu) tepat jam 5:00, cabutan nombor bertuah dilakukan di pentas dewan pameran. Para pelajar yang menanti acara itu bersorak gembira. Pada mulanya saya tidak tahu apa bendanya Ipod Nano itu! Sejak semalam barulah saya tahu. Aduhai, ketinggalan zaman sedikitlah Si Trainer ini!!!


Bukan para pelajar saja yang berminat dengan bengkel saya ini. Beberapa orang staf syarikat exhibitors juga mahu menyertainya. Mereka ambil peluang berbincang isu-isu bisnes sambil melihat buku-buku saya. Betul juga kata Puan Sifu, apabila ada buku sendiri, lebih mudah untuk memasarkan diri kita sebagai trainer.

No comments:

Post a Comment