Sunday, October 26, 2008

Kursus Pembentukan Usahawan Cemerlang PKPS

Saya berada di Carlton Holiday Hotel, Shah Alam pada 20 & 21 Oktober, 2008. Sahabat saya, Tuan Mohamad Fuad Ariff, pemilik syarikat TMS Total Manpower Solution Consultant Sdn. Bhd. yang mengendali kursus Pembentukan Usahawan Cemerlang untuk PKPS (Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor) menjemput saya sebagai penceramah. Saya diminta berkongsi pengalaman sebagai usahawan dengan 23 orang peserta yang terdiri daripada para pegawai dan eksekutif PKPS.

Di akhir kursus, maklumbalas paling popular yang kami terima menyatakan tempoh kursus 2 hari itu tidak mencukupi. Rata-rata para peserta mahukan tempoh kursus lebih lama untuk memahami pelbagai aspek keusahawanan. Pastinya itu berita baik buat Tuan Fuad yang sudah pun bersedia menawarkan kursus keusahawanan lanjutan untuk PKPS selepas ini.

Seperti biasa ketika waktu minum dan makan bersama para peserta, saya ditanya berbagai soalan berhubung isu-isu bisnes. Oleh kerana masa yang terhad, saya menyarankan supaya mereka menghubungi saya selepas kursus melalui e-mel atau telefon. Usahlah malu dan segan. Jika hendak menjadi usahawan, perasaan MALU (tidak bertempat) itulah tembok penghalang pertama yang perlu kita robohkan.

Ada peserta yang tersipu-sipu mengaku kepada saya bahawa dia hendak berniaga tetapi tidak tahu caranya dan ada juga yang takut hendak berniaga kerana tidak mahu rugi. Macam-macam isu diperkatakan dalam berbual-bual itu tetapi percayalah jika anda inginkan jawapan kepada soalan-soalan itu, buatlah sesuatu. Ambillah langkah pertama yang paling mudah iaitu hubungi saya untuk mendapatkan khidmat coaching.

Saya merakamkan ucapan terima kasih buat sahabat saya, Tuan Fuad yang sudi menjemput saya menyertai program latihannya. Terima kasih juga kepada isterinya, Puan Anita. Saya belajar banyak perkara daripada mereka berdua tentang teknik mengendali kursus yang tampak mudah tetapi tidaklah semudah yang disangka.

Sesungguhnya untuk maju dalam bisnes (khususnya di sini adalah bisnes training) kita perlu bergerak secara berjemaah dan saling tolong-menolong antara satu sama lain. Agak sukar untuk maju jika kita bergerak secara bersendirian. Bak maksud sepotong hadis, seekor kambing yang tertinggal daripada kumpulannya pasti akan dibaham harimau.

2 comments:

  1. salam mak ngah.. saja jenguk jenguk..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Robe',

    MN sudah ke blogmu. Amboi, amboi, amboi... diam-diam sudah banyak menulis rupanya. Hmmm, gambar masa tadika itu tersangatlah comel, hohoho, ada pipi merah lagi!

    Robe' pergilah ke blog UNIKA, ada banyak kursus penulisan ditawarkan dan pendaftaran sedang dibuka.

    Selamat menulis buku. Kita buat kelab penulis dalam keluarga kita ya...

    ReplyDelete