Tuesday, April 14, 2009

Sindrom Baldi Bocor

En. Tambi (nama samaran) menghubungi saya untuk mendapatkan khidmat coaching. Beliau seorang kontraktor landskap. Isu dihadapi En. Tambi ialah bisnesnya bagus (banyak mendapat projek) tetapi untungnya tidak nampak.

Kata En. Tambi : Masa membuat kosting untuk sebutharga, saya jangkakan dapat untung 35%. Tapi sebenarnya margin yang saya buat purata antara 10-12% sahaja. Saya bingung kenapa untung saya tinggal ciput sangat.

En. Tambi tidak tahu ke mana pergi untung perniagaannya. Situasi beliau ibarat orang mengangkut air dari perigi. Dia pergi-balik mengandar air tetapi tempayan yang diisinya tidak penuh-penuh!

Dalam sesi coaching, saya bertanya En. Tambi soalan berhubung pengurusan modal pusingan, terma jualan, kawalan kredit dan pengurusan stok. Daripada soal-jawab itu, En. Tambi menemui 2 perkara yang ada kaitan dengan isu dihadapinya.

Pertama, beliau selalu lambat membuat tuntutan bayaran (kerja-kerja yang sudah siap tidak segera diinvois kepada pelanggan). Kedua, sistem pungutan hutang beliau tidak agresif. Menurut En. Tambi, beliau mempunyai 2 kemudahan modal pusing di bank iaitu kemudahan overderaf dan kemudahan factoring.

En. Tambi menggunakan kedua-dua kemudahan itu sepenuhnya untuk melancarkan aliran tunai syarikatnya. Kata En. Tambi : Faedah ke atas overderaf dan factoring itu sudah diambilkira dalam pengiraan kos.

Dengan kemudahan factoring, En. Tambi boleh menjual invois-invoisnya kepada bank dan dia dibayar 80% daripada nilai invois. Dengan cara ini dia boleh rolling semula wang itu sebagai modal pusing sebelum menerima bayaran sebenar daripada pelanggan. Tarikh matang invois-invois yang difaktorkan itu (dijual kepada bank) ialah 45 hari.

En. Tambi memberi kredit 30 hari kepada pelanggannya. Sesetengah pelanggan mengambil peluang menarik tempoh kredit itu antara 60 sehingga 90 hari. Pihak bank mengenakan denda lewat selepas tarikh matang invois, maka di sinilah peratus keuntungan En. Tambi mula terhakis.

Iktibar daripada kes ini ialah kita boleh menggunakan kemudahan bank sebagai modal pusing dan melancarkan aliran tunai. Pada masa sama kita tidak boleh leka dengan kawalan kredit dan aktiviti pungutan hutang. Ini kerana kemudahan bank, selain ada kos faedah ditetapkan, juga tertakluk kepada denda lewat.

Nota : Anda memerlukan khidmat bisnes coaching? Hubungi saya di : 019-6562540 atau emel : norlelazubir@yahoo.com

2 comments:

  1. Salam,

    Interesting session,

    Saya memang setuju, kawalan atau monitoring kredit term dan collection dari pelanggan amat mustahak untuk cash flow sesebuah perniagaan.

    ReplyDelete
  2. Salam Miepekan.

    Sebaik-baiknya kita gunakan sumber-sumber dalaman syarikat secara optimum untuk modal pusingan walau pun kita ada kemudahan bank...

    ReplyDelete