Thursday, January 8, 2009

Hari Asyura

Beberapa hari lalu Sajahan memberitahu tentang majlis meraikan anak-anak yatim. Ia akan diadakan di rumah Puan Rahimah pada hari Rabu, 10 Muharram, jam 2:30 petang. Entah macam mana saya terlupa terus hal itu tetapi teringat semula kira-kira jam 3:00 petang. Saya geleng kepala memikirkan 2 perkara :-

1. Sempatkah hendak menukar wang di bank?
2. Apa alamat rumah Puan Rahimah? Saya hanya ada nombor telefon beliau.

Saya terfikir hendak membatalkan niat ke majlis itu apabila Sajahan yang saya hubungi berkata beliau penat dan tidak jadi pergi. Namun hati rasa ralat tatkala membayangkan 40 orang anak yatim berkumpul di majlis itu. Dalam saya berkira-kira sama ada hendak pergi atau tidak, Zainal muncul di depan mata. Saya bertanya : Ada peket angpau 40 keping? Zainal menjawab : Ada. Kenapa? Saya terus mengajaknya ke bank. Selesai menukar wang jam 3:30 petang, saya mengajaknya ke rumah Puan Rahimah pula.

Menurut Sajahan rumah wanita itu terletak di Taman Kenanga, di belakang Masjid Tengkera. Jam 4:00 kami sampai di belakang Masjid Tengkera tetapi tiada Taman Kenanga. Yang ada ialah Taman Siantan. Saya telefon Sajahan dan beliau memberi arahan begini : Jalan terus ke depan, nanti akan jumpa simpang 4, di sebelah kanan ada rumah 2 tingkat (rumah Cina), di sebelah kiri ada rumah teres setingkat. Masuk lorong itu dan cari rumah ada gate kayu. Senang saja. Ada banyak kereta di depan rumah itu.

Kami sampai di simpang empat tetapi tidak jumpa apa yang diberitahu oleh Sajahan. Sebaliknya yang kami nampak ialah beberapa deretan rumah kedai dan sebuah flat 4 tingkat. Zainal meminta nombor telefon Puan Rahimah dan dengan panduan beliau, kami sampai ke tempat yang hendak dituju selang 5 minit kemudian.

Ustaz Ahmad sedang berceramah ketika itu. Saya terus menyerahkan peket-peket angpau kepada Puan Rahimah yang menyambut kedatangan kami. Saya beritahu dia kami perlu segera balik ke pejabat. Wanita itu meminta saya tunggu sebentar. Beliau pergi memanggil beberapa orang anak yatim dan menyuruh saya mengusap kepala mereka. Katanya : Usaplah. InsyaAllah, Allah berikan rahmat sebanyak mana rambut di kepala mereka. Bergilir-gilir anak-anak yatim itu bangun dan setelah kepala mereka diusap, masing-masing kembali duduk di atas pentas. Puan Rahimah membekalkan saya 2 bungkusan nasi briyani dan buah-buahan untuk dibawa pulang. Saya mengucapkan terima kasih kepadanya. Juga terima kasih yang tidak terhingga kepada Zainal. Ketika balik dari pejabat, saya singgah di rumah Sajahan dan memberinya satu bungkusan nasi briyani buat berbuka puasa. Aduhai, jika Allah menginginkan sesuatu itu berlaku, diberiNya kemudahan dan semuanya sempat dilakukan. Alhamdulillah.

1 comment:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete