Monday, May 19, 2008

Sapaan Sosial

Dalam bengkel Bahasa Melayu Tinggi (BMT) anjuran PTS semalam, saya amat tertarik dengan topik sapaan sosial. Prof. Emeritus Abdullah menerangkan sapaan sosial ialah gantinama yang kita gunakan untuk memanggil orang lain dan diri sendiri dalam percakapan dan penulisan. Contoh sapaan sosial ialah panggilan seperti Ayah, Mama, Maklong, Tuan, Tuan Haji, Datuk, Dr., Tan Sri, Cik Puan, saya, depa, mu, hang, aku, kamu, Ayang, Along dan sebagainya.

Di sekolah kita tidak diajar secara khusus cara sapaan sosial yang betul. Oleh sebab itu kita kurang peka apakah kesan penggunaan gantinama yang tidak kena pada tempatnya. Lazimnya kita akan memanggil orang yang lebih berusia sebagai Pakcik, Makcik, Kakak atau Abang. Yang muda biasanya dipanggil Adik. Sebenarnya panggilan untuk orang yang tiada hubungan dengan kita tidak boleh disamakan dengan panggilan yang dikhaskan untuk ahli keluarga kita sahaja.

Contohnya dalam bisnes dan urusan rasmi, cara yang betul memanggil pelanggan ialah Tuan, Saudara, Cik Puan atau jika kita tahu, boleh juga menggunakan gelaran yang sesuai dengan profesyen atau pangkat pelanggan tersebut seperti Cikgu, Puan Hajah dan Datin. Sesetengah jurujual secara hentam keromo memanggil semua pelanggan wanita dengan panggilan Kakak dan orang lebih muda dipanggil Adik. Alasannya ialah cara itu menunjukkan kemesraan.

Gantinama seperti Kakak, Abang, Pakcik, Makcik dan Adik tidak sesuai digunakan dalam urusan bisnes dan urusan rasmi. Panggilan sebegitu bukan tanda mesra pelanggan sebaliknya menunjukkan sikap kurang adab dan berkemungkinan menjatuhkan martabat seseorang. Ia juga membawa persepsi orang yang menggunakan gantinama itu kurang bijak (dalam memadankan taraf) dan boleh dianggap bersikap kurang ajar.

Cuba kita bayangkan situasi di mana seorang pelanggan lelaki dipanggil Abang sementara isterinya dipanggil Makcik. Bagaimana perasaan mereka? Panggilan 'Abang' boleh menimbulkan salah faham kerana ia membawa mesej intim. Andaikata si jurujual berusia lewat 20an dan isteri pelanggan itu pula baru awal 40an, sudah pasti panggilan 'Makcik' amat janggal.

Panggilan yang membawa persepsi mesra sangat berisiko dalam urusan rasmi. Ketika melayan pelanggan, kita perlu menunjukkan rasa hormat. Berwaspadalah jangan sampai kita memperlekehkan mereka pula. Panggilan dengan gantinama yang betul menggambarkan adab dan kematangan seseorang, juga memberi persepsi tentang tahap pemikiran dan pendidikannya serta pengetahuan dalam penggunaan Bahasa Melayu Tinggi (BMT).

2 comments:

  1. Saya menggunakan sapaan "Puan" biar pun kepada tukang cuci tandas awam yang berasal dari Indonesia.

    Contohnya, "Minta maaf, puan. Boleh saya gunakan tandas?"

    Tukang potong rumput saya pun saya sapa dengan panggilan "Encik Samsol". Beliau juga dari Indonesia.

    Contohnya, "Encik Samsol, tolong tutupkan pintu gate, ya!"

    Beliau pula memanggil saya "Poan".

    ReplyDelete
  2. Puan Sifu,

    Pembantu rumah ibu mertua saya memanggil beliau 'Nenek'. Memang janggal tetapi kami tidak pula membetulkannya sebab sudah terbiasa!

    Cara Puan sangat elok dijadikan amalan iaitu menggunakan sapaan hormat kepada sesiapa jua tanpa mengira darjat mereka.

    ReplyDelete