Wednesday, October 29, 2008

Program SPIES Di KUIS

Pada 23 & 24 Oktober, 2008 saya bersama kumpulan trainer PTS (diketuai oleh Dr. Tengku Asmadi) mengendalikan program Kepimpinan Siswa di bawah Projek SPIES bagi Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS). Turut bersama kami ialah Puan Sifu dan beliau juga berkampung di sana selama 2 hari 2 malam. Hmmm, saya duduk satu apartment dengannya di tingkat 10 sementara kumpulan trainer lelaki di tingkat 11.

Sepanjang program yang dihadiri 120 orang pemimpin pelajar itu, saya mempelajari banyak perkara berhubung bidang latihan. Kumpulan trainer yang saya sertai ini terdiri daripada mereka yang banyak pengalaman, malah mereka sudah biasa muncul di TV. Saya kagum dengan sikap mereka yang sentiasa merendah diri dan kami saling bekerjasama sebagai satu pasukan. Ia satu pengalaman sangat berguna di mana saya dapat melihat kekuatan trainer-trainer lain dan kini sedang berusaha meningkatkan kemahiran saya sendiri.

Kesempatan duduk bersama Puan Ainon membolehkan saya membuat banyak catitan. Beliau bagaikan sebuah ensaiklopedia. Ada-ada sahaja idea yang diutarakan dan saya pun menjadi tidak lekang dengan buku nota saya. Hmmm, saya masih belum puas berguru dengannya...

Saya terkenang kata-kata Puan Ainon kepada para peserta kursus (yang rata-rata mahukan tempoh program itu dipanjangkan lagi) berbunyi begini : Sudah kena berus, kena sental pun, saudara-saudari masih mahu sambung program ini lagi? Hmmm, begitulah adat berguru. Demi mendapatkan ilmu berguna kenalah tahan telinga!

Pesan Puan Ainon : Nanti apabila Puan sudah sebaya saya, ajarlah pula orang lain. Kita panjangkan ilmu kepada orang lain. InsyaAllah, itulah yang akan saya lakukan, moga-moga Allah panjangkan usiaku dan memberi kemudahan untuk saya melakukannya. Terima kasih di atas segala tunjuk-ajarmu, Puan Ainon. Semoga Allah membalas jasamu dan ilmu yang dikongsikan dengan pahala dan ganjaran yang setimpal.

Gambar dipetik daripada blog Tuan Sabtu : Saya bersama sebahagian trainer di majlis penutup program, dari kanan, En. Abd. Razak, En. Faris, En. Zamri, En. Osman Affan, Dr. Tengku Asmadi, Tuan Sabtu dan En. Shamsuddin Kadir (SK).

2 comments:

  1. memang berkesan puan, saya sendiri pun belajar banyak dari program tu...alangkah sedikitnya ilmu saya...

    ReplyDelete