Monday, April 28, 2008

Lidah kelu...

Dalam aturcara seminar atau bengkel, waktu rehat tengahari biasanya hanya sejam. Dalam tempoh itu, 2 perkara perlu dilaksanakan oleh para peserta yang Muslim : makan dan solat zohor. Sebahagian orang memilih untuk solat dahulu, kemudian makan.

Meski pun masa agak singkat, tidaklah susah untuk melakukan kedua-dua perkara itu. Pokok pangkalnya kita tidak berlenggang-kangkong. Makanlah cepat-cepat, kemudian segera ke surau. Hmmm, bagi ramai wanita, mereka masih sempat bersolek selepas mengerjakan solat! Ibarat kata pepatah, alah bisa tegal biasa. Apabila selalu dilakukan, memang tiada masaalah untuk masuk semula ke bilik seminar tepat jam 2:00 atau 5-10 minit terlewat.

Orang perempuan yang tidak solat biasanya ada keuzuran. Namun ada yang jujur memberi alasan : Saya tidak selesa solat dalam tergopoh-gapah. Leceh hendak berebut masuk toilet. Saya ini jenis yang suka cuci bersih-bersih. Nanti balik rumah, saya qada'lah...

Atau pun alasan begini : Saya geli hendak guna toilet macam ini (tandas duduk). Rasa tidak selesa. Saya kurang yakin selagi tidak cuci bersih-bersih. Lebih baik qada' saja. Balik rumah nanti, saya kumpul sekali dan qada selepas magrib.

Saya hanya senyum. Mahu menegur tetapi tidak jadi. Cuma hati kecil yang berkata-kata : Mana boleh qada' solat hanya dengan alasan-alasan begitu. Itu semua (gelikan toilet dan mahu cuci bersih-bersih) hanya mainan perasaan. Orang lain pun mencuci bersih-bersih dan tiada masaalah melakukannya.

Kekadang saya marahkan diri sendiri. Sudah tahu perkara itu salah tetapi tidak pula menegur. Saya memilih untuk diam kerana serba-salah. Secara kebetulan, mereka yang bersikap begitu berpersonaliti baik, matang, bijak, bergaya dan sudah berumur.

Ya Allah, ampunkan daku...

2 comments:

  1. Salam...
    Seeloknya lain kali Puan kena tegur juga..
    Solat itu ditunaikan dalam waktunya, takut-takut ayat begitu jatuh hukum meremehkan suruhan ALLAH, wa iyya dzubiLLAH

    ReplyDelete
  2. Benar Zamri, saya pun fikir begitu. InsyaAllah saya akan melakukannya...

    ReplyDelete